کتاب نکاح
اسباب تحریم
1ـ نسب
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

نوع ماده: کتاب فارسی

پدیدآورنده : خمینی، روح الله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، 1279 - 1368

محل نشر : تهران

ناشر: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)

زمان (شمسی) : 1392

زبان اثر : فارسی

1ـ نسب

1 ـ نسب

[سؤال 10293]‏ ‏ ‏ 5756‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 6 / 4 / 1361‏

‏محضر با سعادت قائد اعظم، زعیم عالی قدر امام امت، آیت الله‌ العظمی امام‏‎ ‎‏خمینی، مدّ ظله العالی‏

‏برادری که دو عیال و چند اولاد اناث داشته عیال دوم وضع حمل و دختر به دنیا‏‎ ‎‏آمده پدر و مادر می خواهند نوزاد را در سر راه گذارند برادر او که دارای یک پسر 5‏‎ ‎‏ساله بود دختر برادر را قبول می نماید شناسنامه به نام خود و عیالش به دختر گرفته و او‏‎ ‎‏را تا 15 ـ 16 سالگی بزرگ و به تحصیل می گذارد. پس از 15 سال برادر که دختر را‏‎ ‎‏می خواست به سر راه بگذارد او را مطالبه می نماید آیا شرعاً دختر به عمو که شناسنامه‏‎ ‎‏برای او گرفته نامحرم است و اگر پدرش دختر را بگیرد مخارج 16 ساله دختر به عهده‏‎ ‎‏چه کسی است؟‏

‏دختر که در مدارس با شناسنامه ای که عمو گرفته سابقه تحصیل دارد در صورت‏‎ ‎‏ابطال شناسنامه سرنوشت تحصیلی او چه خواهد شد و دختر که شرعاً به حد بلوغ‏‎ ‎‏رسیده اظهار می نماید که من حاضر نیستم به خانه پدرم که اکنون مرا فرزند می خواند‏‎ ‎‏بروم و اگر جبراً ببرند خودکشی می نمایم. شرعاً تکلیف عمو که 16 سال زحمت‏‎ ‎‏کشیده و خرج کرده و بزرگ نموده چیست؟ ‏

بسمه تعالی، دختر بر عموی خود محرم است ولی شرعاً فرزند او محسوب نمی شود و پدر نمی تواند دختر بالغه عاقله را الزام به بازگشت نزد خودش نماید و هر گاه دختر از نزد عمو خارج شود کسی ضامن مخارج گذشته نیست.


استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 88

[سؤال 10294]‏ ‏ ‏ 5757‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 28 / 10 / 1358‏

‏یک نفری دارای دو زن می باشد که یکی از این دو زن را طلاق داده و آن زنی که‏‎ ‎‏طلاق داده یک پسر دارد. بعداً همین زن می رود به مرد دیگر ازدواج می کند و دختر به‏‎ ‎‏وجود می آورد. این پسر و دختر که از مادر یکی و از پدر دو تا می باشند از روی‏‎ ‎‏ندانستن مسأله با هم ازدواج می کنند. آیا ازدواجشان حلال است یا خیر؟ اگر ازدواج‏‎ ‎‏درست نیست، باید مهری را بدهد یا خیر؟‏

بسمه تعالی، ازدواج مذکور باطل است و با فرض این که جاهل بوده اند و دخول شده، مهر المثل ثابت است.

[سؤال 10295]‏ ‏ ‏ 5758‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏با عرض سلام خدمت رهبر کبیر انقلاب، روح الله‌ الموسوی الخمینی و با آرزوی‏‎ ‎‏طول عمر برای ایشان، سخن را آغاز می کنم:‏

‏باری امام عزیز! به خاطر این مزاحم کار شما شدم که می خواستم مسأله ای کاملاً‏‎ ‎‏ضروری را از شما سؤال کنم؛ و آن این بود که می خواستم بدانم آیا نوۀ خواهر به برادر،‏‎ ‎‏محرم است یا خیر؟ یعنی این که دختر دخترِ خواهر به برادر محرم است؟‏

بسمه تعالی، محرم هستند.

