تغییر جنسیت از دیدگاه امام خمینی (س)

تغییر جنسیت

تغییر جنسیت از دیدگاه امام خمینی (س)

تغییر جنسیت از مباحث فقه اسلامی به معنای تبدیل، آشکارسازی و یا تعیین جنسیت فرد با عمل جراحی است.

سه شنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۰
عهده دار دیه قتل خطایی از دیدگاه امام خمینی (س)

تقسیط

عهده دار دیه قتل خطایی از دیدگاه امام خمینی (س)

قسط بندی کردن بدهی را و همچنین توزیع را تَقسیط گویند. مراد از تقسیط به معنای نخست، آن است که بدهی در محدوده زمانی تعیین شده به اقساط برابر یا نابرابر قسط بندی شود. از آن در بابهای تجارت، اجاره، مکاتبه و دیات سخن رفته است.

سه شنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۵
تقصیر در حج و عمره از دیدگاه امام خمینی (س)

تقصیر

تقصیر در حج و عمره از دیدگاه امام خمینی (س)

تقصیر به معانی کوتاه کردن ناخن یا موی سر، کوتاه کردن عمل عبادی، کوتاهی در عمل است.

سه شنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰
تقلید از دیدگاه امام خمینی (س)

تقلید (فقه)

تقلید از دیدگاه امام خمینی (س)

التزام و پذیرش فتوای مجتهد و عمل به آن بدون درخواست دلیل از وی را تقلید گویند.

سه شنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۵
تقلید ابتدایی از دیدگاه امام خمینی (س)

تقلید ابتدایی

تقلید ابتدایی از دیدگاه امام خمینی (س)

تقلید ابتدایی به تقلید از مجتهد مرده، بدون پیشینه ی تقلید از او در زمان حیاتش اطلاق می شود. از آن در باب اجتهاد و تقلید سخن گفته شده است. تقلید ابتدایی به تقلیدِ در احکام شرعی برای اولین بار می گویند.

سه شنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۰
تقلید حی از دیدگاه امام خمینی (س)

تقلید حی

تقلید حی از دیدگاه امام خمینی (س)

تقلید حی یعنی تقلید در احکام شرعی از مجتهد زنده است.

سه شنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۵
تقلید متجزی از دیدگاه امام خمینی (س)

تقلید متجزی

تقلید متجزی از دیدگاه امام خمینی (س)

تقلید متجزی به تقلید از مجتهدِ دارای قوه استنباط در بعضی ابواب فقه اطلاق می شود.

سه شنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵
تقلید میت از دیدگاه امام خمینی (س)

تقلید میت

تقلید میت از دیدگاه امام خمینی (س)

تقلید میت به تقلید از مجتهدِ از دنیا رفته اطلاق می شود. در اینکه آیا می شود از مجتهد ی که در قید حیات نیست، تقلید کرد، یا خیر، میان علما گفتگوست.

سه شنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۰
حکم تَلبید از دیدگاه امام خمینی (س)

تلبید

حکم تَلبید از دیدگاه امام خمینی (س)

آغشته کردن موی سر به عسل و مانند آن برای حفاظت مو را تَلبید گویند و این عنوان به مناسبت در باب حج و عمره آمده است.

سه شنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۵
تلبیه از دیدگاه امام خمینی (س)

تلبیه

تلبیه از دیدگاه امام خمینی (س)

لبّیک گفتن در احرام را تلبیه گویند. از آن در باب حج سخن گفته شده است. تلبیه یکی از واجبات احرام است و به معنای لبیک گفتن است.

سه شنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۰
تمطی از دیدگاه امام خمینی (س)

تمطی

تمطی از دیدگاه امام خمینی (س)

کشیدن دستها برای رفع خستگی، خواب و مانند آن را تَمَطّی گویند و از آن به مناسبت در باب صلات و حج یاد شده است.

سه شنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۵
تنبیه بدنی کودکان از دیدگاه امام خمینی (س)

تنبیه بدنی کودکان (فقه)

تنبیه بدنی کودکان از دیدگاه امام خمینی (س)

تنبیه بدنی کودکان، جایز نیست، زیرا اولا خداوند متعال انسان را آزاد آفریده و کسی بر دیگری تسلّطی ندارد، و ثانیا تنبیه و زدن دیگری، اذیت و ظلم به اوست و این اعمال در شرع مقدّس اسلام نهی شده است، مگر آن که خداوند اجازه دهد.

