حقوق شهروندی از نگاه امام خمینی

ظهور مفهوم شهروندی را می توان مصادف با پیدایش نخستین حکومت ها دانست. حکومت ها اعتبار و قدرت خود را از شهروندان می گیرند و در مقابل نسبت به شهروندان دارای وظایف و مسئولیت هایی هستند. شهروند نیز تکالیف متقابل در ارتباط با دولت دارد. امام خمینی، بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران، در رابطه با حقوق شهروندان دارای دیدگاه های بنیادین است. رویکرد نظری ایشان بر مبنای حقوق امت استوار شده است. نگارندگان بر پایه این بینش سه حق محوری مطرح در حوزة حقوق شهروندی (آزادی، عدالت و امنیت) و حقوق مشتق از آنها را با تکیه بر اندیشه­های امام مورد بررسی و کاوش قرار می دهند

عناوین مطالب مقالات

جوانی و تربیت از دیدگاه امام خمینی

جوانی و تربیت از دیدگاه امام خمینی

موضوع جوان، تعلیم و تربیت و اسـتخراج دیـدگاه امـام (س) در مورد آن، واجد پیچیدگی های چندگانه ای است. از سویی تعلیم و تربیت با ابعاد مختلف و متنوع آن وجود دارد، و از سـوی دیگر، پرداختن به جوان و دوره جوانی که دوره التهاب، هیجان، شور و نشاط، امید و آرزو و تـوانایی های بسیار است، امر سـهلی نـیست و بالاخره کشف زوایای وجودی و دریافت اندیشه سترگ امام علیه السّلام، مستلزم شناخت همه جانبه آن شخصیت بزرگ است-که این خود نیازمند احاطه بر تمامی گفتارها و سیره و رویه های علمی آن مربی عالی قـدر در موقعیت های تربیتی است که امری پس دشوار است. اما از باب وظیفه و ادای دین به آن بزرگ مرد قرن معاصر، می کوشیم، نتیجه مطالعه و بررسی دیدگاه ها و بعضا وارسی سیره عملی آن حضرت در موضوع جوان و تعلیم و تربیت را بـه صـورت خلاصه ارایه نماییم.

الهیات فازی: روایت دیدگاه عرفانی امام خمینی در مسأله تنزیه و تشبیه

الهیات فازی: روایت دیدگاه عرفانی امام خمینی در مسأله تنزیه و تشبیه

اکنون در این مقاله در نظر داریم که به شرح و تحلیل یک تعلیقه انتقادی دیگر از امام بپردازیم. این تعلیقه در فص نوحی و به مناسبت بحث تنزیه و تشبیه در دعوت نوح (ع) به نگارش درآمـده است. شکی نیست که یکی از مهمترین و بنیادی ترین مباحث در حوزه کلام و الهیات, مبحث الهیات تنزیهی و تشبیهی و طبقه بندی ادیان براساس این دو نوع الهیات است. بحث از الهیات تنزیهی و تشبیهی در واقع بحث بر سر مـسأله مـنطق دعوت انبیا یعنی تعیین نوع این دعوت در انبیا و ادیان الهی از میان دو نوع تنزیهی یا تشبیهی آن است. حضرت امام در این تعلیقه, ضمن بیان دیدگاه انتقادی خود در این خصوص, به نقد دیـدگاه اسـتادش، عارف شاه آبادی، نیز می پردازد.

