ره توشه ماه مبارک رمضان (16)/ خوش ­خلقی

ره توشه ماه مبارک رمضان (16)/ خوش ­خلقی

امام خیلی با عاطفه و مهربان بودند؛ خصوصاً نسبت به بچه ­ها خیلی علاقه ­مند بودند. با یک بچه کوچک مثل همان بچه رفتار می کردند. حتی می گفتند: «من وقتی در حسینیه می روم، اکثراً به بچه ­ها نگاه می کنم». گاهی اوقات که می دیدند بچه ­ها در اثر فشار جمعیت و گرما ناراحت می شوند، می گفتند: «من خیلی ناراحت می شوم که این­ها را در این شرایط به حسینیه می آورند. این­ها صدمه می خورند و اذیت می شوند».

جمعه, ۱۲ تیر ۱۳۹۴ - ۹:۱۹
ره توشه ماه مبارک رمضان (15) / عمل به مستحبات و نوافل

ره توشه ماه مبارک رمضان (15) / عمل به مستحبات و نوافل

امام بر انجام مستحبات و ترک مکروهات، تکیه فراوانی داشتند؛ به طوری که به هیچ وجه مستحبی را ترک نمی کردند و مکروهی را انجام نمی دادند. مستحباتی را که قبل از نماز وجود دارد و باعث می شود که ثواب نماز بیشتر شود، حتماً انجام می دادند. ایشان همیشه قبل از نماز عطر استعمال می کردند و مهر نماز ایشان خاک کربلا بود و با این­که دندان­ های امام مصنوعی بود، قبل از نماز آن ها را از دهان خارج می نمودند، ابتدا مسواک می کردند و بعد نماز می خواندند.

پنجشنبه, ۱۱ تیر ۱۳۹۴ - ۹:۰
ره توشه ماه مبارک رمضان (14) / تواضع

ره توشه ماه مبارک رمضان (14) / تواضع

تواضع، به معنای «فروتنی، افتادگی و دوری از خودبرتربینی» است که از جمله اوصاف برگزیدگان و مؤمنان است. انسان موحد که خدای بلند مرتبه را سرچشمه کمال می داند و باور دارد که هر نعمتی از جانب خداوند است، در برابر دیگر انسان­ ها فروتنی می نماید و هرگز خود را از دیگران برتر نمی شمارد. البته این به معنای اظهار عجز و زبونی نیست؛ بلکه مؤمن در عین خاکساری و افتادگی، توانمند و عزّتمند نیز هست؛ اما در برابر دیگران جانب فروتنی را برمی گزیند.

چهارشنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۸
خدای تبارک و تعالی ملت ها را دعوت کرده است به ضیافة اللَّه با همه اسماء

سخنان امام (س) در جمع مسئولان و مردم:

خدای تبارک و تعالی ملت ها را دعوت کرده است به ضیافة اللَّه با همه اسماء

ما مهمان های خوبی نبودیم برای خدای تبارک و تعالی. ما را دعوت کرد به ضیافت، او میزبان بزرگ و ما میهمانان هیچ. چه بگوییم در مقابل این نعمت بزرگ الهی که ملت ها را دعوت کرده است به ضیافة اللَّه، ضیافة اللَّه با همه اسماء. و ما چگونه شکر این نعمت را بجا بیاوریم. ما که خودمان را می‏ شناسیم که هیچ نیستیم و هر چه هست، اوست. لکن او عنایات خاصه خودش را مبذول می‏ کند و ما را میهمان و خودش را می زبان ما قرار می‏ دهد.

چهارشنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲
ره توشه ماه مبارک رمضان (12) / وارستگی علمی

ره توشه ماه مبارک رمضان (12) / وارستگی علمی

تخصص ویژه امام در علوم عقلیه موجب شد که ایشان در همان عنفوان جوانی تنها پاسخگوی اشکالات و شبهات عقلی نسبت به اسلام در حوزه علمیه قم باشند و در آن روز اگر کسی نسبت به مسائل دین اشکالی داشت و برای حل آن به قم رجوع می کرد، با این­که علمای زبردست و طراز اول در قم می زیستند، او را برای برطرف کردن اشکال و ابهام به حضور امام راهنمایی می کردند.

