حامد قاموس مقدم
آیا
همیشه پای یک
زن در میان است؟!
فیلم جدید کمال
تبریزی، کاری بسیار
زیباست. فیلم از همان
ابتدا یعنی از تیتراژ،
بیننده را جذب
میکند؛
یک تیتراژ غیرمتعارف
و جدید که هم بار طنز
دارد و هم هماهنگی
عجیبی با موسیقی.
تکنیک اجرایی آن
انیمیشن تکفریم است و در
عناوین و نوشتارهای
آن از فونتهای مرسوم
استفادهنشده است بلکه
حالت دست نویس
دارد.
حتماً تا به حال متوجه
شدهایدکهاکثر فیلمهای
ایرانی در این زمینه
ضعف دارند و هیچ
اهمیتی به تیتراژ آنها داده نمیشود.
خصوصاً تیتراژ انتهایی فیلم که اصلاً
به چشم نمیآید.
کمال تبریزی در فیلم اخیر به
تیتراژ پایانی حتی تا حدودی بیش
از تیتراژ ابتدایی فیلم اهمیت داده
است و با استفاده از ترکیب تصاویر
زنده و حرکتهای انیمیشن و به کار
بردن دیالوگهای شاخص هر کاراکتر،
فضای جدیدی را در این زمینه ایجاده
کرده است. البته تبریزی در سریال
«شهریار» نیز تیتراژ زیبایی را ارائه
کرده بود و از این نظر میتوان او را
جزو معدود کارگردانانی دانست که به
این مسئله توجه ویژه دارند.
کسانی که کتاب «غیر قابل چاپ»
سید مهدی شجاعی را خواندهاند
میتوانند لذّت بیشتری از فیلم ببرند.
کسانی هم که آن را نخواندهاند فوراً
دست به کار شوند که قبل از نایاب
مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 183صفحه 16