امام خمینی و مهندسی قدرت

امام خمینی و مهندسی قدرت

ضـرورت وجـود قـدرت سیاسی به خاطر پیامدهای منفی مترتب بر نبـود آن از یک سو و پیامـدهای منفـی احتمـالی مترتـب بــر وجـود قـدرت از سوی دیگر، فیلسوفان سیاسی و عالمـان حـوزه حقـوق اساسـی را بـه چاره انـدیشی در خصوص این تزاحم و در نتیجه مـهار و کـنتـرل قـدرت واداشته است. در حـوزه فکـری و جغرافیـایی غـرب بـا تأثیرپـذیری از یونان باستان، چـاره و تـدبیر را در تقسـیم قـدرت بـه اضـلاع مختلـف میدانند. سؤال اصلی این مقاله در خصوص چاره اندیشی اسـلام و بـه ویژه اندیشه سیاسی امام خـمینی (س) در خصوص این مشکل اسـت. در اسلام و اندیشه سیاسی امام چون هیچکدام از تمرکـز و تقسـیم قـدرت دارای ارزش درون ذاتـی نیســت، لــذا ســازوکار ارائــه شــده در ایــن خصوص متفاوت از غرب است. در اندیشه امام خمینی (س) قلمرو قدرت فراتر از بعد طبیعی، انسانی و کمی آن اسـت، لذا ارائه هــر گونـه الگـو در خصوص قدرت باید در ارتباط با این بعد قدرت انجام گیـرد، عـلاوه بـر این تأکید و اولویت در مهار قدرت، بر کنترل درونی آن است. این تأکیـد به معنای نادیده گرفتن قانون و اهرم های کنترلی حـقوقی نـیسـت. کنتـرل درونی پوشش دهنده ضعف ها و نارسایی هـای کنتـرل حقـوقی اسـت و ضمانت آن بیش از سازوکارهای رایج از قبیل تقسیم قدرت است.

رهیافتی نقشگرا به نهاد «من» شعری امام خمینی

رهیافتی نقشگرا به نهاد «من» شعری امام خمینی

اشعار امام خمینی، گذشته از جذابیت های ادبـی خـود، از آن جهـت کــه سروده های یک رهبر انقلابی است و متعلـق بـه فـردی مـؤثر در جهـان معاصر است، اهـمیت ویژه ای می یابد. در این مقاله بـا تـوجـه بـه رویکـرد تحلیل گفتمان و دستور نقش گرای هالیدی بـه ایـن اشـعار پرداختـه ایـم. برای تمرکز بر شخصیت امام و جلوه ی شخصی در اشـعارش تنهـا بـه فرایندهایی توجه کرده ایم که با نهاد جدای «من» آغاز شـده اند. از جمله دستاوردهای این پـژوهش آن اسـت کـه ایشـان در رویکـردی خصوصی و کاملا درونگرایانه به تعریف و تمییز «من» بیش از هر چیز دیگر اهمیت داده اند و ضـمن نفـی منیـت، «مـن» را عاشـقی دل سـوخته معرفی می نماید کـه کـاملا تسلیم یاراست و در برابر یار هـیچ قـدرتی را نمیشناسد.

اصول اندیشه امام خمینی در بیان مقام معظم رهبری

اصول اندیشه امام خمینی در بیان مقام معظم رهبری

مقام مـعظّم رهبری در سالگرد این روز سـخنان مـهمی ایراد می کنند. چهار موضوع «مکتب امام خمینی»، «شخصیت امام»، «وصیت امام» و «جهان اسلام»، محور رهنمود های رهبر معظم انقلاب آیت الله خامنه ای مدظله از سال ۱۳۶۸ تاکنون بوده است. در سخنرانی سال جاری با توجه بـه برخی برداشت های ناقص از مبانی و دیدگاه های امام خمینی (س)، بحث اصول اندیشه امام و لزوم نگاه منظومه ای به شخصیت ایشان از سوی معظّم له مطرح شد. ایشان طی بیانات مبسوطی به تبیین هفت اصل از مهم ترین اصول انـدیشه امـام پرداختند که گزیده آن نقل می شود.

امام خمینی پر برکت ترین نسل کوثر در جهان معاصر

امام خمینی پر برکت ترین نسل کوثر در جهان معاصر

حضرت امام خمینی (س) شایسته ترین یادگار کوثر، درخشش ویژه ای در تـغییر سـرنوشت جـهان معاصر دارد که سمت حرکت تاریخ را به سوی اهداف مقدس اسلامی و الهی سرعت بخشید و احـیاگر انـدیشه های وحیانی مکتب اسلام و جهان معاصر شد.

