مجله نوجوان 96 صفحه 5
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

مترجم : زهرا سادات موسوی محسنی

ویراستار : سپیده اسلامی

ناشر مجله : موسسه چاپ و نشر عروج

نویسنده : افشین علاء، محسن وطنی

موضوع : نوجوان

مجله نوجوان 96 صفحه 5

دایل آپ برای اتصال به اینترنت استفاده می کنند ، به طور عمده با آی اس پی (ISP) های ضعیف و با تعداد گره مخابراتی زیادی که بین کاربر و اتصال جهانی قرار دارد به اینترنت کانکت (Connect) می شوند . یک متخصص کامپیوتر درباره سرویس پر سرعت ای دی اس ال می گوید : « این سرویس به نوعی ارتباط پر سرعت دیتا (Data) یا اطلاعات گفته می شود که از طریق خطوط تلفن معمولی انجام می شود . دسترسی به اینترنت پر سرعت ، اتصال دائم به اینترنت ، استفاده همزمان از تلفن و اینترنت ، حق اشتراک ثابت ماهانه و نصب سریع و آسان ، از جمله مزایای این سرویس است که البته در ایران به دلیل هزینه ی بالای این سرویس ، امکان استفاده از آن برای تمام اقشار میسّر نیست . » بنابراین تصور می شود که هنوز جامعه ایران و حتی نسل های آینده فاصله زیادی تا زندگی دیجیتالی پیش رو دارند . فاصله ای که تنها با خریدن یک دستگاه کامپیوتر و چند نرم افزار ساده پر نمی شود . علی ابراهیمی ، فروشنده با سابقه ای است که سال ها در زمینه خرید و فروش قطعات کامپیوتری فعالیت کرده است . او می گوید : « تا مردم تفاوت زندگی دیجیتالی و آنالوگ را نشناسند ، نمی توانند خود را به زندگی دیجیتالی و مظاهر آن نزدیک کنند ، غافل از اینکه زندگی دیجیتالی می تواند سرعت دسترسی به ملزومات زندگی را بالا ببرد و در وقت و هزینه افراد صرفه جویی کند . اما متأسفانه اطلاعات درست و دقیقی در این زمینه در اختیار مردم قرار نمی گیرد . » وقتی هنوز با ورود به بانکها با صف های طویل مقابل باجه ها مواجه می شویم ، نشان دهنده فاصله ما تا زندگی دیجیتالی است . رفتار آنالوگ با متن زندگی دیجیتالی همخوانی ندارد . بانکها به سوی شبکه ای شدن پیش می روند اما هنوز اختلالات شبکه ای دامن گیر تمام فعالیت های بانکی و خدمات رسانی به مردم است . خیابان ها پر است از نوجوانانی که هر کدام یک عینک یا ساعت مچی ام پی تری (MP3) یا چیزی شبیه به آن را از خود آویزان کرده اند . این نوجوانان صبح ها با صدای زنگ موبایل خود از خواب بیدار می شوند و تا پایان شب به دنبال نرم افزارهای جدید بازی یا زنگ های جدیدی برای موبایل خود هستند اما آیا اینها می تواند مصداق مناسبی برای زندگی دیجیتالی باشد ؟ میلاد خراسانی نوجوان 17 ساله ای است که برای خرید رایتر (Writer) از خانه بیرون آمده است . او موبایل دارد . از ام پی تری پلیر و سی دی من هم استفاده می کند اما نمی تواند تعریف درستی از زندگی دیجیتالی و رفتار آنالوگ ارائه کند و معتقد است که دوست ندارد تمام زندگی اش دیجیتالی شود بدون اینکه از مزایا و یا فعالیت چنین زندگی ای اطلاع دقیقی داشته باشد . محمود اکبرنیا ، نوجوان 16 ساله دیگری است که می خواهد سی دی رام (CD Rom) کامپیوترش را عوض کند . او نیز تفاوت زندگی دیجیتالی