پس به وضوح میتوان دریافت که آن غول
عظیمالجثّهای که با آن لباس زنجیری و ظاهری که
بیشتر به یک رئیس قبیلۀ آفریقایی شبیه است که
کمی تا قسمتی هم انحراف جنسی دارد، نمیتواند هیچ
ارتباطی با خشایارشای با ابهّت ما داشته باشد.
لشگر این جانور غریب نیز لباس لشگریان عرب را
به تن دارند که این مسئله حتی برای شخصی که نمرۀ
تاریخش 2 هم شده باشد قابل قبول نیست. این مسئله
از نظر تطبیق تاریخی مانند این است که ما در فیلمی
یک دست لباس غوّاصی بر تن گالیله بپوشانیم و هی
توی سرش بزنیم تا در کلیسا زانو بزند و قسم بخورد
که زمین نمیچرخد!
در این فیلم همۀ ایرانیان را سیاه پوستانی جزام زده
یا اعرابی بدوی نشان دادهاند. شاید این نگاه به یک
فرهنگ اصیل و عظیم مانند فرهنگ ایران بسیار
کودکانه و سرسری باشد امّا اگر این گونه توهینها از
همین ابتدای راه بی جواب بماند راه توهینها و مسائل
دیگری باز میشود.
مبارزه با این توهینها باید زمانی آغاز میشد که
در بازیهای رایانهای و تروریستها فارسی حرف
میزدند.
اهداف ساخت چنین فیلمهایی میتواند گوناگون باشد
ولی بدون شک به مسئلۀ هستهای ایران مربوط است.
شاید هم آمریکا از تشکیل مجدد امپراطوری ایران
میهراسد.
یک امپراطوری ایرانی- اسلامی با قدرتی جهانی که
بساط همۀ ظلم را یک جا از
ریشه برکند.
نظر ترکیب بندی از کادرهای افقی و عمودی بسیار
زیبایی استفاده شده است که حاصل نگاه حرفهای میلر
در استریپش است.
استفادۀ به جا از تکنیک اسلوموشن (Slow Motion)
در جای جای فیلم و گفتار راوی در لحظات خاصّ حسّی
به اثر گذاری بیشتر فیلم کمک بسیاری کرده است.
همۀ اینها حاکی از آن است که هالیوود کمر همّت
بسته است که تاریخ ایران باستان را به لجن بکشد.
فیلم از تولد لئونیدوس آغاز میشود و راوی روی
صحنههای مختلف، روند رشد او را توضیح میدهد.
همانطور که در این فیلم دیده میشود کودکان در بدو
تولد نزد پیری برده میشوند تا بررسی شود که آیا توان
تبدیل شدن به مردی مبارز را در قوم اسپارت خواهند
داشت یا خیر!
این مردک (مرد کوچک!) مبارز تا 7 سالگی نزد
خانوادهاش به تعلیمات نظامی میپردازد.
بعد از 7 سالگی از خانوادهاش جدا میشود و به یک
پادگان نظامی فرستاده میشود. در سن 12 سالگی،
مردک مبارز در طبیعت رها میشود تا اگر زنده ماند
در سن 17 سالگی نزد خانوادهاش بازگردد.
یکی از بزرگترین معضلات این فیلم که بیش از هرچیز
واقعیّت فیلم را زیر سؤال میبرد و از طرفی موجب
شاکی شدن ایرانیهای مقیم مرکز و سایر نقاط جهان
شده است نوع پوشش ایرانیان در این فیلم است.
به گواه تاریخ، اروپاییان و غربیها همانطور که امروز
هم دیده میشود هیچ گاه به پوشش اعتقاد خاصّی
نداشتهاند و در امتداد این تفکر با شعار «آدم لختش
قشنگه!» پرچم نهضت اُمانیسم را در جهان به اهتزاز
درآوردند!
این در حالی است که ایرانیان باستان از ابتدا
برای پوشش انسانها احترام زیادی قائل بودند و
در همین راستا پوششهای بسیار متنوعی برای
هر قوم و قبیلهای در ایران پهناور آن روزگار
وجود داشت. نمونۀ این البسه را میتوان در
حکّاکیها و نقش و نگارهای باستانی که
بر روی ابنیۀ تاریخی ما وجود دارد
یافت
مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 117صفحه 7