[سؤال 10296]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 1335

‏12. پدر من با دختر خاله اش ـ که مادر من است ـ ازدواج کرده است و دایی من هم‏‎ ‎‏با دختر خاله اش ـ که عمۀ من است ـ ازدواج کرده است و ما با پسر آنان هم پسر‏‎ ‎‏عمه ایم و هم پسر دایی؛ می خواستم ببینم در این صورت من بر دختر دایی ام که دختر‏‎ ‎‏عمه ام است محرمم یا که نامحرم؟ و ازدواج بین ما اشکالی دارد یا خیر؟‏

بسمه تعالی، ازدواج با دختر عمه و دختر دایی اشکال ندارد.


استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 89

[سؤال 10297]‏ ‏ ‏ 5759‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏به حضور رهبر عالی قدر مسلمانان جهان و نایب برحق امام زمان، حضرت امام‏‎ ‎‏خمینی، مدّ ظله، سلام ای امام امت، ای یاور مستضعفان جهان و ای نور چشم ملت‏‎ ‎‏شهید پرور ایران جان به فدایت این ملت عزیز ایران و این رزمندگان اسلام، همیشه‏‎ ‎‏پشتیبان اسلام و قرآن و شما هستند و نمی گذاریم ـ ان شاء الله‌ ـ دشمنان اسلام، نفس‏‎ ‎‏بکشند و راحت باشند و ان شاء الله‌ حق مظلوم را از ظالم می گیریم و تا آخرین قطرۀ‏‎ ‎‏خون و تا آخر عمر، در برابر ظالم و دشمنان اسلام خواهیم جنگید و یا همه مان شهید‏‎ ‎‏می شویم و یا پیروزی نهایی را به دست می آوریم. ای امام کاش تو را می دیدم و پاهای‏‎ ‎‏تو را می بوسیدم. من یک سؤال دارم، خواهش می کنم از لطف و بزرگی خود جواب‏‎ ‎‏بفرمایید:‏

‏من یک برادر دارم که ناتنی است، یعنی از پدر با هم هستیم و اما از مادر نه، او یک‏‎ ‎‏دختر دارد که عاشق برادر من ـ یعنی برادر خودم که می شود عموی دختر ـ شده، آیا‏‎ ‎‏این دختر محرم است یا نامحرم؟ لطفاً به این سؤال جواب بفرمایید.‏

بسمه تعالی، اگر دو برادر شما از جهت پدر یا مادر یا هر دو، با هم برادر باشند، دختر یکی از آن ها با دیگری نمی تواند ازدواج کند و چنانچه از طرف هیچ یک از پدر و مادر، برادر نباشد، ازدواج دختر یکی با دیگری اشکال ندارد.

[سؤال 10298]‏ ‏ ‏ 5760‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 15 / 4 / 1361‏

‏با عرض سلام، از حضور محترم شما خواهش می کنم سؤالات مرا پاسخ بدهید.‏

‏1. آیا دایی و عموی ناتنی (که از پدر، یکی و از مادر، جدا هستند یا برعکس از‏‎ ‎‏مادر، یکی و از پدر، جدا هستند) جزو محارم می باشند؟ ‏

بسمه تعالی، جزو محارم هستند.


استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 90

‏2. در مسأله ریا: اگر شخصی برای جلب توجه خلق عملی انجام بدهد ریا محسوب می شود؛ اما آیا‏‎ ‎‏کسی که مثلاً نمازش در خلوت، سی دقیقه طول می کشد، اگر جلوی دوستش یا در بین مردم نیز همان‏‎ ‎‏سی دقیقه نمازش طول بکشد، آیا این ریا است؛ با توجه به این که نمازهای معمولی ممکن است ده‏‎ ‎‏دقیقه بیشتر طول نکشد؟ و این شک برای من زیاد پیش می آید که در میان مردم و یا در مسجد، مثلاً اگر‏‎ ‎‏بخواهم نمازی بخوانم، جدا از نمازهای یومیه احساس می کنم و شک می کنم که ریا است و این عمل‏‎ ‎‏را انجام نمی دهم و مثلاً اگر در صف اتوبوس ایستاده باشم و فقیری از کنارم رد شود، به دلیل این که‏‎ ‎‏نکند اگر به او پول بدهم دیگران من را نگاه می کنند و این ریا می شود، این کار را نمی کنم. لطفاً در این‏‎ ‎‏زمینه توضیح بدهید.‏

بسمه تعالی، ریا راجع به قصد است؛ اگر قصد نشان دادن به غیر نداشته باشد ریا نیست.