واکاوی مناسب علم و دین از منظر امام خمینی

واکاوی مناسب علم و دین از منظر امام خمینی

یکی از مسائلی که از دیرباز در حوزه دین پژوهی مطرح بوده، مسئله رابطه علم و دین و تعارض یا تعامل این دو است. سنجش مناسبات علم و دین از جمله مباحث کلام جدید نیز به شمار می رود. این مقاله در پی آن است که با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی، به بررسی مناسبات علم و دین از منظر امام خمینی (س)، به عنوان یکی از بزرگ ترین متفکران معاصر دینی، بپردازد. بر اساس این تحقیق، امام خمینی (س)، کسانی را که قایل به تعارض میان علم و دین هستند به شدت مورد انتقاد قرار می داده است. امام (س) تعارضاتی را که در برخی مواقع بین علم و دین به وجود می آید، ظاهری و صوری می دانند. ایشان علم جدای از دین را نه تنها منشأ سعادت نمی داند، بلکه آن را عامل شقاوت انسان عنوان می کنند. علم و دین همانند دو بال عمل کرده و این قابلیت را خواهند داشت که تمامی نیازهای بشر را پاسخگو باشند. بر این اساس، ما برآنیم تا با ارائه کلیتی از مبانی علمی ـ دینی امام (س)، چگونگی رابطه این دو مقوله مهم را تبیین نماییم.

چیستی حکم حکومتی / حکومت فقهی و حل مشکلات نو پیدا در مکتب امام خمینی

چیستی حکم حکومتی / حکومت فقهی و حل مشکلات نو پیدا در مکتب امام خمینی

حـاکم اسلامی دارای چنان اختیارات ویژه ای است که می تواند با صدور دستورات موردی با تقیید و تخصیص و حتی تعطیل موقت احکام شرع روابط اجتماعی را چنان تنظیم کند که به نیاز زمان و مکان پاسخ بگوید.

مصلحت به مثابه قاعده / درآمدی بر فقه سیاسی امام خمینی

مصلحت به مثابه قاعده / درآمدی بر فقه سیاسی امام خمینی

فـقه سـیاسی شیعه، اگرچه در دوران گذشته، با توجه به بنیان های معرفت شناختی و روش شناختی خاص خود، از هویت و خصائص ویژه ای برخودار گـردیده، در برابر فقه سیاسی اهل سنت، از این هویت خود دفاع تئوریک کرده است، تا پیش از نـهضت مشروطیت در ایران تا حـدودی کـم فروغ می نمود. پیدایش حادثه مذکور، توسعه و سبط فقه سیاسی شیعه را بهمراه داشت. حادثه مذکور از این منظر، سریان اجتهاد شیعی به عرصه سیاست را بدنبال داشت، در نتیجه، از این دوران به بعد می توان ارتباط اجتهاد با عـمل سیاسی را آشکارا مشاهده کرد. فقه سیاسی و اجتهاد براین اساس با تحولات جدّی و اساسی روبرو گردید اما بدلائلی که بررسی آنها از حوصله نوشتار حاضر خارجاست، تا دهه ۴۰ دچار نوعی فترت و رکود گردید.

نگرش قدسی به سیاست و تاثیر آن بر نگاه امام خمینی به روابط خارجی

نگرش قدسی به سیاست و تاثیر آن بر نگاه امام خمینی به روابط خارجی

جمهوری اسلامی ایران در حوزه روابط بین الملل به عنوان بازیگری خاص شناخته شده است، طوری که رفتارهای آن در اغلب موارد با نظریه ها و مفاهیم رایج در این حوزه قابل تبیین نیست. این خاص - بودگی معلول شرایط تاریخی، سیاسی، فرهنگی و مولفه های ارزشی حاکم پس از انقلاب اسلامی است. و اندیشه های سیاسی بنیانگذار ج. ا. ایران به عنوان چراغ راهنمای این نظام سیاسی از اهمیت ویژه ای برخورداراست. امام خمینی (س) دارای اندیشه سیاسی و انقلابی خاص بود که اساس حکمرانی را شکل داد، این نگرش خاص به حوزه سیاست، تبعاتی در حوزه روابط خارجی بوده و نگاه خاصی را در این حوزه ایجاد کرده است. در این مقاله سعی شده به این پرسش پاسخ داده شود که نگرش قدسی به سیاست چه شاخصه هایی در اندیشه های سیاسی امام خمینی (س) داشته و چه تأثیری بر حوزه روابط خارجی گذاشته است. در پاسخی فراخور، اندیشه سیاسی ایشان به روش تحلیل محتوای کیفی مورد مطالعه قرار گرفته و شاخص های تعریف شده برای قدسی انگاری سیاست مورد بررسی قرار گرفته اند. فرضیه مقاله آن است که نگاه قدسی به سیاست باعث شکل گیری آموزه ثنویت (پیکار دائمی حق و باطل) در روابط خارجی ایران شده است و ایران در این نبرد قدسی، راهبر و پیشرو جبهه حق می باشد.

