دوم:رضاع
بدان که به واسطۀ شیر خوردن از زن طوایفی نیز بر مرد و زن حرام میشوند و محقق شدن رضاع متوقف است بر امور و شرایطی:
اول: پیدا شدن شیر در پستان زن از راه حلال و وطی جایز و اگر چنانچه رحم جذب کرد منی را از خارج باز شرط حاصل است،چنانچه اگر وطی از روی اشتباه شده باشد،شرط حاصل است.
دوم: بچه شیر را بیاشامد به مکیدن از پستان زن.
سوم: زنی که بچه را شیر میدهد زنده باشد در مدتی که معتبر است شیر دادن.
چهارم: بچهای که شیر میخورد دو سال نداشته باشد.
پنجم: یکی از این سه امر حاصل شود:یا این که گوشت و استخوانش بروید به توسط شیر دادن،و یا این که یک شبانهروز پشت سر هم شیر بخورد بدون این که شیر دیگری یا غذای دیگر فاصله شود،و یا این که پانزده مرتبه شیر بخورد به نحو کامل.و بعید نیست که میزان اصلی روییدن گوشت و استخوان باشد،و برای تشخیص آن یکی از آن دو امر معیّن شده باشد،لکن احتیاط واجب آن است که اگر یکی از آن دو امر حاصل شد ترتیب اثر دهند گرچه گوشت روییده نشده باشد و استخوان محکم نشده باشد.
مسأله 1- اگر چنانچه زنی که شیر میدهد شوهرش او را طلاق داد یا مرد،مانعی ندارد و رضاع حاصل میشود،چنانچه اگر شوهر هم بکند اشکالی نیست.
مسأله 2- چنانچه رضاع حاصل شد با مراعات همۀ شرایطی که در او معتبر است در این صورت پدر و مادری که صاحب شیر هستند در حکم پدر و مادر نسبی او میباشند و همان اصناف هفتگانه که به نسبت حرام بود به رضاع حرام میشود.
کتابرساله نجاة العباد و حاشیه بر رساله ارث ملاهاشم خراسانیصفحه 363