موضوع، حقیقت و ماهیت منطق از دیدگاه امام خمینی (س)

منطق

موضوع، حقیقت و ماهیت منطق از دیدگاه امام خمینی (س)

منطق از دو نظر جزء علوم اسلامی محسوب می شود: اولاً به دلیل این که مانند ادبیات عرب نسبت به بسیاری از علوم اسلامی جنبه مقدمی دارد. ثانیاً: گرچه منطق ریشه در خارج از حوزه فرهنگ اسلام دارد و قبل از اسلام توسط ارسطا طالیس یونانی پایه گذاری و تدوین شده، اما بسیاری از قواعد آن توسط فلاسفه اسلامی طرح و تدوین گردیده و از این رهگذر تکمیل شده است.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۰
وجود رابط در قضایای وجود از دیدگاه امام خمینی (س)

وجود رابط

وجود رابط در قضایای وجود از دیدگاه امام خمینی (س)

وجود رابط عبارتست از مفهومی غیر مستقلی که رابط محض بوده و همان روابط و نسبت های میان محمولات و موضوعات می باشد. این اصطلاح در مقابل وجود رابطی فلسفی قرار دارد. این وجود در قضایای حمله ایجاد می شود.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۵
اجاره اموال کودک از دیدگاه امام خمینی (س)

اجاره اموال کودک

اجاره اموال کودک از دیدگاه امام خمینی (س)

ولایت و اداره اموال صغار در کلیه امور مربوط به اموال آنان، تا زمان بلوغ برعهده اولیای کودک است. ولی همان گونه که بر اموال او ولایت دارد و باید در جهت مصلحت او در آن تصرّف نماید، بر تمامی حقوق وی که در ارتباط با امور مالی است نیز ولایت دارد و باید آن ها را به نفع کودک استیفا نماید. یکی از این موارد اجاره اموال کودک است

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۰
اجتهاد مطلق و اجتهاد متجزی از دیدگاه امام خمینی (س)

اجتهاد (فقه)

اجتهاد مطلق و اجتهاد متجزی از دیدگاه امام خمینی (س)

واژه مجتهد از کلمه «اجتهاد» مشتق شده است. اجتهاد در لغت به معنای تلاش و کوشش است، اما مقصود از آن در اصطلاح اسلامی، بذل جهد و کوشش برای استنباط احکام شرعی فرعی از منابع فقه اسلامی است. منابع فقه اسلامی عبارتند از: قرآن، سنت، عقل و اجماع. از این عنوان در اصول فقه، مبحث اجتهاد و تقلید، و نیز نخستین باب از ابواب برخی کتب فقهی تحت همین عنوان (اجتهاد و تقلید) و باب های قضاء و حدود، بحث شده است.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۵
امکان تجزی در اجتهاد و اعتبار آن از دیدگاه امام خمینی (س)

اجتهاد متجزی

امکان تجزی در اجتهاد و اعتبار آن از دیدگاه امام خمینی (س)

اجتهاد متجزی به توانایی استنباط بخش محدودی از احکام فقهی به دلیل ضعف مرتبه اجتهاد اطلاق می شود.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
اجتهاد مطلق (متجزی) از دیدگاه امام خمینی (س)

اجتهاد مطلق (متجزی)

اجتهاد مطلق (متجزی) از دیدگاه امام خمینی (س)

اجتهاد متجزی به توانایی استنباط بخش محدودی از احکام فقهی به دلیل ضعف مرتبه اجتهاد اطلاق می شود.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۵
مقدّمات، نیت و تنبیه احرام از دیدگاه امام خمینی (س)

احرام

مقدّمات، نیت و تنبیه احرام از دیدگاه امام خمینی (س)

نخستین عمل از مناسک عمره و حج را احرام گویند. احرام با نیت و تلبیه و پوشیدن دو جامه احرام تحقق می یابد. از آن در باب حج بحث شده است.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۰
آداب و احکام جامه احرام از دیدگاه امام خمینی (س)

احرامی

آداب و احکام جامه احرام از دیدگاه امام خمینی (س)

جامه نادوخته که حاجیان در شروع احرام بر تن می کنند آن را اِحرامی گویند.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۵
احضار از دیدگاه امام خمینی (س)

