یزدان پناه: کتاب مصباح الهدایه امام خمینی(س)، اثبات مسئله خلافت و ولایت اهل بیت است

یزدان پناه: کتاب مصباح الهدایه امام خمینی(س)، اثبات مسئله خلافت و ولایت اهل بیت است

آن چنان که گفته اند، عرفان اسلامی دو رکن رکین دارد؛ اول مسئله توحید که ذیل مباحث وحدت شخصی وحود سامان می یاید و دیگر موحد، که مسئله انسان کامل، راوی آن است. ویلیام چیتیک، عرفان شناس معاصر، معتقد است که اگر چه که از کتاب های محی الدین عربی، می توان وحدت وجود را دریافت اما این واژه در هیچ کدام از آثار وی به کار نرفته است. به اعتقاد وی، مسئله اصلی ابن عربی انسان کامل است.

یکشنبه, ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۰
انسان کامل به روایت امام خمینی(س)

جهان شناسی عرفانی امام خمینی/5

انسان کامل به روایت امام خمینی(س)

ماجرای انسان کامل به اعتقاد امام، از حضرت واحدیت آغاز می گردد. آن جا که به دلیل تجلّی مقام احدیت، اسماء و صفات خداوند پدید آمدند. در میان این اسماء و صفات، اسم اعظم الله به دلیل جامع بودن بر همه ی آن ها برتری یافت...

یکشنبه, ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱
بزرگترین تفاوت حضرت امام(س) با سایر عرفای اسلامی

معنای عشق در گفت و گو با دکتر اصغر میرجمال/2

بزرگترین تفاوت حضرت امام(س) با سایر عرفای اسلامی

امام(ره) تنها عارفی هستند که در تاریخ عرفان اسلامی ما با تکیه بر آراء عرفانی و رابطه­ ی عاشقانه­ ی انسان با خدا برمبنای اصل وحدت وجود، توانستند سیاستی را پابه­ گذاری نمایند که در پی حاکمیت جلوه­ ای از جلوه­ های بی کران حضرت حق یعنی ولایت الهی است و این تلاش امام(ره) است که نظریه­ ی ولایت فقیه ایشان را هم حتی عرفانی می­ کند و از ولی فقیه چهره­ ای و جلوه­ ای ارائه می­ دهند که هم سیاست مقتدرانه حضرت ختمی مرتبت(ص) و علی بن ابیطالب را نشان می­ دهد و هم سلوک عارفانه و زاهدانه و عاشقانه­ ی پیامبر(ص) و علی بن ابیطالب(ع) را متجلی می­ سازد.

شنبه, ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۰
حدیث عشق، از سقراط تا امام خمینی(س)

معنای عشق در گفت و گو با دکتر اصغر میرجمال/1

حدیث عشق، از سقراط تا امام خمینی(س)

در سنت عرفانی عارفان مسلمان، جهان هستی را جلوه و تجلّی حضرت عشق می دانند. وقتی حضرت عشق، که از هرگونه تعیّن و تقیّدی پاک و منزه است در چهره های گوناگون ظهور می یابد و در شئوناتی از شئون خویش ظاهر می شود جهان هستی متظاهر می شود. از جمله شئونات حضرت عشق، دو شأن عاشق و معشوق است که جنبه مظهریت و مرآتیت حضرت عشق هستند.

چهارشنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۲:۰
عرفان پژوه فرانسوی، طریقه امام خمینی(س) را جمع میان قرآن و فلسفه و عرفان می داند

درس گفتارهای آداب الصلوة«2»

عرفان پژوه فرانسوی، طریقه امام خمینی(س) را جمع میان قرآن و فلسفه و عرفان می داند

باید گفته شود اولین نمازی که پیامبر به جا آوردند، در شب معراج و در ،قاب قوسین او ادنی، و مستقیما در مقابل پروردگار و بدون آموزش جبرئیل بود. ذکر این نکته ضروری است که با وجود آن که زمان ادای نماز پیامبر، همان طور که بیان گردید در شب بود، ولی ایشان نماز ظهر به جای آوردند. اما علت این امر چیست؟ معراج پیامبر به معنای بازگشت به همان زمان استوای حقیقت محمدیه است و همان طور که بیان گردید، آن زمان، مقام ظهر است؛ ولو سفر پیامبر، سفری در باطن وجود باشد.