دوشنبه, ۰۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱
ره توشه ماه مبارک رمضان (11) / پرهیزکاری و دوری از گناه

ره توشه ماه مبارک رمضان (11) / پرهیزکاری و دوری از گناه

در ادبیات اسلامی ورع به معنای پرهیزکاری، خداترسی و یا همان تقوا است. حضرت امام در توضیح این معنا می نویسد: الورع به معنای تقوی یا شدت تقوی و کمال پرهیزکاری است و یا از ورّع به معنای «ردّ» مأخوذ باشد زیرا که نفس را ردّ می کنی از مشتهیات خود و ارتکاب آن ها. آن را یکی از منازل سالکین و منازل سایرین شمرده ­اند. ورع عبارت است از نگاهداری کامل و آخر مرتبه حفظ نفس و در عین حال ترسناک بودن از لغزش یا سختگیری بر نفس است برای تعظیم حق

یکشنبه, ۰۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۹
ره توشه ماه مبارک رمضان (9) / زیارت

ره توشه ماه مبارک رمضان (9) / زیارت

حضرت امام در طول مدت چهارده سالی که در نجف اشرف اقامت داشتند، هر شب، سه ساعت بعد از غروب آفتاب ـ در تمام فصول سال ـ به عزم زیارت حضرت امیر المؤمنین(ع) از منزل خارج می شدند. مسافت بین خانه تا صحن مطهر را به طور پیاده در حدود هفت دقیقه طی می کردند. از در قبله وارد صحن و از کفش­کن ضلع زاویه جنوبی ایوان عبور و بعد از اذن دخول در رواق، به حرم مطهر مشرف می شدند. پایین پا زیارت مختصری می خواندند.

جمعه, ۰۵ تیر ۱۳۹۴ - ۸:۵
ره توشه ماه مبارک رمضان (8) / بصیرت، هشیاری و دقت نظر

ره توشه ماه مبارک رمضان (8) / بصیرت، هشیاری و دقت نظر

در ادبیات آیینی ما «بصیرت» با تعابیری چون: بینش، فهم عمیق، درک قلبی و یا آگاهی مفهوم­ سازی می شود. این ویژگی به واسطه معرفت عمیق و تفکر و تدقیق حاصل می شود؛ آن گونه که امام خمینی(س) در این باره می نویسد: و آن اعم است از تفکری که از مقامات سالکین است؛ زیرا که آن را خواجه انصاری چنین تعریف فرموده: بدان که تفکر عبارت است از جستجو نمودن بصیرت قلب و چشم ملکوت مطلوب خود را برای ادراک آن.

پنجشنبه, ۰۴ تیر ۱۳۹۴ - ۸:۲۹
معرفی یکی از آثار عرفانی حضرت امام خمینی (س)

به مناسبت سالروز تعلیقه امام خمینی بر کتاب «مصباح الانس»

معرفی یکی از آثار عرفانی حضرت امام خمینی (س)

«تعلیقات علی شرح فصوص الحکم و مصباح الانس» از آثار عرفانی امام خمینی (س) و به زبان عربی است. موضوع کتاب، عرفان نظری و شرح مباحث مهمی چون صفات، اسماء و افعال الهی با نگرش عارفانه است.

