تفکیک قوا در اندیشه امام خمینی
حجج الاسلام آقایان اسماعیل دارابکلائی و محمدحسین اسکندری
نویسنده با اشاره به معانی مختلف قوا مفهوم امروزی آن را دارای سه عنصر دانسته که عبارت اند از: تقسیم وظایف سه گانۀ تقنین، اجرا و قضاوت، محول کردن آن بر عهده سه گروه مستقل و استقلال آنها از یکدیگر.
وی پس از آن مبانی این اصل را در اندیشه امام بررسی کرده و نتیجه می گیرد که از نظر امام اختیارات حاکم اسلامی باید اولاً: در چهارچوب احکام و قوانین الهی، ثانیاً: تصمیمات و اوامر حکومتی او هماهنگ با مصالح اجتماعی، ثالثاً: در جهت حفظ مصلحت نظام باشد.
وی آنگاه به برخی از مظاهر تفکیک قوا در اندیشه و عمل امام اشاره کرده و
کتابچکیده مقالات کنگره امام خمینی(س) و اندیشه حکومت اسلامیصفحه 239
ولایت فقیه، که از سوی خدا در رأس امور قرار گرفته، قوای حکومت اسلامی را در سه شعبۀ مقننه، قضاییه، و مجریه مطرح کرده و استقلال نسبی آن ها را در چهارچوب انجام وظایف الهی مورد تأیید قرار داده است. علاوه بر آن، ایشان به وظایف مستقل و چگونگی هماهنگی و ارتباط بین آنها نیز اشاره کرده است.
نویسنده در تبیین دیدگاه امام در این باره می گوید: اذن فقیه او را ملزم نکرده که به مباشرت عمل کند و این اذن خاص نیست بلکه عام است، لذا شامل قوای تحت نظر رهبری نیز می شود و به آن ها نیز استقلال عمل می بخشد، در نتیجه می توان گفت: از نظر امام در نظام سیاسی اسلام اصل تفکیک قوا پذیرفته شده است، ولی با این حال تفکیک قوا در نظام اسلامی از ویژگی های خاصی برخوردار است و ساخت و شکل تفکیک قوا در نظام جمهوری اسلامی براساس پنج محور رهبری، قوه مقننه، مجریه، قضاییه، و مجمع تشخیص مصلحت استوار است.
در انجام وظایف و اختیارات نیز نظام اسلامی ویژگی خاص خود را دارد، چرا که قانون گذار اصلی در آن خدا است، لذا همه قوا ملزم به رعایت قوانین ثابت الهی هستند. و تنها در زمینه های متغیر است که با رعایت قوانین ثابت و مصالح اجتماعی می توانند مستقل عمل کنند.
به عقیدۀ نویسنده تفکیک قوا از نظر امام در نظام سیاسی اسلام مطلق نیست و نوعی ارتباط و هماهنگی بین آن ها وجود دارد که از طریق عناصر ارتباطی خاص، یعنی رهبری، قوانین ثابت، رعایت مصالح اجتماعی و قوانین موضوعه حاصل می شود، ولی در عین حال، همه این قوا در چارچوب رعایت قوانین ثابت الهی و مصالح اجتماعی استقلال نسبی نیز دارند.
کتابچکیده مقالات کنگره امام خمینی(س) و اندیشه حکومت اسلامیصفحه 240