اعتدال اندیشی امام خمینی
سیدابراهیم سیدعلوی
نویسنده در این مقاله کوشیده است تا اعتدال اندیشیِ امام خمینی را در محورهای ذیل تبیین و توصیف نماید:
1) انگیزه بعثت: وحی و نزول فرشته و فرود آمدن قرآن بر قلب رسول الله(ص) از مسایل مهمی است که از افق دید و حیطۀ دانش بشر عادی خارج است. امام خمینی در بررسی و تبیین مسئله وحی معتقد است که این از اموری است «که سربسته و دربسته باقی می ماند. آن چه که ما از بعثت می توانیم بفهمیم، برکاتی است که از این پدیده حاصل شده است.» هر چند به عقیدۀ امام، «دستمان از آن قلۀ حقیقت وحی کوتاه است و ما نمی توانیم ماهیت آن را درک کنیم.» با این همه «وظیفۀ ما آن است که به آرمان های وحی نزدیک شویم.» این نگرش می کوشد تا به دور از افراط و تفریط نسبت به پدیدۀ وحی نزدیک شود و آن را دریابد.
کتابچکیده مقالات کنگره امام خمینی(س) و اندیشه حکومت اسلامیصفحه 253
آفات معرفت دینی است. بوده اند کسانی که با تعبد به امور فقهی، کار دیگران را خطا خوانده و آنان را ملحد دانسته اند. جمع بین این دو و عدم خلط آن ها با هم از ویژگی های امام خمینی است.
3) عرفان منهای فقاهت: هم چنان که فقاهت بدون عرفان، بی روح می گردد. عرفان بدون فقه نیز پایۀ آدمی را می لرزاند. بوده اند عرفایی که کار فقیهان را قشری گری قلمداد نموده و عمل آن ها را بیهوده پنداشته اند، با این همه امام خمینی کوشیده است تا از منظر عرفان به فقه نیز بنگرد و رابطه ای بین این دو حوزه معرفت برقرار سازد.
4) اسلام وارونه: به دیده امام خمینی، کسانی که اسلام را به نفع دنیای خود می طلبند اسلام را وارونه می خواهند نه آن اسلامی که رسول الله(ص) آورده است.
کتابچکیده مقالات کنگره امام خمینی(س) و اندیشه حکومت اسلامیصفحه 254