چهارشنبه, ۰۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹
ره توشه ماه مبارک رمضان (7) / ولایت و دوستی اهل بیت(ع)

ره توشه ماه مبارک رمضان (7) / ولایت و دوستی اهل بیت(ع)

ولایت و ولایت­ پذیری پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت او دارای دو بعد می ‏باشد: اوّل، جنبه اعتقادی آن است که گذشت و دوم، ‏بعد عاطفی و درونی نسبت به پیشوایان دین است. از این رو،‏ در کنار ولایت، محبت به خاندان عصمت و طهارت(ع) نیز قابل بحث می‏ باشد؛ به گونه­ ای که این جنبه با عنوان تولا و تبرّا در ردیف فروع دین قرار می‏ گیرد. تولا به معنای دوست داشتن دوستان خدا، و تبرّا به مفهوم بیزاری از دشمنان او است.

چهارشنبه, ۰۳ تیر ۱۳۹۴ - ۸:۵۸
تلاوت آیاتی از قرآن با امام «1»

تلاوت آیاتی از قرآن با امام «1»

قرآن کریم یک سفره‏ اى است که خداى تبارک و تعالى به وسیله پیغمبر اکرم در بین بشر گسترده است که تمام بشر از آن هر یک به مقدار استعداد خودش استفاده کند.

سه شنبه, ۰۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۰
ره توشه ماه مبارک رمضان (6) / اطمینان قلبی و آرامش خاطر

ره توشه ماه مبارک رمضان (6) / اطمینان قلبی و آرامش خاطر

از آرامش با تعبیر «سکینه» و «اطمینان» در آیات و روایات و متون دینی ما یاد شده است. آرامش، هدیه ­ای خداوندی است که به انسان ارزانی شده است. این واژه در قرآن کریم شش بار به صورت کلمه «سکینه» آمده است که همه آن‏ها دلالت بر آرامش قلبی و درونی دارد؛ آرامشی که در نهایت به آرامش ظاهری منتهی می ‏شود. در فارسی، این واژه در مقابل «اضطراب و نگرانی» است. تنها خداوند است که این اکسیر کمال­ بخش را در جان و روح آدمی فرو می ‏ریزد.

سه شنبه, ۰۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۳
ره توشه ماه مبارک رمضان (5) / کنترل خشم و غضب

ره توشه ماه مبارک رمضان (5) / کنترل خشم و غضب

بسیاری از رسانه ­های تبلیغاتی جهان استکبار با دید مادی ­گرایانه و شیطان مآبانه خود سعی داشتند از خشم امام نسبت به استکبار سوء استفاده کنند و از ایشان چهره­ ای خشن و غیر عاطفی ترسیم نمایند. با این وجود امام با برخورداری از بینش و تربیت الهی حتی در مورد بدترین انسان ­ها خشم و کینه شخصی نداشت برخلاف آن چیزی که دشمنان القا می ‏کردند و طغیان و غضب امام نسبت به آنان فقط به جهت عصیان آن‏ها از فرمان حق و نیز ظلم به بندگان خدا بود.

دوشنبه, ۰۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۲
مناجات در رمضان

مناجات در رمضان

جناب امیر المؤمنین، علیه السلام، و اولاد معصومین آن بزرگوار در مناجات «شعبانیه» عرض می ‏کنند: إلهی، هب لی کمال الانقطاع إلیک، و أنر أبصار قلوبنا بضیاء نظرها إلیک حتّى تخرق أبصار القلوب حجب النّور، فتصل إلى معدن العظمة، و تصیر أرواحنا معلّقة بعزّ قدسک.

یکشنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۰
ره توشه ماه مبارک رمضان (4) / امیدواری به لطف و رحمت پروردگار

ره توشه ماه مبارک رمضان (4) / امیدواری به لطف و رحمت پروردگار

در آیات الهی و روایات نورانی معصومین(ع) از امیدواری به رحمت و لطف خداوند تعبیر به «رجا» شده است که در مقابل آن، صفت «قنوط» یا ناامیدی از رحمت خدا قرار دارد. حضرت امام خمینی(س) در این باره می ‏نویسد: رجاء، از فطریّات است، و قنوط برخلاف فطرت مخموره و از احتجاب است. و نیز مبدأ حصول رجاء حسن ظنّ به خدای تعالی، و مبدأ قنوطِ از رحمت، سوء ظنّ به ذات مقدّس است.

یکشنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۲
ره توشه ماه مبارک رمضان (3) / شکرگزاری

ره توشه ماه مبارک رمضان (3) / شکرگزاری

یکی از تأکیدات و توصیه ­های حضرت امام این بود که به فرزندانشان توصیه می‏ کردند که به مادرشان احترام کنند. به یاد دارم که حاج آقا مصطفی به مادرشان احترام فوق ­العاده‏ ای قائل بود تا جایی که برای من مایه تعجب بود. در بیمارستان قلب که امام خوابیده بودند، مرحوم حاج احمد آقا به من گفت: امام وقتی که احساس رحیل کردند، دست مرا گرفتند و در دست مادرم گذاشتند و به من اشاره کردند که بعد از من هر چه تو توان داری، نسبت به مادرت باید احترام بکنی.

شنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۷
ره توشه ماه مبارک رمضان (2) / توکل

ره توشه ماه مبارک رمضان (2) / توکل

حضرت امام(س) درباره این آیه «اللهُ لا إِلَهَ إِلا هُوَ وَعَلَى اللهِ فَلْیَتَوَکّلِ الْمُؤْمِنُونَ» فرموده است: کلمه شریفه توحید را قرار داده و پس از آن امر فرموده که مؤمنین بر خدای تعالی توکل کنند، اشاره ممکن است باشد به مرتبه بالاتری از مقام اوّل و لهذا مؤمنین را که در آیة سابقه از خواصّ آن‏ها «توکّل علی الله» را قرار داده بود، در این آیه شریفه امر به توکّل فرموده. شاید این ذکر کلمه توحید اشاره به آن باشد که پس از مقام ایمان و کمال آن جلوه توحید فعلی در قلب سالک ظاهر شود.

جمعه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۸:۰
ره توشه ماه مبارک رمضان (1) / اخلاص

ره توشه ماه مبارک رمضان (1) / اخلاص

در نجف که بودم از بعضی از افراد می­ شنیدم ‏که امام خیلی با ما گرم نمی ­گیرد. من این مسأله را به مرحوم حاج آقا مصطفی منتقل کردم. ایشان گفت: ما این مسأله را به امام گفته ­ایم و امام فرموده ‏اند: این از تسویلات و دسیسه­ های شیطان است؛ در حقیقت این نفس من است که مرا دعوت می ­کند با افراد بیش‏تر گرم بگیرم که تعداد علاقه­ مندانم بیش‏تر بشود ولی برای این‏که امر به من مشتبه شود شیطان می­ گوید: برای خدا و اسلام است! لذا من این کار را نمی ‏توانم بکنم.

پنجشنبه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۸:۰
مبانی عرفانی تفسیر امام خمینی(س)

سید رضا مؤدب تشریح کرد:

مبانی عرفانی تفسیر امام خمینی(س)

مدیر گروه قرآن و حدیث دانشگاه قم معتقد است که مبانی عرفانی امام در تفسیر مغفول مانده است. حضرت امام شخصیتی عرفانی بودند و عرفان اصیل اسلامی در همه ابعاد زندگی شان از جمله تفسیرشان از قرآن کریم تأثیر داشت. تفسیر عرفانی مورد گفت وگوی مفسران و عالمان بوده برخی این تفاسیر را نپذیرفته اند و گفته اند که این تفسیر نوعی تفسیر به رأی است اما تفاسیر عرفانی وقتی که مصداقش امام یا عارفان بزرگ می شود جایگاه ارزشمندی خواهد داشت.