سه شنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۰
توقیع رجوع به فقها در عصر غیبت از دیدگاه امام خمینی (س)

توقیع رجوع به فقها در عصر غیبت

توقیع رجوع به فقها در عصر غیبت از دیدگاه امام خمینی (س)

در این حدیث شریف، حضرت امام زمان (علیه السّلام) به وظیفه شیعیان در حوادث پیش آمده در عصر غیبت اشاره کرده اند.

سه شنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۵
توقیع شریف در پاسخ سؤالات اسحاق بن یعقوب از دیدگاه امام خمینی (س)

توقیعات

توقیع شریف در پاسخ سؤالات اسحاق بن یعقوب از دیدگاه امام خمینی (س)

توقیع در لغت، به معنای نامه را نشان کردن و نوشتن عبارتی در ذیل نامه و نوشته است؛ همچنین پاسخ های نوشته شدۀ بزرگان و دولتمردان به پرسش ها و درخواست های نوشتاری که از ایشان می شود.

سه شنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰
محتوای توقیعات امام زمان از دیدگاه امام خمینی (س)

توقیعات امام زمان

محتوای توقیعات امام زمان از دیدگاه امام خمینی (س)

کلمه «توقیع» به معنای پاسخ ها، سفارش ها و دستورهای کتبی است که بزرگان، دولت مردان و پیشوایان در زیر سؤال ها و درخواست های کتبی زیردستان و پیروان می نویسند.

سه شنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۵
دلالت توقیع شریف ولایت فقیه از دیدگاه امام خمینی (س)

توقیعات وارده از امام زمان

دلالت توقیع شریف ولایت فقیه از دیدگاه امام خمینی (س)

توقیعات و نوشته هایی که امام زمان (عجّل الله فرجه الشریف) برای برخی از شیعیان و علمای شیعه مرقوم فرموده اند.

سه شنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۰
ثبوت دیه بر عاقله از دیدگاه امام خمینی (س)

ثبوت دیه بر عاقله

ثبوت دیه بر عاقله از دیدگاه امام خمینی (س)

عاقله، مونّث عاقل از مادّۀ عقل است که در زبان عربی به معنای منع، حفظ و بستن می باشد. عاقله در لغت به معنی نگهدارنده و مواظبت کننده است.در اصطلاح فقهی، نزدیکان و خویشاوندان شخصی هستند که مرتکب قتل غیر عمد و جرح مخصوص می شود که بایستی دیه آن قتل و جرح را بپردازند. در مواردی دیه بر عاقله (عاقله جانی) ثابت می شود که در این مقاله به آنها پرداخته می شود.

سه شنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۵
اجکام ثدی از دیدگاه امام خمینی (س)

ثدی

اجکام ثدی از دیدگاه امام خمینی (س)

ثَدی (بر وزن عقل و شرف) یکی از مفردات نهج البلاغه به معنای پستان، که حضرت علی (علیه السلام) در خصوص علاقه مندی خویش به مرگ، از این واژه استفاده نموده است. پستان، عضو معروف در انسان و حیوان است که از آن در بابهای طهارت، صلات، نکاح، قصاص و دیات سخن رفته است.

سه شنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵
احکام ثمن از دیدگاه امام خمینی (س)

ثمن

احکام ثمن از دیدگاه امام خمینی (س)

ثَمَن به معنی بهای کالای مورد معامله است. از این عنوان در باب تجارت و به مناسبت در برخی دیگر از ابواب معاملات و نیز عبادات سخن رفته است.