احصار

احضار از دیدگاه امام خمینی (س)

احصار بازماندن از اتمام حج یا عمره به سبب بیماری است. از این عنوان در باب حج سخن رفته است.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵
احصار و صد از دیدگاه امام خمینی (س)

احصار و صد

احصار و صد از دیدگاه امام خمینی (س)

احصار و صدّ، بازداشتن مُحْرم از ادامه حج یا عمره است.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۰
احصان قذف از دیدگاه امام خمینی (س)

احصان قذف

احصان قذف از دیدگاه امام خمینی (س)

هرگاه شخصی به دیگری نسبت زنا یا لواط دهد اولی را قاذف و دومی را مقذوف می نامند.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۵
امکان تجزی در اجتهاد و اعتبار آن از دیدگاه امام خمینی (س)

احکام تجزی

امکان تجزی در اجتهاد و اعتبار آن از دیدگاه امام خمینی (س)

احکام مرتبط با « تجزّی در اجتهاد » و « مجتهد متجزّی » را احکام تجزی گویند

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۰
احکام طواف از دیدگاه امام خمینی (س)

احکام طواف

احکام طواف از دیدگاه امام خمینی (س)

احکامی که فرد محرم باید این احکام را رعایت کند.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۵
ولایت بر باکره از دیدگاه امام خمینی (س)

احکام فقهی بکارت

ولایت بر باکره از دیدگاه امام خمینی (س)

مشهور مفسران و فقیهان امامیه و اهل سنت ولایت دیگران از جمله پدر و جد را بر طفل و بکر صغیر ثابت دانسته اند. در مورد ولایت بر باکره رشید اختلاف نظر وجود دارد.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۰
نکاح صغار و تضمین مهریّه از دیدگاه امام خمینی (س)

احکام نکاح بر صغار

نکاح صغار و تضمین مهریّه از دیدگاه امام خمینی (س)

صغیر به کسی گفته می شود که به سن بلوغ شرعی نرسیده باشد بنابر اتفاق فقها، پدر و جدّ پدری بر تزویج صغیر ولایت دارند.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۵
احکام ولی فقیه از دیدگاه امام خمینی (س)

احکام ولی فقیه

احکام ولی فقیه از دیدگاه امام خمینی (س)

احکام ولی فقیه به احکام جزئی صادر از فقیه جامع الشرایط در عصر غیبت اطلاق می شود.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
اختیارات ولی فقیه از دیدگاه امام خمینی (س)

اختیارات ولی فقیه

اختیارات ولی فقیه از دیدگاه امام خمینی (س)

وظیفه تشکیل حکومت دینی و مدیریت جامعه و اختیارات لازم در جهت استقرار حکومت و اجرای قوانین الهی رسول خدا (ص) و ائمه معصومین (ع) بر عهده دارد و در عصر غیبت این وظیفه بر عهده مجریان صالح می باشد.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۵
شرایط ازار برای احرام از دیدگاه امام خمینی (س)

ازار

شرایط ازار برای احرام از دیدگاه امام خمینی (س)

از قطعات واجب کفن، ازار است؛ یعنی پوشش سراسری که همه بدن میّت را می پوشاند که پس از پوشاندن دو قطعه دیگر، بر بدن میّت پوشانده می شود.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۰
ازدواج و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

ازدواج

ازدواج و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

ازدواج، همسر گرفتن مرد یا زن است که به سبب عقد ازدواج همراه با شرایط آن، تحقّق می یابد و از آن در باب نکاح و نیز به مناسبت در باب جهاد سخن رفته است.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۵
حکم استمناء در حج از دیدگاه امام خمینی (س)

استمنا

حکم استمناء در حج از دیدگاه امام خمینی (س)

خارج کردن منی به قصد انزال با استفاده از دست و امثال آن را استمناء می گویند.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵
اداره و تصرف حقوق مالی کودک از دیدگاه امام خمینی (س)

استیفای حقوق کودک

اداره و تصرف حقوق مالی کودک از دیدگاه امام خمینی (س)