سه شنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۲
امام (س) به همۀ طلاب شخصیت مى‏ دادند

گوشه ای از خاطرات آیت ‏اللّه‏ حسین مظاهرى از دوران تلمذ نزد حضرت امام؛

امام (س) به همۀ طلاب شخصیت مى‏ دادند

پیامبر اسلام (ص) با اصحاب خود چنان رفتار مى ‏کرد که هر یک از آنها فکر مى ‏کرد که او عزیزترین افراد نزد پیامبر است. امام هم در درس اینچنین بودند و به همۀ طلاب شخصیت مى‏ دادند و همّ ایشان این بود که استعدادها را شکوفا کنند. حرف خوب را مى ‏پذیرفتند و تشکر مى ‏کردند، گویا درنظر مبارکشان بود امانتى را که پیش ایشان بود به دیگران تحویل دهند.

سه شنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵
همایش بین المللی قرآن و امام خمینی (س) هشت آبان ماه برگزار می شود

حجت الاسلام حشمتی:

همایش بین المللی قرآن و امام خمینی (س) هشت آبان ماه برگزار می شود

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دلایل به تعویق افتادن زمان برگزاری همایش بین المللی قرآن و امام خمینی (س) از برپایی این همایش در 8 آبان ماه سال جاری خبر داد.

دوشنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۷
امام خمینى و نقد آراى بزرگان

امام خمینى و نقد آراى بزرگان

امام در عین حال که در مواضع اجتماعى و دینى، صلابت و قاطعیت از خود نشان می داد، کسى را از اظهارنظر باز نمی داشت و نظر مقبول و عادلانه دیگران را رد نمی نمود. در پاریس هم، سران احزاب و جنبش هاى سیاسى و مذهبى را براى دیدار و گفتگو پیرامون کشور و تغییر رژیم می پذیرفت و به آنان مجال طرح آراى خود را می داد. امام خمینى هیچ گاه از شنیدن نظر مخالف برآشفته نمی شد، بلکه به تحلیل آن می پرداخت و بطلان و عدم بطلان آن را یادآور می گشت.

دوشنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۹
تاثیر اسفار بر حکومتداری امام خمینی (س)

تاثیر اسفار بر حکومتداری امام خمینی (س)

امام خمینی (س) در باب حکومتداری و حاکمان اشاره می کنند که حاکمان باید از عرش به پایین آمده و مردم را با خود همراه کنند تا به سمت سعادت روند که این حکایت از برداشت امام از اسفار اربعه ملاصدرایی می کند. عمده مبانی که امام(س) در عمل خود به کار می بستند، در علم ایشان جلوه گر بود تا جایی که وقتی می خواهند گورباچف را به اسلام دعوت کنند، به شرح فصوص ابن عربی او را ارجاع می دهند و نیز مبانی عرفانی و فلسفی.

یکشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱
دکتر فاطمه طباطبایی تشریح کرد: چگونگی صورت ملکوتی عمل و چیستی مرتبه آغازین بهشت و جهنم در توصیفات عرفانی امام خمینی
چهارشنبه, ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱
محکی که امام برای سنجش ایمان معرفی کرده است

سخنرانی مهم امام در جمع فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی؛

محکی که امام برای سنجش ایمان معرفی کرده است

اگر بخواهیم خودمان را بسنجیم و کسانى که مدعى هستند بسنجیم، باید ببینیم که این میزان؛ این دو تا میزانى که خداى تبارک و تعالى براى معرفى مؤمنها و غیر مؤمنها فرموده است، در خودمان هست یا نیست. به مجرد اینکه من یا شما ادعا کنیم که ما مؤمن به اللَّه هستیم، تا آن محکى که خداى تبارک و تعالى قرار داده است در ما نباشد یک ادعاى پوچى است.