سه شنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۵
دکتر فاطمه طباطبایی: راز جاودانگی قیام عاشورا، قیام برای تحقق امر «الهی» بود.

تحلیل قیام امام حسین(ع) به روایت دکتر فاطمه طباطبایی:

دکتر فاطمه طباطبایی: راز جاودانگی قیام عاشورا، قیام برای تحقق امر «الهی» بود.

امام حسین(ع) به همه انسان ها می آموزد که افعال خود را با انگیزه ای الهی پیوند بزنند تا جاودانه شود و همه باید بدانند، برای داشتن زندگی انسانی، باید در مقابل بدی و زشتی و پلشتی بی تفاوت نباشند.

دوشنبه, ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰
ویژگی های شیعه از نگاه امام باقر(ع) در بیان امام خمینی(س)

درسی از امام خمینی(س) به مناسبت میلاد پنجمین امام شیعیان؛

ویژگی های شیعه از نگاه امام باقر(ع) در بیان امام خمینی(س)

اصغرمیرشکاری: در فرازی از مقدمه وصیت نامه سیاسی – الهی امام خمینی(س) درباره حضرت امام باقر(علیه السلام) چنین ملاحظه می شود: «ما مفتخریم که "باقر العلوم" بالاترین شخصیت تاریخ است و کسى جز خداى تعالى و رسول- صلى اللَّه علیه و آله- و ائمه معصومین- علیهم السلام- مقام او را درک نکرده و نتوانند درک کرد، از ما است.» (صحیفه امام،ج21،ص397)

دوشنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۲
امروز قرآن مورد کینه و بغض استکبار است

مروری بر سخنان حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خمینی در ۲۴ سال قبل در باره ضرورت درک صحیح قرآن از سوی همه مسلمانان

امروز قرآن مورد کینه و بغض استکبار است

امروز قرآن مورد کینه و بغض استکبار است؛ زیرا استکبار به خوبی فهمیده است که قرآن، این کتاب الهی ما، چنان غنی است که اگر به آن عمل شود مسلماً افراد ظالم و جائر و زورگو از صحنۀ زندگی مسلمانان محو می ‏شوند و به جای آنان افراد متدین و متعهد و عامل به قرآن قرار می‏ گیرند

شنبه, ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۱
معارف قرآن در بیان امام خمینی

معارف قرآن در بیان امام خمینی

کتاب شریف قرآن، چنانچه خود به آن تصریح فرموده کتاب هدایت و راهنمای سلوک انسانیت و مربی نفوس و شفای امراض قلبیه و نوربخش سیر الی الله است.

شنبه, ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۱
تعامل اخلاق و سیاست

به مناسبت تالیف کتاب شرح جنود عقل و جهل

تعامل اخلاق و سیاست

شرح جنود عقل و جهل یکی از تالیفات اخلاقی امام خمینی (س) است که ایشان به آثار اجتماعی برخی صفات اخلاقی همانند عدل، تعدیل قوه غضبیه، ثبات و پایداری نفس، سعه صدر و عزت نفس، رفق و مدارا با مردم و غیره اشاره کرده است.

شنبه, ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۸
امام خمینی(س)، ادیب ناشناخته

امام خمینی(س)، ادیب ناشناخته

حضرت امام خمینی(س) دارای 24 اثر در فلسفه، کلام، منطق، اصول، فقه، اخلاق، حکومت اسلامی، علم الاجتماع، آداب و مباحث حقوقی، اقتصادی و سیاسی هستند. آثارشان نشان از آن دارد که امام جلیل القدر از سنین خردسالی به طور جدّی در راه آموختن علوم و معارف الهی و اسلامی تلاش کرده و همه را به خوبی فرا گرفته اند. در بیست و پنج سالگی دست به قلم برده، فقه اکبر و فقه اصغر را نوشتند.

