مساله 1 ـ اگر کسی یک زن بیش ندارد لازم نیست که با او نزدیکی کند، مگر بعد از چهار ماه و لازم نیست در منزل او باشد یا پیش او بخوابد هرشب یا چهار شب یک بار، بلی لازم است که آن زن را ترک نکند و به حال خودش نگذارد مثل زنانی که نه شوهردار حساب می شوند و نه بی شوهر.
کتابرسالۀ نجاة العبادصفحه 378 مساله 2 ـ اگر کسی دو زن دارد، پس در این صورت اگر با یکی از آنها شب را به روز آورد باید با دیگری هم چنین کند، ولی بعد از آنکه حق دومی را ادا کرد دیگر لازم نیست که از اول شروع کند، و همچنین است اگر سه زن یا چهار زن دارا باشد.
مساله 3 ـ چنانچه کسی دو زن دارد، می تواند سه شب از چهار شب را پیش یکی از آنان باشد و شب چهارم پیش دیگری بخوابد، همچنین است اگر سه زن دارا باشد، دراین صورت هم می تواند دو شب پیش یکی بخوابد و دو شب دیگر پیش آن دو زن دیگر.
مساله 4 ـ این احکامی که ذکر شد مربوط به زن عقدی است، امّا زن صیغه چه یکی باشد چه بیشتر حقی از این جهت ندارد.
مساله 5 ـ هر یک از زنان می توانند حق شب خوابگی خود را ببخشند، چنانچه می توانند به زن دیگری واگذار کنند و در این صورت بر مرد لازم است که مراعات کند و از رفتن پیش آن زن رو متابد.
مساله 6 ـ این احکامی که ذکر شدند مربوط است به مردی که حاضر است و امّا اگر مسافر باشد پس بر او چیزی لازم نیست، و قضا ندارد بعد از آنکه از سفر مراجعت کرد.
مساله 7 ـ مردی که چهار زن دارد اگر خواست شروع کند به رفتن پیش یکی بعد از دیگری اختیار با خود اوست در انتخاب کردن کدام یک برای شب اول، و کدام یک برای شب دوم، و کدام یک برای شب سوم.
مساله 8 ـ اگر چنانچه زن ناشزه شد به این معنی که اطاعت نکرد شوهر خود را در اموری که باید اطاعت کند، مثلاً تمکین نکرد یا خود آرایی ننمود اگر شوهر بخواهد آن را، و یا آنکه از خانه بدون اجازۀ او بیرون رفت، پس در این صورت حق شب خوابگی ندارد و نفقه ای بر گردن شوهرش نیست.
مساله 9ـ اگر چنانچه علائم نشوز در زن پیدا شد، به اینکه بداخلاقی کرد و
کتابرسالۀ نجاة العبادصفحه 379 تغییر رویه داد در رفتار با شوهرش، پس در این صورت اگر مرد او را نصیحت کرد و پند و اندرز داد و در او تاثیر نکرد و اطاعت شوهر نکرد، در این حال او ناشزه شناخته می شود، و مرد می تواند که از او دوری کند و چنانچه با دوری کردن زن رام نگشت می تواند او را بزند.
مساله 10 ـ باید مراعات شود که مبادا بدن زن سرخ و سیاه شود، و چنانچه با زدن کمی او رام می شود جایز نیست شدیداً او را تنبیه کند، چنانچه جایز نیست در زدن، مقصودش انتقام کشیدن باشد، بلکه لازم است قصدش اصلاح کار زناشویی باشد.
مساله 11 ـ اگر مرد در فرض سابق زن را بزند به طوری که جنایتی بر او وارد آید، باید غرامت او را بکشد.
مساله 12 ـ همچنانکه زن ناشزه می شود به ترک طاعت شوهرش، مرد هم ناشزه می شود به اینکه حقوقی که باید بپردازد مثل نان دادن و لباس پوشانیدن و با او نزدیکی کردن و غیر اینها نپردازد و خلاف کند، در این صورت زن می تواند مطالبه کند حق خودش را و موعظه و نصیحت کند شوهرش را و چنانچه فایده ای نبخشید، می تواند داد خودش را از حاکم شرع و مجتهد وقت بخواهد.
کتابرسالۀ نجاة العبادصفحه 380