چهارشنبه, ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵
بازخوانی بخشی از نصایح عرفانی حضرت امام (س) به خانم فاطمه طباطبایی

بازخوانی بخشی از نصایح عرفانی حضرت امام (س) به خانم فاطمه طباطبایی

دخترم! سرگرمى به علوم حتى عرفان و توحید اگر براى انباشتن اصطلاحات است- که هست- و براى خود این علوم است، سالک را به مقصد نزدیک نمى کند که دور مى کند العلم هو الحجاب الاکبر؛ و اگر حق جویى و عشق به او انگیزه است که بسیار نادر است، چراغ راه است و نور هدایت الْعِلْمُ نُورٌ یَقْذِفُهُ اللَّهُ فى قَلْبِ مَنْ یَشاءُ و براى رسیدن به گوشه اى از آن تهذیب و تطهیر و تزکیه لازم است، تهذیب نفس و تطهیر قلب از غیر او.

سه شنبه, ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۸
تحلیل نامه عرفانی امام خمینی(س) به حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خمینی در روایت عرفان پژوه فرانسوی

درس گفتارهای آداب الصلاة «1»

تحلیل نامه عرفانی امام خمینی(س) به حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خمینی در روایت عرفان پژوه فرانسوی

تفسیر بونو از مفاهیم عرفانی امام خمینی تفسیری کم نظیر است که می تواند خواننده را با برخی از ویژگی های خاص و به تعبیری نوآوری های انحصاری ادبیات عرفان نظری امام خمینی آشنا کند و تا حدودی جایگاه علمی و معنوی آثار عرفانی ایشان را نمایان سازد.

یکشنبه, ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰:۵۴
 روزى شریفتر از روز بعثت رسول اکرم در سرتاسر دهر «مِنَ الازَلِ الَى الابَد» نیست

درسی از امام؛

روزى شریفتر از روز بعثت رسول اکرم در سرتاسر دهر «مِنَ الازَلِ الَى الابَد» نیست

آنچه از این فراز سخنان امام خمینی(س) برداشت می شود، گویا ترین شاهد بر بزرگی و جلالت شأن و جایگاه حادثه بعثت رسول اکرم است که با توجه به این حقیقت که در عالم آفرینش بزرگتر از وجود مقدس ایشان خلق نشده است، طبیعی به نظر می رسد که حادثه‏ اى بزرگتر از بعثت او هم وجود ندارد. اما اگر به دنبال این باشیم که هدف از این عظیمترین حادثه را در منظر امام خمینی(س) بیابیم، به مواردی چند دست خواهیم یافت.

یکشنبه, ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷
فضایل اخلاقی از دیدگاه حضرت امام خمینی(س)

فضایل اخلاقی از دیدگاه حضرت امام خمینی(س)

حضرت امام(س) ابرمرد قرن حاضر و اسوه و الگوی سالکان راه خدای سبحان در عصر حاضر بود.او در طی قرون متمادی، برجسته ‏ترین کسی است که در پرتو مکتب قرآن و عترت، هم در پهنۀ عرفان حماسی کامیاب بوده و هم در صحنۀ حماسۀ عارفانه ظفرمند است. مناجاتش مظهر عشق به معبود است و حماسه‏ اش، سرشار از خشم مقدس و غضب مطهر. همان‏طوری که در نجوای با حق، پیشرو است، در جهاد با باطل نیز گوی سبقت را از همگان ربوده است.

دوشنبه, ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۲
گوشه ای از فضایل و مکارم اخلاقى امام راحل

گوشه ای از فضایل و مکارم اخلاقى امام راحل

به یاد دارم یک بار امام در درس اخلاقى که در قم داشتند، فرمودند: «کسانى که قدم در راه سازندگى خود برمى دارند برایشان گاهى روزنه هاى نورانیتى پیدا مى شود و این روزنه هرچه بیشتر محافظت گردد، بیشتر مى شود.» پس از جلسه از امام سؤال کردم براى حفظ این حالت و نورانیت چه باید کرد؟ فرمودند: «آن حالت را باید با ارتباط با خدا و ذکر خدا حفظ نمود. انسان تا مى تواند باید به یاد خدا باشد»

شنبه, ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸
صفحه 5 از 13 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | بعدی >