و آنالوگ را نمی داند . بازی های کامپیوتری را دوست دارد و بیشتر ، جی تی ای (GTA) بازی می کند . او می گوید : « به نظرم ما نباید از سایر کشورها عقب بمانیم اما من تمام چیز های دیجیتالی را دوست ندارم . » وقتی از او توضیح بیشتری می خواهم می گوید : « دوست ندارم چت کنم چون بیشتر دخترها چت می کنند و در چت فضای سالم و مناسبی برای برقراری ارتباط وجود ندارد » . هنوز چند قدمی از او دور نشدم که چشمم به یک قاب عکس دیجیتالی می افتد یک قاب عکس 230 هزار تومانی . قاب عکسی که زیر آن شعار « هر عکس یک داستان به همراه دارد » نوشته شده است . این قاب عکس 10 مگابایت ظرفیت دارد و حداقل 1000 عکس را در خود جای می دهد . یک قاب عکس دیجیتالی با قابلیت برنامه ریزی که هرچند ثانیه یکی از عکس های دلخواهتان را نمایش می دهد و بدون اینکه بخواهید آلبومی را ورق بزنید خودش عکسها را ورق می زند و نشان می دهد . یک قاب عکس دیجیتالی با قابلیت برنامه ریزی که هر چند ثانیه یکی از عکس های دلخواهتان را نمایش می دهد و بدون اینکه بخواهید آلبومی را ورق بزنید خودش عکسها را ورق می زند و نشان می دهد . این در حالی است که هنوز خیلی ها تفاوت زندگی دیجیتال و آنالوگ را نمی دانند و تصور می کنند استفاده از کامپیوتر در قالب بازی و سرگرمی یا اتصال به اینترنت ، برای دستیابی به مظاهر زندگی دیجیتالی کافی است . مدیر شرکت Sonos معتقد است که راه اندازی خانه های دیجیتالی که در آن موسیقی و ویدیو بخش اصلی زندگی را تشکیل می دهد تا 10 سال آینده به طول می انجامد : « در حالی که مردم هنوز زندگی در خانه های هوشمند و دیجیتالی را به طور کامل نپذیرفته اند و فرهنگ زندگی در این خانه ها جا نیفتاده است ، فناوری نیز تا این اندازه پیشرفت نکرده و ما نیازمند فعالیت های بیشتری در این زمینه هستیم . » شرکت Sonos که سابقه ای طولانی در تولید وسایل بی سیم (Wi-fi) برای گوش دادن به موسیقی دارد ، امیدوار است با افزایش تلاش های خود در این زمینه امکان گوش دادن به موسیقی دلخواه را در هر نقطه از منزل برای علاقمندان فراهم کند . علاوه بر Sonos ، دو شرکت مایکروسافت (Microsoft) و اپل (apple) نیز به همراه دهها شرکت دیگر طرحهایی را برای ساخت خانه های دیجیتالی به مرحله اجرا رسانده اند . شرکت اپل اخیراً دستگاهی را با نام Airport Express تولید کرده که به سیستم های Hi-Fi متصل شده و به کاربران امکان می دهد که موسیقی دلخواه خود را از طریق رایانه های شخصی و یا Mac در هر کجای منزل گوش دهند . با شنیدن چنین اخباری ، تفاوت ها و فاصله ها بیشتر مشخص می شود . ما هنوز در صدد برطرف کردن اختلالات مربوط به تلفن های همراه هستیم و کمی آن طرف تر عده ای به فکر بنا کردن خانه های هوشمند دیجیتالی اند ، این طرف با ضعف عمیق اطلاع رسانی و خلاء آموزشی مواجهیم و کمی آن طرف تر حجم زیاد اطلاعات سرریز شده را می بینیم . با این شکل ، هنوز سال های سال فاصله است بین نسل ما ، نسل آینده و مظاهر زندگی دیجیتالی .

مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 96صفحه 5