فصل اول
بدان که از برای قرائت در این سفر روحانی و معراج الهی مراتب و مدارجی است که به مناسبت این رساله به بعض از آن اکتفا می کنیم.
اول آنکه قاری جز به تجوید قرائت و تحسین عبارت به چیزی نپردازد؛ و همّ او فقط تلفظ به این کلمات و تصحیح مخارج حروف باشد تا تکلیفی ادا و امری ساقط شود. و معلوم است برای چنین اشخاصی تکالیف کلفت و زحمت دارد، و قلب آنها از آن منضجر و باطن آنها از آن منحرف است. اینان را حظّی از عبادت نیست جز آنکه معاقب به عقاب تارک نیستند؛ مگر آنکه از
کتابآداب الصلوة - آداب نمازصفحه 213 خزائن غیب تفضّلی شود و به همان لقلقه مورد احسان و انعام گردند. و این طایفه گاهی شود که زبان آنها که مشتغل به ذکر حق است، قلب آنها از آن بکلّی عاری و بری و به کثرات دنیویّه و مشاغل ملکیّه پیوند است؛ و در حقیقت این دسته به صورتْ داخل نماز و به باطن و حقیقتْ مشغول به دنیا و مآرب و شهوات دنیویّه هستند. و گاهی شود که قلب آنها نیز اشتغال به تفکر در تصحیح صورت نماز دارد؛ در این صورت، اینها به حسب قلب و زبان وارد صورت نماز هستند، و این صورت از آنها مقبول و مرضیّ است.
طایفۀ دوم کسانی هستند که به این حدّ قانع نشده و نماز را وسیلۀ تذکّر حق دانند و قرائت را تحمید و ثنای حق شمارند. و از برای این طایفه مراتب بسیاری است که ذکر آن به طول انجامد. و شاید اشاره به این طایفه است حدیث شریف قدسی: قَسَّمْتُ الصلوةَ بَیْنی وَ بَیْنَ عَبْدی: فَنِصْفُها لیْ، وَ نِصْفُها لِعَبْدی. فَاِذا قالَ: «بِسْم اللّه الرَّحْمٰن الرَّحیم» یَقولُ اللّه : ذَکَرَنی عَبْدی. وَ اِذا قال: «الْحَمْدُ للّه » یَقولُ اللّه : حَمَدَنی عَبْدی وَ اَثْنیٰ عَلَیَّ . وَ هُوَ مَعنی «سَمِعَ اللّه لِمَنْ حَمِدَهُ.» و اِذا قال : «الرَّحْمٰنِ الرَّحیمِ» یَقولُ اللّه : عَظَّمَنی عَبْدی. وَ اِذا قالَ: «مالِکِ یَوْمِ الدّینِ» یَقولُ اللّه : مَجَّدَنی عَبْدی] وفی روایة: فَوَّضَ اِلَیَّ عَبْدِی] وَ اِذا قالَ: «اِیّاکَ نَعْبُدُ وَ اِیّاکَ نَسْتَعینُ» یَقولُ اللّه : هذا بَیْنی وَ بَیْنَ عَبْدی. وَ اِذا قال: «اِهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ» یَقولُ اللّه : هذا لِعَبْدی و لِعَبْدی ما سَئَل.
کتابآداب الصلوة - آداب نمازصفحه 214 و چون نماز، به حسب این حدیث شریف، تقسیم شده است بین حق و عبد، باید عبد تا آنجا که حق مولی است قیام به حق او کند؛ و به ادب عبودیت، که در این حدیث شریف فرموده است، قیام کند تا حق تعالی شأنه به لطایف ربوبیّت با او عمل فرماید؛ چنانچه فرماید: واَوْفُوا بِعَهْدی اُوفِ بِعَهْدِکُم.
و خدای تعالی آداب عبودیّت را در قرائت به چهار رکن قائم فرموده:
کتابآداب الصلوة - آداب نمازصفحه 215