ملحقات به ازدواج در عده
[سؤال 10450] 5878
بسمه تعالی
حضور محترم رهبر انقلاب آیت الله العظمی امام خمینی، دام عزه
همان طوری که در نامه گذشت، شرح حال خود را کتباً به عرض رساندم. شوهر اول من، بعد از آنی که در دادگاه حاضر شد به کلی منکر شد و گفت: «بنده در وقت طلاق دادن به هیچ وجه از حال شما اطلاعی نداشتم و شما در ایام عادت نبودید». فعلاً بنده از شوهر دوم یک بچه دارم. تکلیف بنده را معیّن فرمایید که آیا در این صورت که شوهر اول منکر شده که «شما در ایام عادت نبودید»، می توانم با شوهر دوم زندگی نمایم یا خیر؟
بسمه تعالی، انکار شوهر اول اثر ندارد. شما اگر می دانید که در ایام عادت طلاق واقع شده، طلاق و نکاح با شوهر دوم باطل است و در صورت تحقق دخول بعد از عقد با دومی، بر او حرام ابدی هستید.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 171 [سؤال 10451] 5879
بسمه تعالی
خدمت برادر محترم، پس از عرض سلام، برادر، از شما خواهش می کنم جواب مسأله ای را که مطرح می کنم، به طور کامل برای من بنویسید:
حدود نه سال پیش مردی مرا صیغه کرد؛ البته این صیغه، دائمی بود و می گفت که بعد عقد می کنم و در موقع صیغه، ما شهودی نداشتیم و بعد از چند ماه، این مرد بنای ناسازگاری گذاشت و به من خرجی نمی داد و می گفت: می گذارم و می روم و بعد از شش ماه بی خبر گذاشت و رفت و من نه مدرکی از او داشتم و نه آدرسی داشتم و هیچ یک از اقوامش را هم به من معرفی نکرد و دیگر خبری هم از او نشد و ضمناً در آن موقع من حامله بودم و بعد که بچه به دنیا آمد، چون شناسنامه نداشت و من هم خرجی نداشتم، بچه را به پرورشگاه گذاشتم. بعد از دو سال، یکی از اقوام من او را دیده بود و به کلانتری برد و آن جا به دست پاسبان آن جا سپرده بود که نگهدارند و بعد آمد تا مرا ببرد. وقتی رفتیم به کلانتری، دیدیم او را آزاد کرده بودند. وقتی از پاسبان پرسیدیم و شاکی شدیم، گفت که آن مرد گفته که او زن من نبوده و این ها دروغ می گویند و من این را نمی شناسم و بالاخره با حقّه فرار کرده بود. در ضمن، به آن فامیل ما هم این را گفته بود که من این زن را نمی شناسم و او زن من نبوده و حاشا کرده بود و بعد از چند وقت هم یکی از همسایه ها را دیده بود و همین را گفته بود که او زن من نبوده و من او را نمی شناسم و دوباره حاشا کرده بود و من بلاتکلیف مانده بودم؛ تا این که از آقایی این مسأله را پرسیدم. ایشان گفت که این صیغه باطل شده؛ چون متارکه کرده و خرجی نداده، خود به خود باطل می شود و من هم شوهر کردم. اکنون مدت دو سال است که شوهر کرده ام و حالا دوباره به شک و تردید افتاده ام و برایم مسأله ای شده؛ با دفتر امام در تهران، تلفنی تماس گرفتم و پرسیدم؛ آن جا گفتند که شما حق این که شوهر بکنید نداشتید و باید طلاق بگیرید و در آن خانه حرام است بمانید و بعد به ما گفتند: اگر شما به دفتر امام در قم نامه بنویسید بهتر است و مسأله شما را جواب
استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 172 می دهند. حالا از شما خواهش می کنم هرچه زودتر جواب این نامه را بدهید و مرا از نگرانی در بیاورید. متشکرم
بسمه تعالی، اگر شما با او ازدواج دائم کرده اید و صیغه دائم خوانده شده، ازدواج دوم شما باطل است و بر شوهر جدید حرام ابدی هستید و باید از او جدا شوید و نیازی به طلاق ندارد و همچنین اگر صیغۀ ازدواج موقت خوانده شده و مدت آن باقی بوده یا در اثنای عدّه، ازدواج با دومی نموده باشید. ولی اگر صیغۀ موقت بوده و بعد از گذشت مدت و ایّام عدّه، ازدواج با دومی نموده اید، ازدواج دوم صحیح است.
[سؤال 10452] 5880
بسمه تعالی 3 / 9 / 1358
مسئول محترم پاسخ دادن به سؤال های شرعی دفتر حضرت امام خمینی
احتراماً؛ به عرض رسانده و امید جواب دارم.
این جانب در تیر ماه سال جاری با خانمی سی ساله ازدواج نمودم و بعد از ازدواج متوجه شدم که خانم مزبور سه سال در عقد شرعی و قانونی پسر دایی اش بوده و بعد از طریق دادگاه خانواده طلاق گرفته و برای ازدواج مجدد، شناسنامه خود را عوض نموده است. یک ماه پس از ازدواج به مسأله 2836 رساله امام برخوردم، مبنی بر باطل بودن این گونه طلاق ها که توسط دادگاه های خانواده انجام شده زیرا قوانین آن از مجلسین منحله و غیر قانونی گذشته بوده است. چون از نظر زناشویی و صاحب اولاد شدن در شبهه هستم، مستدعی است بفرمایید: این ازدواج شرعاً صحیح است یا نه؟ و اگر از نظر شرعی اشکال دارد بفرمایید: تکلیف حقیر چیست؟ مضافاً این که خانم مزبور در ازدواج با من باکره بوده و توسط خودم تصرف شده است و از هنگام وقوف بر مسأله فوق هیچ گونه تماس جنسی با وی نداشته ام و اولادی هم در میان نیست.
بسمه تعالی، در صورتی که طلاق با اذن زوج و وکالت او نبوده، ازدواج دوم باطل و در فرض تحقق دخول، زن بر شما حرام مؤبّد است.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 173 [سؤال 10453] 5881
بسمه تعالی
محضر محترم مسئول دفتر امام خمینی، مدّ ظله العالی
پس از ابلاغ عرض سلام به عرض می رساند:
اگر چنانچه کسی یک دختری را عقد نماید و فرد دیگری بیاید این دختر را برای خودش عقد نماید، بدون این که شوهر اولی طلاق دهد و این شوهر دومی از آن دختر، صاحب اولاد شود وظیفه چیست؟ آیا عقد محکوم به صحت است یا نه و آیا این اولاد حلال زاده است یانه؟ لطفاً جواب را مرقوم فرمایید.
بسمه تعالی، اگر عقد اول با شرایط و صحیح واقع شده، عقد دوم باطل است و با تحقق دخول، زن و مرد دوم بر هم حرام ابدی می شوند؛ ولی با فرض جهل، بچه حکم ولد حلال را دارد.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 174