جستاری بر اصل اراده ی خودبنیان در اندیشه ی سیاسی امام خمینی

جستاری بر اصل اراده ی خودبنیان در اندیشه ی سیاسی امام خمینی

متفکران فـلسفه ی سیاسی غرب بر این باورند که اصلِ "اراده ی خودبنیان " به عنوان شاخصِ ارجـمندی انسان به مثابه مـوجودی عـقلانی که حق دارد در مورد سرنوشت خویش تصمیم گیری کند، تنها در سایه سار دموکراسی ظهور می یابد؛ چراکه اراده های خودبنیان، تنها معیار وضع قوانین و مشروعیت نهادهای اجتماعی و سیاسی در دموکراسی است. این نوشتار با شـیوه ی اسنادی ـ تحلیلی اصل اراده ی خودبنیان در اندیشه سیاسی امام خمینی، به عنوان پایه گذار حکومت مبتنی بر مأذونیت و مشروعیت الهی، را بررسی و ارزیابی کرده و ضمن تبیین عدم پاسداشت اصل اراده ی خودبنیان در الگوی دموکراسی غربی و مـلاحظه اصـول پذیرفته شده در اندیشه ی سیاسی امام خمینی ـ هم چون تکثر اراده ها، پاکی سرشت انسان و ناکارآمدیِ تحمیل ـ نشان می دهد که مأذونیت الهی در حکومت اسلامی هرگز ملازم به دیگرآیینی اراده نخواهد بود.

طرح حکومت اسلامی در اندیشه امام خمینی و سید قطب؛ مصر و ایران، قطب و امام

طرح حکومت اسلامی در اندیشه امام خمینی و سید قطب؛ مصر و ایران، قطب و امام

طرح حکومت اسلامی در اندیشه امام خمینی و سید قطب؛ مصر و ایران، قطب و امام (س) پدیدآورنده (ها): عوض، صالح؛ خسروشاهی، سید هادی امام خمینی (س) در ایران و سید قطب در مصر، دو نماد اسلام روشنایی بخش این قرن هستند که رویارویی با ستمگران و طـاغوت های جهانی و محلی را بر مسلمانان لازم و سکوت و مماشات در برابر آنان به بهانه تقیه را گناه مـی دانند. امام خمینی (س) که در سـال۱۳۴۲ شـمسی، با درک کامل شرایط تاریخی امت اسلامی، به اجتهاد و فتوا رسید، از همان ابتدا اطاعت از حاکمیت واپسگرای طاغوتی را از ریشه مردود اعلام کرد و هر نوع سازش با آن را غیرممکن دانست. وی ایستادگی در مقابل طاغوت و نابودی آن را واجب شـرعی دانست که همین امر محور اصلی جذب مسلمانان ایران، در روند ریشه کن سازی رژیم طاغوت بود. سید قطب نیز با رویکردی مشابه امام خمینی (س)، مردم مصر و سایر مسلمانان را به براندازی سلطه مشرکان و سردمداران جاهلیت مـعاصر دعـوت کرد. در ذیل، مقاله ای از صالح عوض که آیت الله سید هادی خسروشاهی آن را ترجمه کرده است، با همین مضمون و با اندکی تلخیص از نظر می گذرد.