‏3. در مسأله غیبت تا آن جا که من می دانم امر غیبت در صورتی انجام می گیرد که شخصی که از او‏‎ ‎‏غیبت می کنیم راضی نباشد؛ اما اگر شخصی خودش مثلاً بداند که قدش کوتاه است و از این بابت‏‎ ‎‏ناراحتی نداشته باشد، اگر پشت سرش حرف بزنند و بگویند قدش کوتاه است، آیا این غیبت محسوب‏‎ ‎‏می شود؟ ‏

بسمه تعالی، نسبت به صفات ظاهر ـ که همه از آن آگاهی دارند ـ اگر قصد هتک و تحقیر نداشته باشد، اشکال ندارد.

‏4. آیا غیبت در مورد اشخاص بیگانه نیز هست؟ مثلاً اگر من و دوستم در اتوبوس نشسته ایم و شخص‏‎ ‎‏غریبه وارد می شود و وضع ناجوری دارد و من به دوستم عیب او را می گویم، آیا این غیبت است؛ در‏‎ ‎‏حالی که ممکن است ما ایستگاه بعدی پیاده شویم و آن شخص را دیگر اصلاً نبینیم؟ لطفاً توضیح‏‎ ‎‏بدهید.‏

بسمه تعالی، اگر عیب آشکار نیست، ذکر آن در غیاب شخص غیبت است.

‏5. وقت مخصوص نماز عصر و نماز عشا را بر طبق ساعت بیان بفرمایید. لطفاً دقیقاً ساعتش را با ذکر‏‎ ‎‏تاریخ همان روز بیان کنید.‏

بسمه تعالی، اول مغرب و نصف شب را مشخص نمایید؛ قبل از مغرب، به مقدار ادای نماز عصر، مخصوص عصر و قبل از نصف شب، به مقدار ادای نماز عشا، مخصوص نماز عشا است.

‏خداوند متعال سایۀ حضرت مستطاب عالی را تا انقلاب حضرت مهدی (عج) بر سر مستضعفین جهان‏‎ ‎‏قائم بدارد، آمین، بحق محمد و آله الطاهرین.‏


استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 91

[سؤال 10299]‏ ‏ ‏ 5761‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏خدمت آن برادری که این نامه را می خواند‏

‏با سلام و درود فراوان به پیشگاه آن برادر گرامی؛ امیدوارم که حالتان خوب باشد و‏‎ ‎‏در راه خدمت به خدا و خلق خدا همواره کوشا باشید. ‏

‏باری برادر عزیزم! این دومین نامه ای است که برایتان می نویسم؛ در حالی که هنوز‏‎ ‎‏جوابی دریافت نکرده ام. امیدوارم که این نامه را خوانده و به من کمک کنید. جریان را‏‎ ‎‏برایتان توضیح می دهم. ‏

‏جریان از این قرار می باشد که آقایی با خانمی ازدواج می کند و از آن خانم، صاحب‏‎ ‎‏دختری می شود؛ بعد از مدتی خانمش فوت می کند. این آقا با خواهر خانم خود ـ‏‎ ‎‏یعنی  خالۀ دخترش ـ ازدواج می کند؛ از آن خانم هم صاحب فرزند پسری می شود.‏‎ ‎‏البته در این مدت، دختر اولش نیز ازدواج کرده و صاحب یک دختر شده است. حال‏‎ ‎‏این پسر می خواهد با آن دختر که نوۀ آن آقا می شود ازدواج کند. آیا این عمل درست‏‎ ‎‏است یا نه؟ خواهشمندم با در نظر گرفتن همۀ جوانب، جواب را هرچه سریع تر‏‎ ‎‏بفرستید. ‏

بسمه تعالی، محرم یکدیگر هستند و نمی توانند با هم ازدواج کنند. 

[سؤال 10300]‏ ‏ ‏ 5762‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 19 / 12 / 1361‏

‏حضور محترم رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی دامت افاضاته، از لحاظ‏‎ ‎‏فقهی مشکلی برایم پیش آمده، لذا از آن مرجع عالی قدر خواهشمندم مشکل را حل‏‎ ‎‏نمایند.‏

‏پدرم با زنی ازدواج کرد که دارای خواهرانی بود، از آن زن پسرانی تولد یافتند که‏‎ ‎‏آن خواهران خاله های پسران می شدند، اما آن زن اول فوت کرده و پدرم مادر مرا‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 92

‏گرفت که مشکل من در این است که آیا خاله آن برادران ناتنی من نسبت به من که از‏‎ ‎‏مادر دوم هستم محرم هستند یا خیر؟‏

‏در ضمن مادر من قبلاً زن پدر آن خواهران بود که فرزندی به دنیا نیاورده، بعداً‏‎ ‎‏پدرم همین مادرم را گرفت که حاصلش ماییم که پسرانِ زن دوم ایشان هستیم‏‎ ‎‏همان طور که قبلاً ذکر گردید آیا خاله برادران ناتنی من نسبت به ما محرم هستند یا‏‎ ‎‏خیر؟ از خداوند طول عمر و عزت بیشتر برای آن رهبر عنایت فرماید.‏

بسمه تعالی، محرم نیستند.

