اهمیت موسیقی
در زندگی
علی شیرازی
تصور زندگی بدون موسیقی تقریباً محال است (میگویم تقریباً محال چون عدهای از همنوعانمان از نعمت گویایی و شنوایی بیبهرهاند و به هر حال دارند زندگی میکنند.) موسیقی از بدو تولد تا مرگ همه جا حی و حاضر است. گریه نوزاد خودش نوعی موسیقی است. در گفتوگو و بازی با کودک همه سعی میکنند مقداری از لحن جدی در کلامشان کم کنند و با لحن کودکانه با او حرف بزنند و آرام آرام که کودک تکلم را یاد میگیرد صاحب لحن خاص می شود و کلام موسیقی مخصوص خودش را پیدا میکند مانند نوع راه رفتن هر فرد که مخصوص خود اوست (در واقع با انتخاب ناخودآگاه موسیقی برای هر جمله و کلام است که میتوانیم منظورمان را بیان کنیم.) از صداهای محیط (عبور و مرور اتومبیلها، شرشر باران و حتی لغزش قلم روی کاغذ) که همگی نوعی موسیقیاند و میرسیم به موسیقی محض که یکی از نابترین و مؤثرترین هنرهاست. موسیقی آوازی، که قدمت آن احتمالاًبه زمان آدم و حوا میرسد (هر چند به صورت بدوی و ابتدایی آن) و قدیمیترین ساز به احتمال قریب به یقین همان نی است و میبینیم که با گذشت زمان سازها و آوازها به گونهها و اقسام مختلف گسترش و در میان ملل و اقوام مختلف رواج پیدا میکنند. اینجاست که با مروری ساده و پیش پا افتاده بر انواع موسیقی میتوانیم به اهمیت آن پی ببریم. موسیقی مذهبی، نظامی (رزمی)، بزمی، فولکوریک و محلی، کلاسیک، موسیقی فیلم وترانه و
در یک کلام از موسیقی برای تهییج، آرامش دادن، شاد کردن و غمگساری، ابراز همدردی با افراد، استفادههای تجاری و تبلیغاتی و حتی مسایل ملی، میهنی و سیاسی و بیان دردها و رنجهای ملتها و... استفاده میشود. مروری کوتاه بر مثالها (هرچند خیلی گستردهاند) تاحدودی به ما کمک میکند. مثلاً موسیقی مذهبی صرف نظر از قطعات خاص مسیحیان که در روزهای یکشنبه در کلیسا اجرا میشود در کشور خودمان نیز در تمام مراسم حضوری قاطع و مؤثر دارد که بزرگترین جلوه آن را در اجرای اذان میبینیم ودر مراحل بعد، شامل قرائت قرآن، نوحه ومرثیه خوانی، تعزیه و... میشود یا در موسیقی فولکوریک و محلی که در دور افتادهترین نقاط کشور عزیزمان ایران نیز هر ده و روستایی دارای نغمهها و ترانههای مخصوص خودش است که ریشه در تاریخ و قومیت آن منطقه دارد و هر کدام از آوازهاو تصنیفها یادآور مثلاً عشق و دلدادگی دو عاشق یا جنگی خونین در فلان سال است. پس به نتیجه میرسیم که موسیقی هر چهقدر که میتواند از فرهنگ محیط تأثیر بپذیرد توانایی فرهنگ سازی نیز دارد یا در مورد سرودها و ترانههایی که در زمان انقلاب و جنگ در کشورمان رواج داشت هیچگاه یاد و خاطره آن نغمهها را فراموش نخواهیم کرد که خود سمبل و نشانه-ای از آن سالها تبدیل شده است یا موسیقی ترانه که میبینیم سطر یا سطرهایی از گنجینه ترانههای ایرانی در چند دهه اخیر حتی به صورت ضربالمثل وارد زبان شده است و دیکر این که با ورود به عصر ارتباطات میبینیم که در دنیای رسانهها ( رادیو، تلویزیون، اینترنت و...) که در زندگی امروز حرف اول را میزنند موسیقی حضور همه جانبه دارد. از همه اینها که بگذریم دوست دارم مطلب را با اشاره به قویترین جنبه موسیقی به پایان ببرم به قول حافظ، ابر مرد شعر و ادب پارسی: عاشق شو ارنه روزی کار جهان سر آید ناخوانده نقش مقصود از کارگاه هستی و اگر عشق را مرکز ثقل و گرانیگاه هستی و معنویت بدانیم کیست که نداند که موسیقی مؤثرترین و کارآمدترین ابزار بیان این پررمز و رازترین پدیده زندگی است. به قول دوستی وقتی یک موسیقی پرشور و عاشقانه در جایی به گوش میرسد همه آدمها در هر شأن و موقعیتی دست از کار خود میکشند و به آن موسیقی گوش میسپارند. یک قصه بیش نیست غم عشق و این عجب کز هر زبان که میشنوم نامکرر است.
مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 02صفحه 7