مبانی هستی شناسی اندیشه سیاسی امام خمینی

مبانی هستی شناسی اندیشه سیاسی امام خمینی

اندیشه سیاسی مـجموعه ای از آرا و عـقاید اسـت که به شیوه ای عقلانی، منطقی و مستدل، فراتر از آرا و ترجیهات شخصی، درباره چگونگی سازمان دادن به زندگی سـیاسی مطرح میگردد. امام خمینی (س) به حوزه های گوناگون علمی نظیر فلسفه، عـرفان، اصول، فقه و... اشراف داشـت، بـه گونه ای که این ویژگی از ایشان شخصیتی جامع الاطراف ساخته و اندیشه هایشان را از عمق، غنا و ماندگاری شگرفی برخوردار کرده است. با بررسی آثار علمی و سیره نظری و عملی ایشان میتوان به نوعی نظام اندیشه ای مـنسجم، جامع و منطقی دست یافت که اجزای گوناگون آن با هم دارای ارتباط وثیقی هستند. مبانی فلسفی اندیشه سیاسی امام خمینی (س) متأثر از «معرفت شناسی»، «هستی شناسی» و «انسان شناسی» خاص ایشان است. این مبانی چارچوب، مـحدوده و غـایت های اندیشه سیاسی ایشان را به شدت تحت تأثیر قرار داده است. هرچند بین معرفت شناسی، هستی شناسی و انسان شناسی ایشان هم ارتباط و پیوستگی وجود دارد. ولی در این مقاله مبانی هستی شناسانه اندیشه سیاسی امـام خـمینی (س) مورد بررسی قرار گرفته و به این سؤال پاسخ داده می شود: مبانی هستی شناسی فلسفی امام خمینی (س) چیست ؟ این مبانی چه تأثیری در شکل گیری اندیشه سیاسی ایشان داشته است ؟ در نگاه امام هـستی دارای مـراتب گوناگونی است و اندیشه سیاسی ایشان بر اساس جهان بینی الهی، توحید مدار است.

ابعاد شخصیت حضرت آیت الله العظمی امام خمینی

ابعاد شخصیت حضرت آیت الله العظمی امام خمینی

شـخصیت حـضرت امام (س) بنیانگذار انقلاب اسلامی و بیدار کننده جامعه مستضعفان و محرومان بـرای خـود، ابعاد مختلف و گوناگونی دارد که هرگز نمی توان حـق هـمه آنـ ها را در این مقاله ادا نمود. او به طور خلاصه، انـسان کامـلی بود که علم و عمل را به هم آمیخته، عرفان و اخلاق را در خود مجسم نموده و با فـقاهت و اجـتهاد واقع بینانه، بیانگر احکام و سیاست و حـقوق اسـلامی بوده اسـت.

منشور حیات؛ شرح وصیتنامه الهی سیاسی حضرت امام خمینی

منشور حیات؛ شرح وصیتنامه الهی سیاسی حضرت امام خمینی

از امور بسیار با اهمیت و سرنوشت ساز مسأله مراکز تعلیم و تربیت، از کودکستان ها تا دانـشگاه هاست؛ که به واسطة اهمیت فوق العاده اش تکرار نموده و با اشاره می گذرم. باید ملت غارت شـده بدانند که در نیم قرن اخـیر آنـچه به ایران و اسلام ضربة مهلک زده است، قسمت عمده اش از دانشگاه ها بوده است. اگر دانشگاه ها و مراکز تعلیم و تربیت دیگر با برنامه های اسلامی و ملی در راه منافع کشور به تعلیم و تهذیب و تربیت کودکان و نوجوانان و جوانان جریان داشتند، هـرگز میهن ما در حلقوم انگلستان و پس از آن آمریکا و شوروی فرو نمی رفت؛ و هرگز قراردادهای خانه خراب کن بر ملت محروم غارت زده تحمیل نمی شد؛ و هرگز پای مستشاران خارجی به ایران باز نمی شد؛ و هرگز ذخایر ایران و طلای سیاه این ملت رنـجدیده در جـیب ابرقدرت های شیطانی ریخته نمی شد؛ و هرگز دودمان پهلوی و وابسته های به آن، اموال ملت را نمی توانستند به غارت ببرند و در خارج و داخل، پارک ها و ویلاها بر روی اجساد مظلومان بنا کنند، و بانک های خارج را از دسترنج این مظلومان پر کنـند و صـرف عیاشی و هرزگی خود و بستگان خود نمایند