[سؤال 10301]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 6181

‏2. بر فرض مذکور در مسألۀ فوق بچه ای که از چنین زن و مردی متولّد شده‏‎ ‎‏چگونه است؟ و آیا بر عمّه و مادر پدرش محرم است یا خیر؟ و همچنین اگر دختر‏‎ ‎‏باشد، عمو و پدر بزرگ بر او محرم می شوند یا خیر؟‏

بسمه تعالی، با جهالت پدر و مادر حکم ولد حلال را دارد، و در هر صورت در محرمیت فرقی با سایرین ندارد.

[سؤال 10302]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 5987

‏2. اگر نعوذ بالله‌ شخصی با زنی زنا کند و دختری به وجود بیاید، می تواند با آن‏‎ ‎‏دختر ازدواج کند یا خیر؟‏

بسمه تعالی، جایز نیست.

[سؤال 10303]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 5987

‏3. شخصی با زنی زنا کرد و دختری از زن متولد شد که معلوم نیست مال شوهر زن‏‎ ‎‏است یا نه؟ اگر پسر این شخص با دختر آن زن ازدواج کند، درست است یا خیر؟‏

بسمه تعالی، دختر اگر از آن مرد نباشد، پسر آن مرد می تواند با آن دختر ازدواج کند.


استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 93

[سؤال 10304]‏ ‏ ‏ 5763‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏ضمن عرض سلام، از شما سؤالی دارم که امیدوارم هرچه زودتر جوابم را بدهید.‏

‏بنده، دایی دارم که هم دایی ناتنی من است و هم پسرعموی من. این موضوع به‏‎ ‎‏این صورت است که مادر بزرگ من، شوهرش فوت کرد و بعد مادر بزرگم به عموی‏‎ ‎‏من شوهر کرد و پسری به دنیا آمد که این پسر، هم دایی من یعنی برادر مادرم است و‏‎ ‎‏هم پسر عموی من. آیا به من که خواهرزادۀ او می شوم محرم است یا نه؟ امیدوارم که‏‎ ‎‏منظور مرا متوجه شده باشید. در ضمن این را بگویم که در موضع بالا، پدر ما جدا‏‎ ‎‏است و فقط مادر یکی است. به امید این که جوابم را هرچه زودتر بدهید تا مرا نیز از‏‎ ‎‏سرگردانی نجات دهید. والسلام علیکم ورحمة الله‌ وبرکاته‏

بسمه تعالی، محرم است.

[سؤال 10305]‏ ‏ ‏ 5764‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏استاد عزیز! به عرض می رسانم که این جانب به یک اشکال بسیار بزرگی برخوردم‏‎ ‎‏که حل کردن این موضوع برای من بسیار مشکل است. باری در زمان های قدیم،‏‎ ‎‏خانمی با آقایی ازدواج می کنند؛ در طی این چند سال، این خانم بچه دار نمی شد و به‏‎ ‎‏این صورت، سه بار از همدیگر طلاق می گیرند ولی بعد از مدتی چون این ها هنوز‏‎ ‎‏همدیگر را دوست دارند، به رجوع همدیگر تن می دهند. ولی چون این خانم سه‏‎ ‎‏طلاقه است و همه می دانیم که در دین اسلام حرام است، پس از مدتی یک نفر، واسطه‏‎ ‎‏و (مُحلّل) این دو نفر می شود و این خانم را عقد می کند و یک هفته تحت اختیار این‏‎ ‎‏آقا (محلّل) قرار می گیرد. خلاصه پس از مدتی طلاقش می دهد و به عرض برسانم که‏‎ ‎‏قبل از طلاق، این آقا (محلّل) خانم را در بیمارستان معالجه می کند و طلاقش می دهد و‏‎ ‎‏این خانم بعد از مدتی به شوهر اولی خود رجوع می کند. ‏