سه شنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰
قصص قرآن از دیدگاه امام خمینی (س)

قصص قرآن

قصص قرآن از دیدگاه امام خمینی (س)

قصص قرآن، داستان های عبرت آموز قرآنی از سرگذشت واقعی نیکان و پلیدان را می گویند.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۵
مالکیت حقیقی خداوند از دیدگاه امام خمینی (س)

مالکیت

مالکیت حقیقی خداوند از دیدگاه امام خمینی (س)

مالکیت، یکی از عناصری است که در تعیین نوع نظام اقتصادی نقش بسزایی دارد.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۰
مراتب قرآن در نگاه امام خمینی (س)

مراتب قرآن

مراتب قرآن در نگاه امام خمینی (س)

قرآن کریم همانند ذات مبارک خداوند دارای حقیقتی ذو مراتب می باشد که در این مجال به تبیین و تفاوت های آن ها می پردازیم.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۵
معنای دقیق مهجور کردن قرآن از دیدگاه امام خمینی (س)

مهجوریت قرآن

معنای دقیق مهجور کردن قرآن از دیدگاه امام خمینی (س)

پیامی که در طول قرون اسلامی از آیه ۳۰ سوره فرقان برداشت شده است، بیان «نکوهش از مهجور کردن قرآن» است، که به عنوان شکایت رسول خدا (ص) در روز قیامت به محضر پروردگار عرضه می گردد. آیه «وقال الرسول یا رب ان قومی اتخذوا هذا القرآن مهجورا» موجب شده است تا بسیاری پس از بحث از ماهیت مهجوریت قرآن، عوامل آن را بازشناخته و از مهجوریت قرآن کاسته و هر چه سریعتر خود و دیگران را از دایره این قوم مهجور کننده بیرون کشیده و خویش را از ننگ آن برهانند.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۰
ویژگی های قرآن از منظر امام خمینی (س)

ویژگی های قرآن

ویژگی های قرآن از منظر امام خمینی (س)

قرآن کریم دارای ویژگی های منحصر به فرد فراوانی می باشد که ذیلا به بخشی از مهم ترین ویژگی های قرآن از دیدگاه امام خمینی (س) می پردازیم.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۰
ویژگی های انسان در نگاه امام خمینی (س)

ویژگی های انسان در قرآن

ویژگی های انسان در نگاه امام خمینی (س)

انسان در جهان بینی اسلامی داستانی شگفت دارد. انسان اسلام تنها یک حیوان مستقیم القامة که ناخنی پهن دارد و با دو پا راه می رود و سخن می گوید نیست؛ این موجود از نظر قرآن ژرف تر و مرموزتر از این است که بتوان آن را با این چند کلمه تعریف کرد.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۵
کتاب آداب الصلاة

آداب الصلاة (کتاب)

کتاب آداب الصلاة

آدابُ الصَّلوه، یا آداب نماز، نامی برای تعدادی کتاب درباره مستحبّات و مراسم نماز و اذکار و ادعیه قبل و بعد و حین نماز، نوشته فقهای اسلامی به زبان های عربی و فارسی است. آقا جمال خوانساری، آقارضی الدین خوانساری، محمدتقی بن محمدباقر اصفهانی و ملا محمدباقر مجلسی از جمله نویسندگان کتاب با عنوان آداب الصلوه هستند.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۰
تعریف منطق از دیدگاه امام خمینی (س)

تعریف (منطق)

تعریف منطق از دیدگاه امام خمینی (س)

تعریف (معرف یا قول شارح) در لغت به معنای شناساندن، آگاهانیدن و حقیقت امری را بیان کردن است.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۵
نگاه امام خمینی (س) به اشکال منطقی

شکل

نگاه امام خمینی (س) به اشکال منطقی

شکل، یکی از اصطلاحات به کار رفته در علم منطق بوده و به معنای هیئت قیاس اقترانی، بر اساس جایگاه حد وسط در مقدمات است.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵
تعریف و اقسام قضیه از دیدگاه امام خمینی (س)

قضایا

تعریف و اقسام قضیه از دیدگاه امام خمینی (س)

قضایا یکی از اصطلاحات به کار رفته در علم منطق بوده و به معنای مرکب تام قابل صدق و کذب است.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۰
کلیات خمس در نگاه امام خمینی (س)

کلیات خمس

کلیات خمس در نگاه امام خمینی (س)

کلیات خمس، یکی از اصطلاحات به کار رفته در علم منطق بوده و به معنای مفاهیم کلیِ واقع در طریق تعریف حدّی و رسمی است.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۵
صفحه 12 از 24 < قبلی | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | بعدی >