شهریار زنجانی شهریار زنجانی
شهریار زنجانی
وقتی حرفهایها به میدان میآیند
وقتی لیلا حاتمی و علی مصفا و کلاه شاپو را در کنار هم میبینم بیاختیار احساس میکنیم با اثری متفاوت روبرو
هستیم. گویا لیلا حاتمی تکّهای از فیلمهای پدرش علی حاتمی را به همراه دارد و با حضور او در یک فیلم یا سریال
نگاهی جدید به تاریخ معاصر به وجود میآید.
سریال پریدخت که به عنوان یک اثر مناسبتی در روزهای دهۀ اول ماه محرّم پخش شد اثری جذّاب و قابل توجّه
بود.
سامان مقدم نویسنده و کارگردان این سریال است. او پیش از این فیلمهای موفق و زیبایی را ارائه کرده است که
توانسته است توجه مخاطبان و منتقدان سینمایی را جلب کند. سیاوش، پارتی، مگس هر کدام در زمان خود فیلمهایی
بودند که به موضوعات روز میپرداختند و حرفهای جدیدی برای گفتن داشتند.
البته فیلم کافه ستاره به لحاظ ساختاری و داستانی و تکنیک نه تنها چند پلّه از فیلمهای مقدم جلوتر بود بلکه در
سینمای ایران هم فیلم با اهمیت و قدرتمندی بود.
فیلمهایی که به شیوۀ اپیزودیک ساخته میشوند. معمولاً نشان دهندۀ هوش و روایت سازندۀ خود هستند و بیننده را
وادار میکنند که با تمرکز کامل پای فیلم بنشینید. مقدم در فیلم کافه ستاره تکنیک «تدوین موازی» و «اپیزودیک»
مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 156صفحه 26