روح خدا در کالبد زمان؛ زندگی نامه ی حضرت امام خمینی

روح خدا در کالبد زمان؛ زندگی نامه ی حضرت امام خمینی

امام خمینی (س) به تهذیب نفس و رشد قوای روحـی و اخلاقی شاگردان، اهمیت زیادی می داد؛ از این رو، به دنبال آغاز تدریس فلسفه و عرفان، به منظور تعلیم امور اخلاقی و علوم معنوی، جلسه ی پند و اندرز برقرار کرد. در آغاز، این جلسه خیلی محدود بود و تنها عـدهای از افـراد شایسته و مورد اعتماد معظم له می توانستند شرکت کنند و از روی کتاب منازل السائرین، مسائل معنوی، معارف الهی و راه تهذیب و تزکیه ی نفس را برای آنان بازگو می کرد. به تدریج دامنه ی این درس توسعه یافت و هر هفته، یک روز در سـطح حـوزه تشکیل می شد و علاوه بر روحانیان صدها نفر از کسبه، کارگران و بازاریان قم نیز در جلسه ی درس اخلاق شرکت می کردند. به تدریج شعاع و آثار روحی و معنوی اینـ مـحفل روحانی به آن جا رسید که اهـالی دیگـر شهرستان ها و مرکز نیز خبردار شده، هر هفته راهی قم می شدند و محل درس در مدرسه ی فیضیه آکنده از جمعیت می شد و مجلس رونق به سزایی پیدا می کرد. استقبال فراوان و اظـهار عـلاقه ی شایان مردم به این مـجلس، امـام خمینی را بر آن داشت که جلسه را در هر هفته دو روز (پنج شنبه ـ جمعه﴾ برقرار سازد تا عموم طبقات با تطبیق وضع کسب و کار خود بتوانند در این مجلس درس شرکت کرده، از سخنان آموزنده و سازنده ی ایشان استفاده کنند.

عصر امام خمینی، عصر شکوفایی ایمان

عصر امام خمینی، عصر شکوفایی ایمان

سرعت پیروزی انقلاب اسلامی و رهبری بی نظیر حـضرت امـام قدرت های استکباری را آشفته و غافلگیر کرد و درک نکردن این حادثه ی شگفت یک رسوایی علمی برای جامعه شناسی غرب و مقلدان شرقی آن ها بود، زیرا انقلاب اسلامی فراتر از شاخص های تعریف شده ی آنان بود و با هیچ یک از معیارهای آنان نـمی خواند و بـه ناچار آنان را وادار به اعتراف نمود که انقلاب اسلامی ایران حتی از لحاظ انگیزه های ایجادی منحصر به فرد و کاملاً از سایر انقلاب ها جدا می باشد. حرکت در جهت تحقق حکومت جهانی اسلام، تدوین استراتژی واحد بـرای حـرکت جهانی مستضعفین، شناسایی هسته های مقاومت علمی و فرهنگی و سیاسی و نظامی در جهت تحقق حکومت عدل جهانی، سرمایه گذاری برای احیای هویت مسلمانان جهان، دعوت مسلمانان برای پیروی از اصول تصاحب قدرت در جهان و مـقابله بـا فـزون طلبی صاحبان پول و قدرت و پیاده کردن اهداف بـین المـللی در جـهان فقر و گرسنگی، (۷) بخشی از آرمان هایی است که غرب را کلافه کرده بود و حضرت امام بر آن تأکید داشت.

احیاگری امام خمینی از منظر عرفان و دعا

احیاگری امام خمینی از منظر عرفان و دعا

امام «عابدی» اسـت که بـه عبودیت عشق می ورزد، و جلوه ی معشوق هرگونه بندگی و بردگی وخودبینی و خودکامگی را، در وجود او نیست و نابود می نماید. شخص فقیه راستین که از نـظر امـام ولایتـش بر امت اسلامی ضروری و واجب شمرده می شود، انسانی اسـت که غیرت محبوب و جلوه ی معشوق، هرگونه مجال وسوسه انگیز "من" را در وجودش مندک ساخته و به حقیقت دین و حقیقت انسان واقف اسـت و کلام او، کلام خـالق او، و ولایت او تـجلی ولایت خداوند است؛ در عرفان امام، «عشق» در نهایت «بندگی» و «عبودیت» در نهایت «وارستگی» مـعنا یافـته و عزت انسان و شرافت مسلمان در این شیفتگی و آراستگی و پیراستگی تحقق یافته است.

صفحه 5 از 143 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | بعدی >