کتاب نکاح
مهـر
حق مطالبه مهریه و تمکین زوجه
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

نوع ماده: کتاب فارسی

پدیدآورنده : خمینی، روح الله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، 1279 - 1369

محل نشر : تهران

ناشر: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)

زمان (شمسی) : 1392

زبان اثر : فارسی

حق مطالبه مهریه و تمکین زوجه

حق مطالبه مهریه و تمکین زوجه

[سؤال 10573]‏ ‏ ‏ 5972‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏اگر زوجۀ غیر مدخوله تمکین نکند و اصرار بر طلاق داشته باشد، و در اثر طلاق‏‎ ‎‏ندادن زوج، تمکین خود را معلّق به پرداخت تمام مهریّه نماید (و معلوم باشد که این‏‎ ‎‏تعلیق بهانه است، چون زوج قادر به پرداخت نیست، و بر فرض پرداخت هم زوجه‏‎ ‎‏حاضر به تمکین نخواهد شد) آیا در این صورت نفقۀ زوجه واجب است یا نه؟‏

بسمه تعالی، اگر در ضمن عقد شرط مؤجّل بودن تمام یا قسمتی از مهر نشده حقّ دارد تا دریافت مهر تمکین نکند، و در این مورد استحقاق نفقه به حال خود باقی است.

[سؤال 10574]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 3716

‏2. آیا زوجه دوم حق گرفتن مهریه را در صورتی که هیچ اثری از تعیین مهریه‏‎ ‎‏نیست، دارد؟‏

بسمه تعالی، اگر ثابت است که [زن دوم] از شوهر مهریه خود را طلبکار‎ ‎است و مقدار آن نیز معین است می تواند مطالبه کند و نزاع باید در محکمۀ‎ ‎شرعیه حل و فصل شود.

[سؤال 10575]‏ ‏ ‏ 5973‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏محضر مبارک رهبر کبیر انقلاب، مرجع اعلای مسلمین، حضرت آیت الله‌ العظمی‏‎ ‎‏خمینی، أدام الله‌ ظله العالی علی رؤوس المسلمین‏


استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 237

‏1. هر گاه درصداق نامۀ زوجه نوشته شده است که مثلاً مبلغ ده هزار تومان صداق‏‎ ‎‏است که تماماً برذمه زوج یا پدر زوجه است که وقت مطالبۀ زوجه به وی بپردازد،‏‎ ‎‏آیا  در صورت مفروضه، زن می تواند بگوید تا مهر مرا ندهی تمکین نمی کنم و‏‎ ‎‏برفرض  این که بگوید، آیا اگر مانع از جماع قُبُلاً گردد، نفقه طلب دارد و مستحق نفقه‏‎ ‎‏است یا خیر؟‏

بسمه تعالی، اگر بعد از عقد تمکین نکرده، می تواند تاگرفتن مهر خود تمکین نکند و در این صورت، استحقاق نفقه دارد.

‏2. در جاهایی که رسم است زن مدتی در عقد است و در خانۀ پدرش می باشد و غیر از جماع، آن هم‏‎ ‎‏مخصوصاً قُبُلاً، زوج سایر استمتاعات را از زن می برد، البته نه همیشه بلکه گاهی، لیکن زن از مقاربت‏‎ ‎‏خاصه قُبُلاً اِبا می کند، آیا در این صورت می تواند مطالبۀ نفقه هم بکند یا خیر؟‏

بسمه تعالی، اگر متعارف است وعقد، مبنیّ بر آن است، حق نفقه دارد.

‏3. در صداق نامه می نویسند که مرد باید پنج من زمین بخرد یا یک خانه بسازد برای صداق و قیمت‏‎ ‎‏می شود مثلاً هزارتومان. آیا چون زوج در آن حال زمین و خانه را نداشته، مهر باطل است و مبدل و‏‎ ‎‏برگشت به مهر المثل می شود یا خیر؟ و اگر صحیح است لیکن تا حال خریده نشده، آیا قیمت روز‏‎ ‎‏نوشته شده ـ یعنی همان هزار تومان ـ را بدهکار است یا باید زمین به قیمت حال قیمت شود؟ و اگر‏‎ ‎‏قیمت زمین ها مختلف باشد، باید حد وسط را در نظر گرفت یا خیر؟‏

بسمه تعالی، مهر باطل نیست و باید زمین یا خانه تهیه کند؛ و در خصوص قیمت، اگر تعارفی در بین نیست مصالحه نمایند.

‏4. دختر بالغۀ رشیده با مردی ازدواج نموده بدون اطلاع پدرش و پدر بعد از اطلاع، اجازه نکرده است و‏‎ ‎‏پدر هم در بلد نبوده و در شهر دیگری بوده، لیکن امکان این که ازسوی وی، زوجین بااطلاع گردند بوده‏‎ ‎‏است. چون حضرت امام استیذان از ولی را احتیاط دارد و مرد حاضر به طلاق نیست، آیا به این احتیاط‏‎ ‎‏امام، قاضی می تواند حکم به عدم صحت عقد نماید؛ خاصه این که پدر هم غایب بوده به نحوی که ذکر‏‎ ‎‏شد، یا چون مقلد می تواند در احتیاطات، به مجتهد دیگری رجوع کند و مرد می گوید رجوع می کنم ـ و‏‎ ‎‏خاصه در موردی که مرد، عامی هم هست که احتمال عدم دقت دربارۀ تقلید صحیح وی می رود و‏‎ ‎‏دربارۀ فروج و دماء هم احتیاط لازم است ـ حکم به صحت باید کرد؟ و زن هم حال حاضر نیست با‏‎ ‎‏مرد زندگی کند. بفرمایید: اگر اصلاح ممکن نشود، وظیفۀ قاضی چیست؟ و اگر مرد گفت: من از مجتهد‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 238

