آثار سیاسی، اجتماعی و تربیتی قیام ابا عبدالله الحسین(ع)
حجة الاسلام و المسلمین عبدالرحیم عقیقی بخشایشی
آثار سیاسی، اجتماعی و تربیتی قیام اباعبدالله الحسین(ع) و یاران فداکار و مخلص او آنچنان گسترده و وسیع می باشد که به آسانی نمی توان به تمام زوایا و ابعاد آن دست یافت.
بررسی نهضت عاشورا از دو نظر حائز اهمیت می باشد:
1- از بعد تاریخی و تحولات و آثاری که در طول تاریخ بر آن مترتب گردیده است.
2- ازبعد آموزشی و تعلیمی که در طول حیات می تواند آموزش دهد و به صورت الگو و درس انسان سازی مطرح گردد.
آثاری که از دیدگاه دوم می تواند مورد بررسی قرار گیرد عبارتند از:
1- مبارزه با انحراف فکری و عقیدتی، که به عنوان مهمترین و اساسی ترین عامل قیام حسینی(ع) تلقی می گردد.
2- پاسداری از ارزشهای الهی، ایثار، فداکاری و شهادت به گونه ای، که به حفظ اسلام منجر می شود.
3- طرد ستمگران از جایگاه صالحان:به این معنی که تکیه بر اریکه حکومت، قانونگذاری و اجرای آن، اختصاص به صالحان دارد.
4- آزادگی و وارستگی:فرمایش جاودانه ایشان«هیهات منّا الذله» درس به تاریخ انسانیت است.
5- ظلم ستیزی و بسط عدالت:ظلم و بیدادگری بر خلاف حرکت تکوین و تشریع می باشد.
6- تشکیل حکومت اسلامی: راه جلوگیری از ظلم و تعدی و حمایت اصولی از اسلام و تعالیم آن، و رسمی نمودن فعالیتهای دینی و الهی، تنها منحصر به تشکیل حکومت
کتابچکیده مقالات کنگره بین المللی امام خمینی(س) و فرهنگ عاشورا 11 تا 12 خرداد 1374، تهرانصفحه 130 اسلامی و ترتیب نیروها بر اساس اسلام و قوانین و قاعد الهی است. با توجه به نامه ها و دعوتهای مردم و گزارش مستند مسلم بن عقیل و موقعیت خاص و استثنایی امام علی(ع) که سالیانی در عراق و کوفه حکومت داشت، جهت تشکیل حکومت هسته مرکزی حکومت در کوفه، امام حسین(ع) را برای این حرکت انتخاب نمود.
مواردی دیگر نیز همچون احیای حقوق انسان و الهام بخشی به نهضت ها از آثار این قیام شمرده می شوند.
کتابچکیده مقالات کنگره بین المللی امام خمینی(س) و فرهنگ عاشورا 11 تا 12 خرداد 1374، تهرانصفحه 131