مراحل اهلیت از دیدگاه امام خمینی (س)

اهلیت (فقه)

مراحل اهلیت از دیدگاه امام خمینی (س)

اهلیّت در اصطلاح فقه، به معنای شایستگی و استحقاق است. فقها بی آن که فصل جداگانه ای در فقه برای بحث دربارۀ اهلیّت بگشایند، از آن به مناسبت در سراسر فقه اعم از عبادات، عقود، ایقاعات و احکام سخن گفته اند.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵
اولیای تصرف به معنای خاص و ولایت در عصر غیبت از دیدگاه امام خمینی (س)

اولیای تصرف

اولیای تصرف به معنای خاص و ولایت در عصر غیبت از دیدگاه امام خمینی (س)

افراد دارای ولایت تصرف را اولیاء تصرف گویند.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۰
ایلا

ایلاء

ایلا

سوگند شوهر بر ترک آمیزش با همسر دائمی خود را ایلاء گویند.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۵
آب و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

آب

آب و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

به آنچه آب نامیده شود، هر چند به طور مَجاز آب گفته می شود. گاهی به واژه آب بخش دومی اضافه می شود که در این صورت اطلاق آب بر آن، مانند اطلاق آب بر آب مضاف به نحو مجاز است. از آب، در باب های طهارت، اطعمه و اشربه و احیاء موات از جهات گوناگون سخن رفته است.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۰
آب انگور دیدگاه امام خمینی (س)

آب انگور

آب انگور دیدگاه امام خمینی (س)

آب انگور به معنی عصاره انگور می باشد که از فشردن آن بدست می آید و از آن در باب های طهارت، تجارت، رهن، اطعمه و اشربه، غصب و حدود بحث شده و احکامی وضعی و تکلیفی بر آن مترتّب گشته است.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۵
آب باران و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

آب باران

آب باران و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

آب باران همان آب حاصل از ریزش باران است و احکام آن در باب های طهارت و اطعمه و اشربه آمده است.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۰
آب جاری و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

آب جاری

آب جاری و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

به آب روان جوشیده از زمین مانند آب چشمه و قنات آب جاری گفته می شود. آب جاری از اقسام آب مطلق است که در باب طهارت از آن بحث و در باب های دیگر مانند زکات و خمس نیز از احکام آن به مناسبت سخن گفته شده است.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۵
آب چاه و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

آب چاه

آب چاه و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

آب چاه آب حاصل از کندن گودال عمیق است و از آن در باب های طهارت و احیاء موات سخن گفته شده است.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰
آب حمام و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

آب حمام

آب حمام و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

آب حمام همان آب های مورد استفاده در حمام برای استحمام و شستشو می باشد. امروزه آب دوش و شیر جایگزین حوضچه های قدیم شده و همان احکام را دارد. از آن در باب طهارت بحث شده است.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۵
آب راکد از دیدگاه امام خمینی (س)

آب راکد

آب راکد از دیدگاه امام خمینی (س)

آب راکد به معنی آب ثابت است که از آن در باب طهارت بحث شده است.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۰
آب غصبی و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

آب غصبی

آب غصبی و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

آب غصبی، آب تصرف شده بدون رضایت صاحب آن است و بحث آن در باب طهارت آمده است.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۵
آب قلیل و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

آب قلیل

آب قلیل و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

به آبی که کمتر از مقدار کر باشد آب قلیل گفته می شود. آب قلیل یکی از مطهرات است و در باب طهارت از آن بحث می شود.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵
آب کثیر و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

آب کثیر

آب کثیر و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

آب کثیر، مقابل آب قلیل است. فقیهان آب کثیر را درباره آب غیر قلیل، به کار برده اند که شامل آب کر، آب جاری، باران، چشمه، چاه و حمّام می شود. گاه، آب کثیر مقابل آب جاری به کار می رود که مراد از آن آب کرّ است. از این عنوان در باب طهارت بحث شده است.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰
علم اخلاق از دیدگاه امام خمینی (س)

اخلاق اسلامی

علم اخلاق از دیدگاه امام خمینی (س)

اسلام دینی است که تنها به یک سلسله پندها و اندرزهای فردی اکتفا نکرده است، بلکه دینی جامع و همه جانبه است که آنچه را که فرد و جامعه بدان نیازمند است، آنرا به عنوان یک واجب، فرض نموده است. براین اساس متناسب با اهمیت خاصی که یک علم برسرنوشت فرد و جامعه دارد مورد تأکید و ترغیب اسلام واقع گشته است و دانشمندان مسلمان خویش را ملزم به تدوین و تبویب آن علم در مقام تئوری و نظری کرده اند. علم اخلاق از جمله علومی است که همواره مورد توجه فرهیختگان مسلمان بوده است، که به مقتضای زمان و نوع گرایش بدان پرداخته اند. نوشته حاضر، تحقیقی اجمالی بر علم اخلاق اسلامی است.

یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۵
امانت در نگاه امام خمینی (س)

امانت داری

امانت در نگاه امام خمینی (س)

ودیعه از «ودع» به معنای ترک کردن آمده است و چون در نزد امانت گیرنده ترک شده است ودیعه گویند و امانت از «امن» به معنای ایمنی و اطمینان و امانت را هم امانت گویند چون شخص امانت گذار از خیانت آن کسی که امانت پیش اوست مطمئن و ایمن است.

یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۰
عوامل تعصب ورزی تقلید کورکورانه از دیدگاه امام خمینی (س)

تعصب

عوامل تعصب ورزی تقلید کورکورانه از دیدگاه امام خمینی (س)

تعصب یکی از رذائل اخلاقی است که مایه دوری از حق و محروم شدن از سعادت است. و به معنی وابستگی غیرمنطقی به چیزی تا آنجا که انسان حق را فدای آن کند.

یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۵
تقوا از نظر عارفان از دیدگاه امام خمینی (س)

تقوا (عرفان)

تقوا از نظر عارفان از دیدگاه امام خمینی (س)

در سخنان صوفیان و عارفان، تقوا از مقامات عرفانی است و در نسبت با دو مفهوم مهم ورع و قلب معنا می یابد.

یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۰
علت تکبر از دیدگاه امام خمینی (س)

تکبر

علت تکبر از دیدگاه امام خمینی (س)

خود بزرگ بینی را تکبّر گویند. کبر یکی از صفات رذیله می باشد که شخص دارای آن خود را برتر و بزرگ تر از دیگران می پندارد و دیگر افراد را خوار و حقیر می شمارد.

یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۵
منشأ چاپلوسی از دیدگاه امام خمینی (س)

تملق

منشأ چاپلوسی از دیدگاه امام خمینی (س)

یکی از رذایلی که در اثر انحراف قوه شهویه اثرات ناگواری بر زندگی دینی و دنیایی شخص می گذارد و او را از نظرها ساقط و از درجه اعتبار پایین می آورد چاپلوسی و تملق های بی جایی است که شخص مرتکب آن شده و آبرو و حیثیت خود را به حراج می گذارد که این خود نشان از شرک خفی در نهاد او دارد.

یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۰
تواضع از دیدگاه امام خمینی (س)

تواضع (عرفان)

تواضع از دیدگاه امام خمینی (س)

تواضع در عرفان و اخلاق خصلتی برآمده از صفا و سلامت دل می باشد.

یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۵
حقیقت توبه نزد امام خمینی (س)

توبه عرفانی

حقیقت توبه نزد امام خمینی (س)

توبه در اصطلاح صوفیه، بازگشتن از هر خُلق مذموم و حال بد است به خُلق محمود و حال خوب و سرانجام دور شدن از هر چیزی است که مانع وصول بنده به خداست.

یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵
معنا و حقیقت توکل از دیدگاه امام خمینی (س)

توکل عرفانی

معنا و حقیقت توکل از دیدگاه امام خمینی (س)

یکی از واژه هایی که در تصوف و عرفان از آن بحث شده توکل می باشد که آرای مختلفی در این مورد می باشد.

یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۰
ثواب و عقاب لازمه و معلول عمل از دیدگاه امام خمینی (س)

ثواب و عقاب فلسفی و عرفانی

ثواب و عقاب لازمه و معلول عمل از دیدگاه امام خمینی (س)

از ثواب عنوان پیوند و عقاب در فلسفه و عرفان بیشتر با عنوان سعادت و شقاوت بحث شده است.

یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۵
دنیای مذموم از دیدگاه امام خمینی (س)

حب دنیا

دنیای مذموم از دیدگاه امام خمینی (س)

در آیات متعددی از قرآن کریم در مورد حب دنیا و دلباختگی و دلدادگی در برابر زرق و برق دنیا سخن به میان آمده است.

یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۰
حرص در متون عرفانی از دیدگاه امام خمینی (س)

حرص

حرص در متون عرفانی از دیدگاه امام خمینی (س)

میل شدید به چیزی یا برای به دست آوردن چیزی را حرص می نامند. حِرص، از رذایل اخلاقی به شمار می رود. از آن به مناسبت در باب های اجتهاد و تقلید، حج ، تجارت و شهادات سخن گفته اند.

یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۵
معنی حسد از دیدگاه امام خمینی (س)

حسد

معنی حسد از دیدگاه امام خمینی (س)

حسد، از رذایل اخلاقی ، گناهان کبیره و به معنای آرزویِ زوال نعمت ها و داشته های دیگران می باشد. از آن در بابهایی نظیر صلات و شهادات سخن گفته اند.

یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۰
حلم از دیدگاه امام خمینی (س)

حلم

حلم از دیدگاه امام خمینی (س)

حلْم، فضیلتی اخلاقی در قرآن و حدیث و متون اخلاقی می باشد و از آن به مناسبت در باب تجارت و قضاء سخن گفته اند.

یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۵
نظر امام خمینی (س) در رابطه با خشوع

خشوع در عرفان

نظر امام خمینی (س) در رابطه با خشوع

خشوع در عرفان به معنای تواضع در برابر خدا به قلب و جوارح است، دراین مقاله به یررسی معنا و مفهوم خشوع در تصوف و عرفان می پردازد.

یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
اقسام ریا از دیدگاه امام خمینی (س)

ریا

اقسام ریا از دیدگاه امام خمینی (س)

تظاهر و خودنمایی برای انجام عملی نیک را ریا می گویند که در عبادت موجب بطلان آن می باشد. از احکام آن در باب صلات سخن گفته اند.

یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۰
زهد حقیقی از دیدگاه امام خمینی (س)

زهد

زهد حقیقی از دیدگاه امام خمینی (س)

زهد، یکی از بارزترین محسنات اخلاقی است و هر کس این صفت را دارا باشد زاهد می گویند.

یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۵
صفحه 14 از 24 < قبلی | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | بعدی >