ولایت مسئولیّتی شرعی است که شارع مقدّس به منظور نگهداری، مواظبت، تربیت و اداره امور مالی و غیر مالیِ کودک یا سفیه و یا مجنونی که حجرشان متّصل به صغر آنهاست، به اولیای آنان اعطا کرده و ولی وظیفه دارد اداره اموال و امور آنان را در جهت منافع و مصلحت آنها اداره کند.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۰
احکام افضاء از دیدگاه امام خمینی (س)

افضاء

احکام افضاء از دیدگاه امام خمینی (س)

یکی کردن مجرای بول و حیض را اِفضاء می گویند و از آن در بابهای نکاح، حدود و دیات سخن گفته اند.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۵
اقامه کننده حد از دیدگاه امام خمینی (س)

اقامه حدود

اقامه کننده حد از دیدگاه امام خمینی (س)

جاری کردن حدود الهی بر مجرم را اقامه حدود می گویند و از آن در باب حدود بحث شده و احکام آن افزون بر این باب، در باب جهاد نیز آمده است.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۰
اقسام رد کردن فضولی (اقسام رد) از دیدگاه امام خمینی (س)

اقسام رد کردن فضولی

اقسام رد کردن فضولی (اقسام رد) از دیدگاه امام خمینی (س)

یکی از شرایط متعاملین این است که مالک تصرف باشند که فقها در کتاب بیع بر آن تصریح نموده اند. بر همین اساس «بیع غیر مالک که بدون وکالت و یا بدون ولایت بر او (مانند پدر و جدّ پدری و وصی از طرف آن دو و حاکم شرع)، انجام شود، صحیح و نافذ نیست؛ و همین طور است معاملات افرادی که به خاطر سفاهت یا افلاس یا دیگر اسباب حجر، محجور هستند.»

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۵
اقسام امانت از دیدگاه امام خمینی (س)

امانت

اقسام امانت از دیدگاه امام خمینی (س)

امانت به معنی ضد خیانت می باشد و نیز به مال به امانت گذاشته شده نزد امین اطلاق می شود.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۰
امانت شرعی از دیدگاه امام خمینی (س)

امانت شرعی

امانت شرعی از دیدگاه امام خمینی (س)

اثبات ید و استیلای انسان بر مال دیگران یا از روی ظلم و عدوان است و یا بدون آن، در صورت دوم به مال تحت اختیار انسان امانت گفته می شود؛ و بر دو قسم است: امانت مالکی و امانت شرعی.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۵
امانت مالکی از دیدگاه امام خمینی (س)

امانت مالکی

امانت مالکی از دیدگاه امام خمینی (س)

درصورتی که استیلای انسان بر مال دیگری از روی ظلم و عدوان نباشد از جهت فقهی به مال تحت اختیار انسان امانت گفته می شود که بر دو قسم است: امانت مالکی و امانت شرعی.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰
سازنده ترین شکل انتظار از دیدگاه امام خمینی (س)

انتظار

سازنده ترین شکل انتظار از دیدگاه امام خمینی (س)

انتظار فرج یعنی چشم به راه بودن، همراه با امید و بسترسازی برای پیروزی نهایی حق بر باطل، گسترش جهانی صلح، عدالت و ایمان اسلامی و استقرار دولت حق در سراسر گیتی به دست حضرت مهدی (عج) می باشد.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۵
انکار بعد از اقرار در حدود از دیدگاه امام خمینی (س)

انکار بعد از اقرار در حدود

انکار بعد از اقرار در حدود از دیدگاه امام خمینی (س)

انکار بعد از اقرار در حدود از مباحث مطرح در حقوق جزا بوده و به معنای این است که کسی اقراری بکند، سپس از اقرارش بازگردد و آن را رد کند. انکار بعد از اقرار در دو حد سرقت و زنا بحث شده است.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۰
انواع تغییر جنسیت و حکم آن ها از دیدگاه امام خمینی (س)

انواع تغییر جنسیت

انواع تغییر جنسیت و حکم آن ها از دیدگاه امام خمینی (س)

تغییر جنسیت از مسائل جدید بوده و از پدیده های پزشکی صد سال اخیر است. در فقه نیز که عهده دار استنباط و بیان حکم شرعی موضوعات است نه تنها از حرام بودن و نبودن آن بلکه از واجب بودن و نبودن آن در بعض موارد نیز بحث به میان آمده است.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۵
صفحه 13 از 24 < قبلی | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | بعدی >