دوشنبه, ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹
اکسیر خودسازى

گزیده بیانات حضرت امام (س) درباره ضرورت ساده زیستى؛

اکسیر خودسازى

از اهم مسائلى که باید تذکر بدهم، مسأله اى است که به همۀ روحانیت ودست اندرکاران کشور مربوط مى شود و همیشه نگران آن هستم که مبادا این مردمى که همه چیزشان را فدا کردند و به اسلام خدمت نموده و به ما منّت گذاشتند، به واسطۀ اعمال ما از ما نگران بشوند، زیرا آن چیزى که مردم از ما توقع داشته و دارند و به واسطۀ آن دنبال ما و شما آمده اند و اسلام را ترویج نموده و جمهورى اسلامى را بپا کردند و طاغوت را از میان بردند، کیفیت زندگى اهل علم است.

شنبه, ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۵
ره توشه ماه مبارک رمضان (30) / هم نشینی و دوستی

ره توشه ماه مبارک رمضان (30) / هم نشینی و دوستی

امیرالمؤمنین(ع) می فرماید: «لا تحکموا علی الرجل بشیء حتّی تنظروا الی من یصاحب فإنّما یعرف الرجل بأشکاله وأقرانه وینسب إلی أصحابه»؛ در مورد کسی داوری نکنید، مگر این­که ببینید با چه کسی همنشین است. پس به درستی که فرد با دوستان و همنشینانش شناخته می ­شود و به دوستانش منسوب می­ گردد.

جمعه, ۲۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰
توصیه های عرفانی حضرت امام به یادگار گرامی شان

توصیه های عرفانی حضرت امام به یادگار گرامی شان

من و تو اگر این حقیقت را باور کنیم و حیله های شیطانی و نفسانی بگذارند واقعیات را آن طور که هستند ببینیم، آن گاه از مدح مداحان و ثنای ثناجویان آن طور پریشان می شویم که امروز از عیبجویی دشمنان و شایعه سازی بدخواهان. و عیبجویی را آن گونه استقبال می کنیم که امروز از مداحی ها و یاوه گویی های ثناخوانان. اگر از آنچه ذکر شد به قلبت برسد از ناملایمات و دروغ پردازیها ناراحت نمی شوی و آرامش قلب پیدا می کنی، که ناراحتی ها اکثراً از خودخواهی است.

جمعه, ۲۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳
ره توشه ماه مبارک رمضان (29) / پاکیزگی و آراستگی

ره توشه ماه مبارک رمضان (29) / پاکیزگی و آراستگی

در منزل امام آینه­ ای به دیوار قرار داشت. این آینه مخصوص امام بود که هر وقت بلند می­ شدند، در آینه خود را مرتب می­ کردند و من به این نظم و ترتیب و کار امام از همان زمان­ ها پی ­برده بودم. آن زمان­ها طلبه ­ها هیچ وقت مقید به آینه و این­گونه کارها نبودند. علمای پیرمرد که ابداً به این امور توجه نداشتند؛ لیکن امام خیلی مرتب بود. الآن نیز همین­طور است در اتاقشان آینه ­ای بالای سرشان هست که در آن خود را می­ بینند و مرتب می­ کنند.

پنجشنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۳
ره توشه ماه مبارک رمضان (28) / پرهیز از ریا و خودنمایی

ره توشه ماه مبارک رمضان (28) / پرهیز از ریا و خودنمایی

ریا به معنای «خودنمایی»، از ریشه «رؤیت» به مفهوم دیدن، گرفته شده است و به معنای نشان دادن به دیگران است. حضرت امام خمینی(س) در تعریف ریا می­نویسد: «ریا»، عبارت از نشان دادن و وانمود کردن چیزی از اعمال حسنه یا خصال پسندیده یا عقاید حقه است به مردم، برای منزلت پیدا کردن در قلوب آن ها و اشتهار پیدا کردن پیش آن ها به خوبی و صحت و امانت و دیانت بدون قصد صحیح الهی.