‏این جا من متذکر شوم که این آقای محلّل که این خانم را به عقد خود درآورد، قبلاً‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 94

‏زن و بچه دار بود. الآن همین آقای واسطه (محلّل) دارای چند پسر بزرگ است و این‏‎ ‎‏خانم هم دارای چند دختر بزرگ است. که حالا مسأله این جا است آیا امکان دارد پسر‏‎ ‎‏بزرگ این آقای محلّل با دختر بزرگ این خانم ازدواج کند یا خیر؟‏

‏از شما خواهش می کنم خیلی واضح، این موضوع را هم برای من و هم برای‏‎ ‎‏دیگران شرح دهید که همه از این موضوع آگاه شوند. خیلی ممنون و متشکرم‏

بسمه تعالی، در فرض مرقوم، بین پسرهای واسطه و دخترهای زن، محرمیت نیست و ازدواجشان اشکال ندارد.

[سؤال 10306]‏ ‏ ‏ 5765‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏مردی با زن بیوه ای ازدواج کرده و این زن بیوه دختر بزرگی دارد. در زمانی که زن‏‎ ‎‏هنوز همسر آن مرد است آیا پسر آن مرد می تواند با دختر آن زن ازدواج کند؟ ‏

بسمه تعالی، مانع ندارد.

[سؤال 10307]‏ ‏ ‏ 5766‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 28 / 9 / 1361 ‏

‏دفتر محترم حضرت آیت الله‌ العظمی امام خمینی‏

‏حضور شما برادران سلام عرض می کنم و سعادت و سلامت شما برادران که به‏‎ ‎‏اسلام و مسلمین خدمت می کنید را از درگاه ایزدمنان خواهانم.‏

‏اوّلاً استدعا دارم حتماً سلام گرم من را که از راه دور می فرستم، به امام عزیز‏‎ ‎‏برسانید. هرچند بنده این قدر مشتاق دیدار امام بودم، ولی خداوند توفیق واصل شدن‏‎ ‎‏به دیدار امام را تا کنون به این جانب نداده است؛ ولی امیدوارم هرچه زودتر ـ از هر‏‎ ‎‏راهی که پروردگار بزرگ قسمت بفرماید ـ بتوانم حتی برای یک بار رهبر عزیز را ببینم.‏

‏ثانیاً موضوعی را که اینک می خواهم مطرح کنم، وظیفۀ خود دانستم که به فتوای‏‎ ‎‏امام در این مورد عمل نمایم؛ و خواهشمندم جواب این مسأله را کتباً برای بنده ـ هر‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 95

‏طور شده ـ ارسال فرمایید. حدود هفت سال پیش خواهرم با مردی که قبلاً همسر‏‎ ‎‏داشته ولی یک سال قبل از ازدواج خواهرم با آن مرد، وی فوت نموده ازدواج می کند و‏‎ ‎‏وقتی این مرد با همشیرۀ من ازدواج کرده، از همسر قبلی خود فقط یک دختر داشته که‏‎ ‎‏در آن زمان هفت یا هشت ساله بود و اکنون هفت سال از ازدواج خواهرم با آن مرد‏‎ ‎‏می گذرد و خواهرم حال دارای چهار فرزند است و آن دختری که از همسر قبلی اش‏‎ ‎‏داشته، به سن 14 ـ 15 سالگی رسیده است. ضمناً تا کنون این دختر با مادربزرگش‏‎ ‎‏بوده و بعضی اوقات، به دیدن پدر و زن پدرش می آمده است. حال سؤال بنده این‏‎ ‎‏است که آیا من اگر خواسته باشم با این دختر ازدواج نمایم، می توانم یا نه؟ یعنی آیا‏‎ ‎‏این ازدواج، از نظر شرعی و اسلامی اشکال دارد؟ خواهشمندم فتوای امام در این‏‎ ‎‏مورد را با توضیح بیشتر برای بنده ارسال دارید. ‏

بسمه تعالی، می توانید با آن دختر ازدواج نمایید. 

[سؤال 10308]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 2032

‏2. آیا فرزند پسر که از زن اول می باشد، با مادرِ زن دوم محرم است یا نه؟ و آیا به‏‎ ‎‏همین فرض می تواند با خواهر زن پدر خود ازدواج کند؟‏

بسمه تعالی، در فرض اول، محرم نیست؛ و درفرض دوم، ازدواج مانع ندارد.

