نمونه های تربیتی و اخلاقی در نهضت امام حسین(ع)
شهاب الدین حسینی
حیات بشر بر بنیانها و قوانین ثابتی استوار است که از زمان پیدایش جامعۀ انسانی در این قوانین و قواعد دگرگونی راه نیافته است و از جملۀ این سنتها، تداوم مبارزۀ میان حق و باطل است و این مبارزه در همۀ ابعاد و مراحل زندگی جریان دارد و تنها با نابودی و محو کامل یکی از این دو، مبارزه پایان می یابد; اما مسیر تاریخ درجهت پیروزی و پایداری حق و فضیلت است. تضاد و رویارویی حق و باطل، تفاوت وتضاد در اخلاق و سلوک یاران و پیروان هر یک از دو جبهه را در پی دارد. این تنافی تضاد اخلاقی و رفتاری میان اندیشه های بلند اخلاقی با اخلاق دون منشانه درعاشورا به خوبی متجلی است: پیشوایی جبهه حق، امام حسین(ع) ، مبانی تربیت ایمانی را از پدروجدش فرا گرفته است، اما فرمانده جناح باطل، یزیدبن معاویه، منعکس کنندۀ اخلاق و رفتار جاهلیت پدرش می باشد.
- نمونه های اخلاقی در نهضت امام حسین(ع):
1 - حرمت نهادن به کعبه
2 - رعایت اخلاق در اعلام و فراخوانی
3 - نادیده گرفتن خویش در برابر حفظ ارزشها
4 - رفتار انسانی و رحمت آمیز با دشمنان
5 - پایبندی به قراردادها و پیمانها
6 - پاس داشتن امان و زنهار
7 - تجلی اخلاق فاضله درپیوندها و روابط
دومین کنگره بین الملی امام خمینی (س) و فرهنگ عاشوراچکیده مقالاتصفحه 46 8 - رعایت مسایل عاطفی و احساسی
9 - احترام به پیوندهای خویشاوندی
10 - پذیرش توبه و ندامت مخالفان و درگذشتن از آنها
11 - ترک کشتار
12 - یاری رسانی رهبربه یارانش
13 - پاسداری از زنان
14 - ناخوش داشتن آغازگری درجنگ
15 - پایبندی زنان به دستورات اسلام در هنگامۀ مصیبت
- نمونه های تربیتی در نهضت عاشورا:
1 - ارتباط و پیوستگی با خداوند تعالی در همۀ مراحل و شرایط
2 - مقدم داشتن اصول بر اشخاص
3 - مشخص نمودن مصداق امامت
4 - پیروزی حقیقی، پیروزی ارزشهای اسلامی است.
5 - ذلت ناپذیری و عدم تسلیم در برابر طاغوتیان
6 - استمرار ولایت میان مسلمانان
7 - روشنگری قبل از شروع جنگ
8 - دفاع از اسلام مسئولیتی همگانی است.
9 - ایستادگی در برابرسرکشان و طاغوتیان از پاره ای عبادات مهمتر است.
دومین کنگره بین الملی امام خمینی (س) و فرهنگ عاشوراچکیده مقالاتصفحه 47