مجله نوجوان 210 صفحه 12
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

مترجم : زهرا سادات موسوی محسنی

ویراستار : سپیده اسلامی

ناشر مجله : موسسه چاپ و نشر عروج

نویسنده : افشین علاء، محسن وطنی

موضوع : نوجوان

مجله نوجوان 210 صفحه 12

شهریار زنجانی نگاهی به سریال شب می­گذرد آرایشگر بی‏رحم در ایام دهۀ فجر شاهد پخش سریالی از شبکۀ پنجم سیما بودیم که «شب می‏گذرد» نام داشت و ساختۀ راما قویدل بود. داستان سریال به ظاهر بسیار جذاب و زیبا بود و در میان سریالهای ایرانی داستانی منحصر به فرد داشت. قصّۀ این سریال حکایت یک آرایشگر بود که در دام توطئۀ یک قاضی ظالم افتاده بود و به همین دلیل همۀ زندگی‏اش را از دست داده بود. همسر آرایشگر به دلیل اتفاقات پیش آمده خودکشی کرده بود و تنها دختر او را قاضی با خود برده بود و سرپرستی‏اش را به عهده گرفته بود. آرایشگر سالها بعد به نیت انتقام از قاضی، مغازه‏ای در نزدیکی محل کار قاضی دایر کرده بود تا بتواند او را زیر نظر بگیرد و در فرصت مناسب نیت خود را عملی کند. در سال 2006 میلادی تیم برتون نویسنده، کارگردان و انیماتور موفق سینمای جهان، فیلمی موزیکال به نام سویینی تاد را با مضمونی جنایی و در گونۀ سینمای وحشت ساخت. بازیگر مورد علاقۀ برتون یعنی جانی دپ عهده‏دار نقش اول این فیلم موزیکال بود. یک قاضی ظالم دقیقاً همان بلایی را که سر مجید مظفری در شب می‏گذرد آورد، بر سر جانی دپ آورده بود و او را آواره کرده بود. پس از سالها جانی دپ به نیّت انتقام به شهر بازگشت و نقشه‏های فراوانی برای اعدام قاضی ظالم که دختر آرایشگر را نیز صاحب شده بود، کشید. حالا اینکه تیم برتون پیش از این ایدۀ راما قویدل را دزدیده است یا راما قویدل از فیلم برتون ایده گرفته است، هنوز جای سؤال دارد. البته اگر قویدل از برتون گرته‏برداری کرده باشد چند سؤال را پدید می‏آورد: اول اینکه داستان انتخابی برتون هیچ نکتۀ ظریف یا معماگونه‏ای ندارد و تنها ویژگی فیلم او که باعث شده است بتوان فیلم سویینی تاد را یک فیلم درخور توجه دانست، این است که برتون ژانر وحشت آن هم از گونۀ خون و خونریزی شدید را در قالب موزیکال ارائه کرده است و تکنیک برجستۀ فیلمبرداری و ترکیب عجیب و غریب فیلم و انیمیشن امکان حرکات ویژه‏ای را به دوربین داده است ولی در سریال قویدل از این چیزها خبری نیست. البته او با اضافه کردن چند داستان فرعی به داستان اصلی سعی در پرورش داستانش به عنوان یک روایت برای یک سریال داشته است که آن هم کمکی به جذابیت داستان نمی‏کند. دوم اینکه قویدل از آنجایی که حدس می‏زده که شاید کسی در ایران فیلم برتون را دیده باشد و بتواند هوشمندانه داستان فیلم را حدس بزند، دست به پیشگیری زده است و پایان فیلم را به شکل غریبی تغییر داده است، طوری که بیننده به شدت ناامید از پای

مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 210صفحه 12