[سؤال 10309]‏ ‏ ‏ 5767‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 6 / 11 / 1361‏

‏حضور محترم رهبر کبیر انقلاب و بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران، امام خمینی،‏‎ ‎‏مدّ ظله العالی‏

‏با آرزوی توفیق از درگاه ایزد متعال برای حضرت عالی، و پیروزی اسلام بر کفر‏‎ ‎‏جهانی، و پیروزی رزمندگان اسلام در پناه جمهوری اسلامی ایران علیه استکبار‏‎ ‎‏جهانی به سرکردگی امریکای جهان خوار و سرسپردگی صدام خائن، و آرزوی‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 96

‏سلامتی برای رهبریت انقلاب، این حقیر از آن رهبر کبیر انقلاب، تقاضای حل یک‏‎ ‎‏مسأله شرعی را دارم؛ امیدوارم ما را در این امر یاری فرمایند.‏

‏در خویشاوندی ما مردی هست که همسرش چندین سال پیش فوت نموده است‏‎ ‎‏و از آن مرحومه، چهار دختر به جا مانده است. پس از فوت همسر اولش، زن دیگری‏‎ ‎‏اختیار نمود و حالا قصد دارد یکی از دخترانشان را ـ که از همسر اولش می باشد ـ به‏‎ ‎‏عقد و ازدواج برادر زن جدیدش درآورد، در صورتی که زن دومی آن مرد، دارای چند‏‎ ‎‏دختر و پسر می باشد. در صورت عقد، آن دختر هم خواهر پسرها و دخترها می شود،‏‎ ‎‏و هم زن دایی آن ها. آیا این امر از نظر شرعی صحیح است که دختری که چند خواهر و‏‎ ‎‏برادر از نامادری، و چند خواهر و برادر تنی دارد به عقد برادر زن پدرش ـ که هم دایی‏‎ ‎‏برادر و خواهرانش، و هم نادایی اش می شود ـ در آید. از پیشگاه رهبریت تقاضامندیم‏‎ ‎‏لطف فرمایند و هرچه زودتر با فتوای خود، ما را در این امر یاری کنند؛ چون امکان‏‎ ‎‏دارد هرچه زودتر، این عقد انجام گیرد، لذا بنابر این شد که اول کسب تکلیف نموده،‏‎ ‎‏بعد مبادرت به این کار شود.‏

بسمه تعالی، ازدواج در مورد سؤال، اشکال ندارد.

[سؤال 10310]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 3208

‏6. اگر کسی با محارم خود، بدون اطلاع ازدواج کند و بچه ای بیاورند و بعد معلوم‏‎ ‎‏شود که محرم بوده، چه حکمی دارد؟‏

بسمه تعالی، باید از هم جدا شوند و بچه هایی که در زمان جهل پیدا شده، حکم ولد حلال را دارند. 

[سؤال 10311]‏ ‏ ‏ 5768‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 15 / 10 / 1358‏

‏خدمت مرجع و رهبر عالی قدر آیت الله‌ العظمی امام خمینی پس از عرض سلام،‏‎ ‎‏به حضور جناب عالی باید عرض کنم: مدتی است که موضوعی مرا رنج می دهد، به‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 97

‏همین دلیل خواستم با ایجاد مزاحمت جریان را با شما در میان بگذارم و جوابم را‏‎ ‎‏دریافت نمایم. وقتی که من کودکی بسیار خردسال بودم مادرم از پدرم جدا شد و پدرم‏‎ ‎‏همسر دیگری گرفت و من از کوچکی در خانواده مادر دوم خود پرورش یافتم. حالا‏‎ ‎‏که بزرگ شده ام، متوجه شده ام که مادر اصلی من کیست، ولی هیچ کس نمی داند که من‏‎ ‎‏به این موضوع پی برده ام و شوهرم می گوید: امکان دارد دایی های ناتنی ات به تو‏‎ ‎‏نامحرم باشند. من که از کوچکی در آغوش آن ها بزرگ شده و حتی آن ها را بیشتر از‏‎ ‎‏دایی های اصلی خود دوست دارم، آیا باید در مقابل آن ها حجابم را حفظ نمایم و آن ها‏‎ ‎‏به من نامحرمند یا خیر؟ ‏

بسمه تعالی، محرم نیستند.

‎ ‎

استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 98