‏دیگری تقلید می کنم چه باید کرد؟ یعنی اشکال مرتفع می شود و می شود حکم به زوجیت کرد به‏‎ ‎‏مجرد گفتۀ او یا خیر؛ چون در مظان جلب نفع است؟‏

بسمه تعالی، عقد مزبور باطل است و دادگاه حق طلاق ندارد؛ ولی خود طرفین اگر بکارت دختر زایل شده، می توانند ثانیاً بدون اجازۀ پدر باهم ازدواج کنند.

[سؤال 10576]‏ ‏ ‏ 5974‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏احتراماً؛ به استحضار می رساند عیال این جانب کارمند بوده و به قرار اطلاع، کلیه‏‎ ‎‏اموال و اثاثیه ام را با همکاری چند تن از بستگانش، در غیابم سرقت نموده، و نیز فرزند‏‎ ‎‏خردسالم را رها، و مهریه دویست و پنجاه هزارتومانی خود را به اجرا گذاشته، و من‏‎ ‎‏قدرت پرداخت آن را نقداً ندارم. با توجه به این که من از ابتدا به چنین مهری راضی‏‎ ‎‏نبودم، لکن با توجه به سخنان فریبندۀ خانواده اش، از قبیل این که ما مهر را نخواهیم‏‎ ‎‏گرفت، مهر را چه کسی گرفته، ما به خاطر سنگینی و سربلندی دخترمان در بین اقوام،‏‎ ‎‏این مهر را تعیین می کنیم، و جملات فریبنده دیگر، این جانب به چنین ازدواجی تن‏‎ ‎‏دادم. حال با عنایت به مطالب فوق استدعا می شود موارد زیر را اعلام و ابلاغ نمایید:‏

‏1. با توجه به مطالب فوق پرداخت مهریۀ وی از نظر شرع چه صورتی دارد؟‏

بسمه تعالی، مهریه ای که قرار داده اند را ضامن هستید و باید به او بپردازید، و اگر قدرت ندارید باید به شما مهلت دهند.

‏2. در صورت عدم مراجعه به محل انتخابی مسکونی، نفقه به او تعلق می گیرد یا خیر؟‏

بسمه تعالی، اگر شرط مسکن برای زن نشده، باید به مسکنی که شوهر اختیار کرده، برود و اگر تخلف کند استحقاق نفقه ندارد.

‏3. با توجه به این که فرزند خردسال و شوهر شرعی اش احتیاج به سرپرستی دارد و این جانب راضی به‏‎ ‎‏سر کار رفتن وی نیستم اما وی توجهی نمی نماید از نظر شرع چه صورت دارد؟ ‏

بسمه تعالی، اگر در ضمن عقد شرط نشده که زن به کار خود مشغول باشد یا عقد مبنیّ بر این شرط واقع نشده، برای خارج شدن از منزل باید از شوهر اجازه بگیرد و اگر بدون اجازه برود ناشزه است.


استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 239

[سؤال 10577]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 4626

‏3. بعد از این که شخصی زنی را برای خود عقد کرد، قبل از تصرف ـ طبق فتوای‏‎ ‎‏حضرت آیت اللهی ـ زن حق دارد که تمکین نکند تا مهر خود را بگیرد. بعد از تصرف‏‎ ‎‏و تمکین زن، آیا زن این حق را دارد که تمکین نکند تا مهر خود را بگیرد یا خیر؟ ‏

بسمه تعالی، بعد از تمکین، حق امتناع ندارد. 

[سؤال 10578]‏ ‏ ‏ 5975‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 17 / 5 / 1361‏

‏محضر مبارک رهبر کبیر انقلاب و بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت‏‎ ‎‏آیت الله‌ العظمی امام خمینی، مدّ ظله العالی‏

‏در تحریر الوسیله، جلد دوم، مسأله یازده فرموده اید: «بل لها أن تمتنع من التمکین‏‎ ‎‏و تسلیم نفسها، حتّی تقبض مهرها الحالّ». ما در دادگاه با زنانی مواجه می شویم که‏‎ ‎‏می گویند: ما از شوهرمان تمکین نمی کنیم و خود را تسلیم وی نمی کنیم؛ چون مهرمان‏‎ ‎‏را نداده اند، و مطالبه می کنیم و نمی دهد. آیا این مسأله شامل حال زنانی می شود که قبلاً‏‎ ‎‏تمکین کرده اند و چه بسا از شوهر خود بچه هم پیدا کرده اند و یا فقط شامل زنانی‏‎ ‎‏می شود که شوهر برای اولین بار می خواهد با آن ها نزدیکی کند؟ خیلی محل ابتلاء‏‎ ‎‏است، زود جواب مرحمت فرمایید.‏

بسمه تعالی، اگر قبلاً تمکین کرده، حق امتناع ندارد.

‎ ‎

استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 240