چهارشنبه, ۲۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۹
ره توشه ماه مبارک رمضان (27) / ارتباط با مردم

ره توشه ماه مبارک رمضان (27) / ارتباط با مردم

خبرنگاری در پاریس از امام هنگامی که قصد عزیمت به ایران کرده بودند و فرودگاه ها بسته بود، سؤال کرد: «با توجه به اینکه بازگشت حضرت آیت الله ممکن است باعث خون­ریزی­ های بیشتر شود، آیا باز هم حضرت عالی اصرار به بازگشت خواهید داشت؟» امام فرمودند: «من باید پیش برادرهایم باشم تا اگر بنا باشد که خون من بریزد، در بین رفقای خودم و همراه با جوان­ های ایران بریزد»

سه شنبه, ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱
ره توشه ماه مبارک رمضان (26) / احترام و رعایت حقوق دیگران

ره توشه ماه مبارک رمضان (26) / احترام و رعایت حقوق دیگران

«احترام»، مصدر باب افتعال از ریشه «حرم» به معنای «بزرگ داشتن و گرامی داشتن» است و در اصطلاح عرفی به معنای تعظیم کسی یا چیزی است. این معنا بی­ ارتباط با مفهوم لغوی آن نیست؛ زیرا هر شخص، شیء یا مکان و زمان دارای حرمت و حریمی است که احترام آن ها به معنای نگه داشتن و پاس داشتن آن حریم است. در ادبیات دینی، معادل هایی چون: ادب، اکرام، تعظیم و توقیر دارد و رعایت حقوق دیگران نیز نوعی احترام محسوب می­ شود.

دوشنبه, ۲۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۱
ره توشه ماه مبارک رمضان (25) / تهجد و نماز شب

ره توشه ماه مبارک رمضان (25) / تهجد و نماز شب

در فارسی، «تهجد» برابر با شب­ زنده­ داری برای عبادت است و بارزترین مصداق این گونه عبادت، «نماز شب» می­ باشد. حضرت امام(س) در کتاب شرح چهل حدیث واژه «مجافاة» و «تجافی» به معنای شب­ زنده ­داری را از میان سایر معانی برمی­ گزیند و با تمسک به روایت امیر مؤمنان(ع) می­ نویسند: جناب مولی امیرالمؤمنین، بیداری شب و تجافی از فراش را برای عبادت قرار داده است؛ و این دلیل بر کمال فضیلت و اهمیت آن است.

یکشنبه, ۲۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷
ره توشه ماه مبارک رمضان (24) / همنشینی با قرآن

ره توشه ماه مبارک رمضان (24) / همنشینی با قرآن

شبی «کمیل بن زیاد»، امیر مؤمنان(ع) را به سوی منزل ایشان همراهی می­ کرد. از کنار خانه ­ای گذشتند که از آن صدای تلاوت قرآن بلند بود. صوت او به اندازه­ ای دلنشین و زیبا بود که کمیل به حالش غبطه خورد و در دل خویش بر او آفرین گفت؛ ولی سخنی بر زبان نیاورد. امام (ع) متوجه حالت کمیل شد و بدون مقدمه و پرسشی به او فرمود: «ای کمیل! قرآن خواندن او تو را گول نزند؛ زیرا او اهل دوزخ است. چه بسیارند قرآن‏ خوانانی که قرآن آن‏ها را لعنت می ­کند.

شنبه, ۲۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰
ره توشه ماه مبارک رمضان (23) / رسیدگی به نیازمندان

ره توشه ماه مبارک رمضان (23) / رسیدگی به نیازمندان

امام صادق در شبی بارانی از تاریکی و خلوتی کوچه­ ها استفاده کرد و تنها از منزل بیرون آمد. کیسه خود را به دوش گرفت و به سوی سایبان بنی­ ساعده که نیازمندان در آن جا جمع می ­شدند، به راه افتاد. معلّی بن خنیس او را دید و برای اینکه بداند او در دل شب کجا می­ رود، به دنبالش راه افتاد. از گوشه کیسه او چیزی بر زمین افتاد و گفت: «بار خدایا! آنچه را بر زمین افتاد به من بازگردان!» آن­گاه با عجله به راهش ادامه داد. معلّی جلو رفت و دید قرصی نان بر زمین افتاده است.

جمعه, ۱۹ تیر ۱۳۹۴ - ۹:۵۸
ره توشه ماه مبارک رمضان (21) / دقت در مصرف بیت المال

ره توشه ماه مبارک رمضان (21) / دقت در مصرف بیت المال

زندگی ساده و بی­ آلایش امام گواهی زنده و گویا بر روح مردمی امام است... همیشه مبالغ زیادی از وجوهات اسلامی در خدمت امام است، ولی دقت بسیار عجیبی روی مصارف به کار می رود. بارها امام به افراد دفتر شدیداً اخطار فرموده اند که: «راضی نیستم که حتی از تلفن ­های دفتر برای کارهای شخصی استفاده کنید». ما معمولاً برای کارهای شخصی از تلفن­ های عمومی و بیرون استفاده می­ کنیم.

