فضائل حضرت زهرا (س) از دیدگاه امام خمینی (س)

حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)

فضائل حضرت زهرا (س) از دیدگاه امام خمینی (س)

حضرت فاطمه سلام الله علیها، دختر پیامبر اکرم (ص) و محبوب ترین فرد نزد رسول خدا بود. ایشان معصوم سوم و یکی از پنج بانوی قدسی جهان به شمار می رود. مشهورترین لقب آن حضرت «زهرا» است. کنیه ایشان ام ابیها بوده همچنین آن حضرت، دختر معصوم، همسر معصوم و مادر معصوم نیز هست. و سرانجام رحلت پدر بزرگوار، مظلومیت همسر، از دست رفتن حق، روح و جسم فاطمه را سخت آزرد و به شهادت رسید. بنابر وصیت خویش شبانه و به صورت پنهانی دفن گردید. به طوری که محل قبر شریفش نیز نامعلوم است.

یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۰
راه های خداشناسی از دیدگاه امام خمینی (س)

خداشناسی

راه های خداشناسی از دیدگاه امام خمینی (س)

یکی از مهم ترین مسائلی که بشر با آن مواجهه است خدا و خداشناسی است. اینکه انسان از کجا آمده است و به کجا می رود.

یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۵
عشق به کمال مطلق از دیدگاه امام خمینی (س)

خداشناسی فطری

عشق به کمال مطلق از دیدگاه امام خمینی (س)

یکی از راه های خداشناسی که پیوسته مورد توجه متفکران و دانشمندان بوده است، و هم پیامبران الهی به آن اهتمام نموده و از این طریق بشر را به دین و خداپرستی هدایت کرده اند، راه فطرت است.

یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵
تقریر خلود از دیدگاه امام خمینی (س)

خلود

تقریر خلود از دیدگاه امام خمینی (س)

خلود بمعنای جاودانگی، یکی از اوصاف جهان آخرت و دنیای بعد از مرگ است؛ و در قرآن به خلود بهشتیان و جهنمیان تصریح شده است.

یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۰
دین زرتشت از دیدگاه امام خمینی (س)

دین زرتشت

دین زرتشت از دیدگاه امام خمینی (س)

زردشت نام پیامبر ایران باستان می باشد. به نظر برخی وی از پیامبران الهی بوده است. وی مدعی بود آیین خود را از آهورمزدا دریافت کرده تا جهان را از تیرگی ها پاک کند و آن را به سوی نیکی و روشنایی رهنمون شود.

یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۵
سعادت و شقاوت از نگاه امام خمینی (س)

سعادت و شقاوت

سعادت و شقاوت از نگاه امام خمینی (س)

سعادت و شقاوت، دو معنا دارند، یکی خوشی و نیکویی و ضد آن به معنای نحس و نکبت و دیگر مساعدت و یاری کردن و ضد آن به معنای عدم یاری کردن است که متناسب با عدم توفیق الهی است.

یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۰
اقسام شرک از دیدگاه امام خمینی (س)

شرک (کلام)

اقسام شرک از دیدگاه امام خمینی (س)

در دین اسلام، شرک در برابر توحید قرار دارد یعنی اعتقاد داشتن به چندین خدا و از گناهان کبیره محسوب می شود که نابخشودنی است.

یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۵
شفاعت در نگاه امام خمینی (س)

شفاعت

شفاعت در نگاه امام خمینی (س)

شفاعت، از ماده شفع و به معنای وساطت و میانجی گری است و در اصطلاح به واسطه گری شخص مورد اعتماد نزد خداوند به منظور عفو مجرمی یا برآوردن حاجتی اطلاق می شود. از منظر شیعه خداوند امتیاز شفاعت خواهی را به پیامبر اکرم و بسیاری از اصحاب ایشان و تمامی فرزندان معصوم ایشان و بسیاری از مؤمنین صالح عطا نموده است.

یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۰
تعریف شیطان از دیدگاه امام خمینی (س)

شیطان

تعریف شیطان از دیدگاه امام خمینی (س)

هر موجود سرکش و متمرد از فرمان خداوند متعال از جن و انس که دور از رحمت است و کارش وسوسه خلق است را شیطان می گویند. عنوان یاد شده به مناسبت در بسیاری از بابهای فقهی همچون طهارت، صلات، حج و نکاح آمده است.

یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۵
عقاید شیعه از دیدگاه امام خمینی (س)

شیعه

عقاید شیعه از دیدگاه امام خمینی (س)

پس از رحلت پیامبر (ص) مسلمانان به دو فرقه «شیعه» و «اهل سنت» تقسیم شدند.

یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
معنای صراط مستقیم از دیدگاه امام خمینی (س)

صراط مستقیم

معنای صراط مستقیم از دیدگاه امام خمینی (س)

یکی از اوصاف قرآن صراط مستقیم است که در آیه ۶ سوره مبارکه حمد ذکر شده است.

یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۵
مفهوم ضلالت از دیدگاه امام خمینی (س)

ضلالت

مفهوم ضلالت از دیدگاه امام خمینی (س)

ضلالت از جمله مفاهیمی است که در قرآن کریم مورد توجه قرار گرفته است.

یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۰
حقیقت عالم در نگاه امام خمینی (س)

عالم (جهان)

حقیقت عالم در نگاه امام خمینی (س)

جهان همان عالَم (به فتح لام) می باشد و عالم کلمه ای عربی است.

یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۵
حقیقت عبادت در نگاه امام خمینی (س)

عبادت

حقیقت عبادت در نگاه امام خمینی (س)

واژه «عبادت» در اصل به نظر بسیاری از واژه شناسان به معنی «خضوع» طبری در تفسیر «جامع البیان» می گوید: اصل عبودیت « که به نظر او شامل عبادت نیز می شود » نزد همه عرب به معنی ذلت و خاکساری است.

یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵
عبودیت از دیدگاه امام خمینی (س)

عبودیت

عبودیت از دیدگاه امام خمینی (س)

عبودیت، اظهار تذلل و ذلت در برابر ذات اقدس الهی و عبادت خداوند متعال هم نهایت تذلل می باشد.

یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۰
عدل الهی از دیدگاه امام خمینی (س)

عدل الهی (اعتقادات)

عدل الهی از دیدگاه امام خمینی (س)

در آیات قرآن کریم، عادل بودن و قیام به عدل به عنوان یک صفت مثبت برای خداوند ذکر شده است یعنی در قرآن تنها به تنزیه خداوند از ظلم و ستم در آیات قرآن قناعت نشده است بلکه به طور مستقیم نیز صفت عدالت برای خداوند اثبات شده است چنانکه می فرماید: «شهد الله انه لا اله الا هو والملائکة واولوالعلم قائما بالقسط؛ خدا و فرشتگان و دارندگان دانش گواهی می دهند که معبودی جز خدای یکتا که بپادارنده عدل است، نیست». بنابراین از نظر اسلام، عدل الهی حقیقی است و عدالت از صفاتی است که قطعا باید خداوند را به آن موصوف نمود.

یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۵
عرش از نگاه امام خمینی (س)

عرش

عرش از نگاه امام خمینی (س)

در بسیاری از آیات قرآن به مفاهیمی بر می خوریم که نمی توان آن ها را از روی ظاهر تفسیر کرد و اگر با همان عباراتی که دیده می شوند تفسیر شوند، شاید در برخی موارد نوعی اسائه ادب نسبت به ساحت مقدس خداوند وارد شود. از جمله این موارد آیاتی است که در آنها پیرامون عرش خداوند صحبت شده است. در این مقاله سعی شده است به برخی از این نظریات اشاره شود.

یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۰
حقیقت عصمت و اقسام آن در نگاه امام خمینی (س)

عصمت

حقیقت عصمت و اقسام آن در نگاه امام خمینی (س)

عصمت ملکه دوری از گناه و خطا است.

یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۵
علم کلام از دیدگاه امام خمینی (س)

علم کلام

علم کلام از دیدگاه امام خمینی (س)

علم کَلام یا کلام شناسی، دانشی است که به بحث پیرامون اصول اعتقادی و جهان بینی دینی بر مبنای استدلال عقلی و نقلی می پردازد و به شبهه هایی که در این زمینه مطرح می شود، پاسخ می دهد. درباره تاریخ تولد علم کلام، و این که از چه زمانی در میان مسلمین پدید آمد، به طور دقیق نمی توان اظهار نظر کرد.

یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۰
قدرت الهی از دیدگاه امام خمینی (س)

قدرت مطلقه الهی

قدرت الهی از دیدگاه امام خمینی (س)

اگر فاعلی، شرائط لازم برای انجام دادن فعلی را داشته باشد می گوییم قوه یا توان انجام دادن آن را دارد و اگر علاوه بر داشتن شرائط لازم، دارای علم و اختیار هم باشد از واژه « قدرت »، استفاده می کنیم و گفته می شود چنین فاعلی قادر بر فلان فعل است.

یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۵
قضا و قدر از دیدگاه امام خمینی (س)

قضا و قدر

قضا و قدر از دیدگاه امام خمینی (س)

قضا و قدر از عقاید قطعی اسلامی است که در کتاب و سنت وارد شده و دلایل عقلی نیز آن را تأیید می کند. قضاء به معنای گذراندن و به پایان رساندن و تقدیر به معنای اندازه گیری است و از این روی مرتبه تقدیر قبل از مرتبه قضاء خواهد بود. تقدیر و قضاء از صفات فعلیه الهی است و برای تعیین جایگاه آنها باید مراتب فعل را مورد توجه قرار داد. اشکال اصلی در مورد قضاء و قدر الهی این است که اگر افعال اختیاری انسان هم مشمول آنها باشد جایی برای انتخاب و اختیار وی باقی نمی ماند. در پاسخ این اشکال باید گفت که تعلق اراده و قضا و قدر الهی به افعال انسان در طول تعلق اراده انسان است و با آن مزاحمتی ندارد.

یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰
حقیقت کلام الهی از دیدگاه امام خمینی (س)

کلام الهی از منظر کلامی

حقیقت کلام الهی از دیدگاه امام خمینی (س)

مقصود از کلام خداوند از منظر کلامی چیست و این که کلام خداوند حادث است یا قدیم و تکلم از صفات ذاتی خداوند است یا از صفات فعلی او، آراء مختلفی مطرح شده است.

یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۵
اقسام لوح از دیدگاه امام خمینی (س)

لوح

اقسام لوح از دیدگاه امام خمینی (س)

کلمه «لوح» به معنای صفحه ای است چوبین یا استخوانی پهن شده که در روزگار قدیم بر آن می نوشته اند.

یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۰
مذهب امامیه از نگاه امام خمینی (س)

مذهب امامیه

مذهب امامیه از نگاه امام خمینی (س)

اِمامیّه، عنوان یکی از مذاهب اسلامی که نقشی اساسی در شکل گیری فرهنگ و تمدن اسلامی ایفا کرده است.

یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۵
معانی و انواع مرگ از دیدگاه امام خمینی (س)

مرگ

معانی و انواع مرگ از دیدگاه امام خمینی (س)

مرگ یعنی انتقال از دنیا به آخرت. مرگ از قوانین فراگیر جهان هستی است که همه موجودات طعم آن را خواهند چشید. آل عمران/سوره۳، آیه۱۸۵.

یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵
مسیحیت از دیدگاه امام خمینی (س)

مسیحیت

مسیحیت از دیدگاه امام خمینی (س)

دین مسیحیت از ادیان بزرگ آسمانی و آیین حضرت عیسی بن مریم علیه السّلام است.

یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۰
دیدگاه امام خمینی (س) دربارۀ مذهب معتزله

معتزله

دیدگاه امام خمینی (س) دربارۀ مذهب معتزله

این مذهب در اوایل قرن دوم هجری توسط واصل بن عطا (۸۰- ۱۳۱) پدید آمد، در آن زمان مسئله مرتکبان گناه و حکم دنیوی و اخروی آنان مورد بحث جدی قرار داشت. خوارج آنان را کافر و مشرک دانسته و معتقد بودند اگر بدون توبه از دنیا بروند محکوم به عذاب ابدی خواهند بود، اما اکثریت امت آنان را مؤمن فاسق می دانستند، و حسن بصری آنها را منافق می دانست.

یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۵
معجزه از دیدگاه امام خمینی (س)

معجزه

معجزه از دیدگاه امام خمینی (س)

در این که حقیقت معجزه چیست حرف و حدیث های فراوانی مطرح شده است و جای بحث های فراوان دیگری نیز هست.

یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۰
معراج از دیدگاه امام خمینی (س)

معراج

معراج از دیدگاه امام خمینی (س)

معراج، به ماجرای عروج پیامبر اسلام (ص) به آسمان ها گفته می شود.

یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۵
مقایسه دنیا و آخرت از دیدگاه امام خمینی (س)

مقایسه دنیا و آخرت

مقایسه دنیا و آخرت از دیدگاه امام خمینی (س)

برای شناخت بهتر آخرت، لازم است به بررسی شباهت ها و تفاوت های دنیا و آخرت در قرآن بپردازیم، زیرا دنیا و آخرت دو مفهوم متضایف هستند که شناخت هر یک بدون شناخت دیگری ممکن نیست.

یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۰
صفحه 2 از 43 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | بعدی >