وظیفه شیعیان در دوره غیبت کبرا از دیدگاه امام خمینی (س)

غیبت حضرت مهدی (عج)

وظیفه شیعیان در دوره غیبت کبرا از دیدگاه امام خمینی (س)

یکی از دوره های زندگی حضرت مهدی (عج) دوره غیبت ایشان است.

پنجشنبه, ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۰
وظیفه شیعیان در دوره غیبت کبرا از دیدگاه امام خمینی (س)

غیبت کبرا

وظیفه شیعیان در دوره غیبت کبرا از دیدگاه امام خمینی (س)

غیبت کبرا بخش دوم و طولانی پنهان زیستی امام مهدی (عج) می باشد.

پنجشنبه, ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۵
فتوای مجتهد از دیدگاه امام خمینی (س)

فتوای مجتهد

فتوای مجتهد از دیدگاه امام خمینی (س)

فتوا، رأی مجتهد در احکام شرعی است.

پنجشنبه, ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۰
فسخ نکاح از دیدگاه امام خمینی (س)

فسخ نکاح

فسخ نکاح از دیدگاه امام خمینی (س)

در متون فقهی بعضی از عیوب ذکر شده است که فی الجمله سبب جواز فسخ نکاح می شود. و «این عیوب بر دو قسم است: مشترک و مختص»

پنجشنبه, ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۵
فضولی از دیدگاه امام خمینی (س)

فضولی

فضولی از دیدگاه امام خمینی (س)

فضولی به کسی گویند که ملک غیر را بدون اذن او بفروشد.

پنجشنبه, ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۰
قضاوت و جایگاه آن از دیدگاه امام خمینی (س)

فقه و حکومت

قضاوت و جایگاه آن از دیدگاه امام خمینی (س)

فقه شیعه ، فقه اداره نظام معاش و معاد آدمی و عجین با حکومت است و تمامی مقررات و قوانین اسلام ، براساس دولت و حکومت و تشکیلات، بنا نهاده شده اند. این مهم را می شود از روح حاکم بر اسلام و تک تک ابواب و مسائل فقهی فهمید.

پنجشنبه, ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۵
مسئولیت های فقیه جامع شرایط از دیدگاه امام خمینی (س)

فقیه

مسئولیت های فقیه جامع شرایط از دیدگاه امام خمینی (س)

فقیه به معنای دارنده ملکه استنباط حکم فرعی شرعی از منابع معتبر می باشد.

پنجشنبه, ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰
مسئولیت های فقیه جامع شرایط از دیدگاه امام خمینی (س)

فقیه جامع شرایط

مسئولیت های فقیه جامع شرایط از دیدگاه امام خمینی (س)

فقیه جامع شرایط، یعنی فقیه، دارای همه شرایط لازم برای مرجعیت می باشد.

پنجشنبه, ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۵
احکام مرتبط با فلج از دیدگاه امام خمینی (س) (س)

فلج

احکام مرتبط با فلج از دیدگاه امام خمینی (س) (س)

فلج عارضه توقف اعمال حرکتی در اعضای بدن به دلیل بیماری عصبی یا عضلانی می باشد.

پنجشنبه, ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۰
قرن (عیب) از دیدگاه امام خمینی (س)

قرن (عیب)

قرن (عیب) از دیدگاه امام خمینی (س)

قَرَن به فتح قاف و راء استخوانی است در فرج که مانع جماع می گردد و زنی را که دارای این عیب باشد قرناء گویند.

پنجشنبه, ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۵
ولایت ولی شرعی در قصاص و دیه از دیدگاه امام خمینی (س)

قصاص توسط کودک

ولایت ولی شرعی در قصاص و دیه از دیدگاه امام خمینی (س)

قصاص توسط کودک، از مباحث فقهی، به معنای اعمال قصاص یا اخذ دیه از جانی توسط کودک است. به اتفاق فقها در مواردی که جنایت عمد بر کودک موجب قصاص شود و یا به هر دلیل جنایت بر کودک موجب دیه گردد، در تمام موارد ولی شرعی کودک در قصاص یا گرفتن دیه ولایت دارد. همچنین کودک در قصاص اعضا نمی تواند جانی را مورد عفو قرار دهد، زیرا کودک و مجنون مسلوب العبارة می باشند و اهل عفو نیستند، بنابراین نمی توانند در این خصوص تصمیم بگیرند.

پنجشنبه, ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵
قضاوت از دیدگاه امام خمینی (س)

قضاوت

قضاوت از دیدگاه امام خمینی (س)

«قضاوت» که عبارت از داوری کردن برای رفع نزاع و کشمکش در میان مردم است، یکی از منصب های بزرگی است که از جانب خداوند متعال برای پیغمبر (ص) و امامان معصوم (ع) و از جانب آنان برای فقیه جامع الشرایط تعیین شده است.

پنجشنبه, ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰
احکام جذام از دیدگاه امام خمینی (س)

جذام

احکام جذام از دیدگاه امام خمینی (س)

یکی از انواع بیماریهای عفونی جذام می باشد که از آن در بابهای صلات، تجارت، نکاح، ظهار، عتق و قصاص سخن رفته است.

چهارشنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۵
جنایات علیه کودک از دیدگاه امام خمینی (س)

جنایات علیه کودک

جنایات علیه کودک از دیدگاه امام خمینی (س)

جنایت علیه کودک، در ابواب مختلف فقه از جمله: سرقت، قتل، قصاص، دیه و ... بحث می شود. جنایت بر کودک به معنای آسیب رساندن، صدمه زدن، سوء استفاده و بهره کشی علیه کودک است. در فقه که بر گرفته از کتاب، سنّت و عقل است، این اصل مورد تاکید قرار گرفته است که باید از اطفال مظلوم و بی دفاع حمایت کرد. فقها در مباحث فقه جزایی جنایات علیه کودک را مطرح نموده و کیفر آن را بیان نموده اند. افزون بر این حمایت از نیازمندان، مظلومان، و به ویژه اطفال بزه دیده که مصداق بارز نیازمندان می باشند، جزء ارزش های جوامع به حساب می آید.

چهارشنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۰
جنون (فقه) از دیدگاه امام خمینی (س)

جنون (فقه)

جنون (فقه) از دیدگاه امام خمینی (س)

جنون، از اصطلاحات علم فقه بوده و به معنای نوعی بیماری روانی است که فرد مبتلا به آن، قادر به کنترل اعمال خود نیست. جنون گروهی از دیوانگان ، اِطباقی (دائمی) و جنون دسته دیگر ادواری و مختص دوره های زمانی محدود و متناوب است . از این عنوان در بسیاری از باب ها؛ اعم از عبادات، عقود، ایقاعات و احکام سخن گفته اند. به نظر فقها، به دلیل محجور بودن مجنون ، انعقاد هرگونه قرارداد از جانب وی (چون وکالت، بیع، اجاره، شرکت، جعاله و نکاح) باطل و فاقد آثار حقوقی است. جنون موجب رفع مسئولیت مدنی مجنون نمی شود بر این اساس، هرگاه مجنون مرتکب قتل یا جرح شود، عمل او مشمول حکم دیه می گردد.

چهارشنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۵
احکام چاه از دیدگاه امام خمینی (س)

چاه

احکام چاه از دیدگاه امام خمینی (س)

چاه آب، که در زبان عربی به آن بئر می گویند، یکی از عناوینی است که در بابهای طهارت، اجاره و احیاء موات، مطرح می شود.

چهارشنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۰
احکام چشمه از دیدگاه امام خمینی (س)

چشمه

احکام چشمه از دیدگاه امام خمینی (س)

چشمه محلّ جوشش آب از زمین به طور طبیعی است و آب چشمه ای که جریان دارد، آب جاری به شمار می رود و احکام خاص آن را دارد از احکام چشمه در بابهای طهارت، صلات و احیاء موات سخن گفته اند.

چهارشنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۵
حضانت و سلب حضانت از دیدگاه امام خمینی (س)

حاضن

حضانت و سلب حضانت از دیدگاه امام خمینی (س)

ولایت و سلطنت بر تربیت کودک و انجام آن چه به مصلحت اوست، از قبیل حفظ و نگهداری وی، نظافت، پرستاری و تربیت را حضانت می گویند و شخصی که نگهداری طفل به او واگذار می شود را حاضن گویند.

چهارشنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۰
حاکم در عصر غیبت از دیدگاه امام خمینی (س)

حاکم

حاکم در عصر غیبت از دیدگاه امام خمینی (س)

به انشاء کننده حکم حاکم می گویند.

چهارشنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۵
ولایت در عصر غیبت از دیدگاه امام خمینی (س)

حاکم در فقه

ولایت در عصر غیبت از دیدگاه امام خمینی (س)

حاکم، اصطلاحی در فقه، حقوق و اصول به معانی گوناگون می باشد.

چهارشنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۰
حاکم شرع از دیدگاه امام خمینی (س)

حاکم شرع

حاکم شرع از دیدگاه امام خمینی (س)

حاکم شرع حاکم منصوب از جانب خدا به طور مستقیم یا با واسطه است، بیشترین کاربرد عنوان حاکم شرع در کلمات فقها، فقیه جامع شرایط است. از حدود ولایت حاکم شرع در باب تجارت سخن گفته اند.

چهارشنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۵
حبس برای اقامه حد از دیدگاه امام خمینی (س)

حبس برای اقامه حد

حبس برای اقامه حد از دیدگاه امام خمینی (س)

حبس برای اقامه حد، از مباحث فقهی و حقوقی مربوط به حقوق زندانی و درباره حکم زندانی کردن کسی است که قرار است حد بر او جاری شود. روایاتی از شیعه و اهل سنت وارد شده، کسی که قرار است حد بر او جاری شود، زندانی می شود؛ مانند زن باردار که تا وضع حمل در حبس می ماند و کسی که چهار بار اقرار به زنا کرده و مانند قاتل که تا زمان قصاص حبس می شود.

چهارشنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵
حبس برای پیش گیری از زنا از دیدگاه امام خمینی (س)

حبس برای پیشگیری از زنا

حبس برای پیش گیری از زنا از دیدگاه امام خمینی (س)

حبس برای پیش گیری از زنا از مباحث فقهی و حقوقی مربوط به حقوق زندانی و درباره حکم زندانی کردن شخص برای پیش گیری از زنا، بحث می کند.

چهارشنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۰
حبس زن زنا دهنده از دیدگاه امام خمینی (س)

حبس زن زنا دهنده

حبس زن زنا دهنده از دیدگاه امام خمینی (س)

حبس زن زنادهنده از مباحث فقهی و حقوقی مربوط به حقوق زندانی و درباره حکم زندانی کردن زن زنادهنده، بحث می کند. در آغاز اسلام کیفر زن زنادهنده- بنابر قولی ثیّب (بیوه) و بنابر قول دیگر مطلقا (ثیّب و غیر ثیّب) زندان بود و آیه شریفه «… فَاَمْسِکُوهُنَّ فِی الْبُیُوتِ …» بدان اشاره دارد. سپس بنابر قول مشهور بین مفسران و فقها، این آیه به وسیلۀ آیۀ تفصیلی حدود، نسخ گردید. اما یکی از بزرگان معاصر، ضمن انکار نسخ آیه گفته است: ظاهر آیه این است که زن را در خانه نگه دارید تا نتواند دوباره مرتکب فحشا شود و این از باب جلوگیری از منکر بوده و بدون شک در تمام کارهای مهم، بلکه به نظر بعضی در همۀ منکرات، وجوبش ثابت شده است.

چهارشنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۵
حبس زناکار مجرد از دیدگاه امام خمینی (س)

حبس زناکار مجرد

حبس زناکار مجرد از دیدگاه امام خمینی (س)

حبس زناکار مجرد از مباحث فقهی و حقوقی مربوط به حقوق زندانی و درباره حکم زندانی کردن شخص زناکار مجرد (غیر محصن)، بحث می کند. روایتی در مسند زید در مورد زندانی شدن وی آمده است. ابوحنیفه نیز قائل به صلاح دید امام مبنی بر زندانی کردن یا تبعید است.

چهارشنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۰
حبس زنا کننده با خواهر خویش از دیدگاه امام خمینی (س)

حبس زنا کننده با خواهر خویش

حبس زنا کننده با خواهر خویش از دیدگاه امام خمینی (س)

حبس زناکننده با خواهر خویش از مباحث فقهی و حقوقی مربوط به حقوق زندانی و درباره حکم زندانی کردن زناکننده با خواهر خود، بحث می کند. در این باره دو روایت یکی در کافی و دیگری در من لا یحضره الفقیه وارد شده اما علاوه بر ضعف سند مورد استناد هیچ یک از فقیهان امامیه قرار نگرفته است. با توجه به مضمون این دو روایت کسی که با خواهر خویش زنا بکند با شمشیر زده می شود و اگر زنده ماند او را تا ابد زندانی می کنند.

چهارشنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۵
حبس زوج خودداری کننده از لعان از دیدگاه امام خمینی (س)

حبس زوج خودداری کننده از لعان

حبس زوج خودداری کننده از لعان از دیدگاه امام خمینی (س)

حبس زوج خودداری کننده از لعان از مباحث فقهی و حقوقی مربوط به حقوق زندانی و درباره حکم زندانی کردن زوج به خاطر امتناع کردن از لعان بحث می کند.

چهارشنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۰
حبس مرد ممسک بر زنا دیدگاه امام خمینی (س)

حبس مرد ممسک بر زنا

حبس مرد ممسک بر زنا دیدگاه امام خمینی (س)

حبس مرد ممسک بر زنا از مباحث فقهی و حقوقی مربوط به حقوق زندانی و درباره حکم زندانی کردن مردی است که زنی را نگه دارد تا دیگری با او زنا کند.

چهارشنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۵
حبس مولی امتناع کننده از رجوع یا طلاق از دیدگاه امام خمینی (س)

حبس مولی امتناع کننده از رجوع یا طلاق

حبس مولی امتناع کننده از رجوع یا طلاق از دیدگاه امام خمینی (س)

حبس مولی امتناع کننده از رجوع یا طلاق از مباحث فقهی و حقوقی مربوط به حقوق زندانی و درباره حکم زندانی کردن مولی به خاطر امتناع کردن از رجوع یا طلاق بحث می کند. روایات درباره «مولی» که از رجوع یا طلاق امتناع می ورزد به مرز «استفاضه» رسیده و در میان فقهای شیعه مخالفی وجود ندارد، چنان که در ریاض المسائل و جواهر الکلام به آن تصریح شده است. اما در میان عامّه یکی از اقوال، حبس است؛ چنان که در ترمذی در سنن و شافعی به آن اشاره کرده است.

چهارشنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
حج افراد از دیدگاه امام خمینی (س)

حج افراد

حج افراد از دیدگاه امام خمینی (س)

حج افراد از اقسام حج است. از این عنوان در باب حج سخن گفته اند.

چهارشنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۵
صفحه 9 از 44 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | بعدی >