چهارشنبه, ۱۷ تیر ۱۳۹۴ - ۸:۳۸
ره توشه ماه مبارک رمضان (20) / گذشت

ره توشه ماه مبارک رمضان (20) / گذشت

امام علی(ع) بنیان و اساس گذشت و مهرورزی است که اکنون در بستر شهادت آرمیده است. ندا رسید که برای علی (ع) شیر بیاورید تا بهبود یابد. نخستین ظرف شیر را که برای او آوردند، پرسید: «آیا از این شیر به او (ابن ملجم) هم داده ­اید؟» گویا نه این­که ضربتی خورده و دشمنی ­ای بین او و قاتلش بوده است. آیا تاریخ چنین سینه ­ای دریاگون با چنین گذشت و شفقتی نسبت به قاتل دیده است.

سه شنبه, ۱۶ تیر ۱۳۹۴ - ۹:۵۴
تلاوت آیاتی از قران با امام 2

تلاوت آیاتی از قران با امام 2

پیروزی اصیل آن است که ما بتوانیم متبدل بشویم به یک موجود انسانی، الهی، اسلامی، که همه کارهایمان، همه عقایدمان، همه اخلاقمان، همه اسلامی باشد. الآن چشم همه متفکرین دنیا تقریباً دوخته شده است به ایران

دوشنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۰
ره توشه ماه مبارک رمضان (19) / قناعت

ره توشه ماه مبارک رمضان (19) / قناعت

قناعت، به معنای «دوری از زیاده­ خواهی و پرهیز از تبذیر و اسراف و رضایت به قدر کفاف» می­ باشد. قناعت هرگز به گستردگی مال مربوط نمی­ شود و به این معنا نیست که انسان حتماً باید در هنگام فقر و تنگدستی قناعت ورزد؛ بلکه این ویژگی همواره کارآمد بوده و انسان توانمند نیز باید قانع باشد و در زندگی خود با قناعت، راه میانه روی را پیش گیرد؛ نه اینکه ثروت و توانگری سبب بالا بردن خرج و مخارج زندگی بشود و اسراف و تبذیر نماید.

دوشنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸
ره توشه ماه مبارک رمضان (18) / دعا و نیایش

ره توشه ماه مبارک رمضان (18) / دعا و نیایش

فاطمه زهرا(س) برترین الگوی دعا است؛ او که از مردم مدینه بسیار بی ­وفایی و جفا دید، اما همچنان آنان را دعا می ­نمود و زمزمه دعای او برای همسایگان در نیمه ­شب قطع نشد. اسماء بنت عمیس نقل می ­کند که در روزهای پایانی عمر شریف فاطمه(س) روزی مشغول راز و نیاز با خدای خود شد. جلوتر رفتم دیدم که رو به قبله نشسته و با حالت زار و بیمار دست به دعا برداشته می ­گوید: پروردگارا از تو می­ خواهم که از گناهکاران شیعیان من و شیعیان فرزندان من درگذری.

یکشنبه, ۱۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۴
ره توشه ماه مبارک رمضان (17) / پرهیز از رفاه طلبی

ره توشه ماه مبارک رمضان (17) / پرهیز از رفاه طلبی

امام را از موقعی که به یاد دارم، میان کتاب­هایشان می دیدم. گاهی اوقات می شد وقتی برای چای بردن به اتاق ایشان می رفتیم، می دیدیم کتاب­های زیادی را نیمه باز در اطرافشان چیده­ و مشغول مطالعه هستند. کتاب­ها به قدری زیاد بود که خودشان پشت کتاب­ها دیده نمی شدند. امام اکثر اوقات در خانه بودند و همیشه مشغول مطالعه و تنها یک ساعت و نیم به غروب مانده برای تدریس از منزل بیرون می رفتند.

شنبه, ۱۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۱
صفحه 4 از 13 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | بعدی >