بررسی ثبات و تحوّل اندیشۀ سیاسی امام خمینی(ره)
حجةالاسلام والمسلمین مصطفی جعفرپیشه
بحث ثبات و تحوّلِ اندیشۀ امام از موضوعاتی است که مفسّرانِ آرا و اندیشه های امام به یک نقطۀ مشترک و تفاهم یک سان نرسیده اند. با تکیه بر نظریات علمی امام و تأمّل در خطابه ها، بیانیه ها و مصاحبه های گوناگون در برهه های مختلف، از پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تا پس از حاکمیّت و استقرار جمهوری اسلامی، قرائت های متفاوت و متهافتی را شاهدیم.
تازه ترین قرائت، اظهار نظری است که در گفت و گویی با شمارۀ نخست مجلّۀ متین منعکس است. در این دیدگاه گفته می شود: امام مجموعاً در ارای سیاسی خود، چهار مرحله را طی کرده اند این چهار مرحله را به نام چهار منطقۀ جغرافیایی که امام در آن حضور داشتند، به چهار امام تعبیر می شود: 1) مرحلۀ اول: امامِ قم، دیدگاه امام در این دوره به آیةالله نائینی و مشروطیّت نزدیک است. 2) مرحلۀ دوم: امامِ نجف، دراین دوره، بحث تکلیف و انتصاب از سوی شارع مطرح است. 3) مرحلۀ سوم: امام پاریس،
کتابچکیده مقالات کنگره امام خمینی(س) و اندیشه حکومت اسلامیصفحه 133
این دوره شامل اقامت امام در پاریس و اوایل تهران می شود و حضرت امام(ره) دربارۀ رأی و نظر مردم صحبت می کنند و رأی ملّت را میزان معرفی و عمل برخلاف نظر مردم را دیکتاتوری می نامد. بیانات امام در این دوره بالاتر از مردم داری است، بلکه مردم سالاری دینی است. 4) چهارمین مرحله – امامِ تهران است- در این مرحله روند مردم گرایی به تدریج کمرنگ می شود.
در ادامۀ گفت وگو، مصاحبه شونده معتقد است: «امامی را که مردم شناختند و به او روی آوردند امام سال های ده به بعد بود، اگر بخواهیم دربارۀ امام به یک وحدت کامل قائل شویم، مؤونه بسیار فراوانی خواهد داشت. امام در مرحلۀ اول، قائل به مشروطیّت است، در مرحلۀ دوم قائل به ولایت انتصابی عامه فقیه است، در مرحلۀ سوم قائل به جمهوری اسلامی با نظارت فقیه و در مرحلۀ چهارم قائل به ولایت مطلقۀ فقیه است.»
این چکیدۀ تازه ترین اظهار نظر دربارۀ تحوّل اندیشۀ امام(ره) است. با این وصف آیا ما در برابر امامِ واحدی قرار داریم، یا باید مقتضیات زمان و مکان را در مورد ایشان هم صادق بدانیم؟ آیا نمی توان برای ایشان قائل به تکامل و پروردگی و شکوفایی شد؟ آیا می توانیم برای ایشان آرای متفاوتی قائل شویم؟
آیا آرای متفاوت امام به نحو سلب و ایجاب است، یا به صورت کمال یافته و «لُبس بعد از لُبس»؟ آیا اندیشۀ سیاسی بنیان گذار جمهوری اسلامی – در طول حدود چهار دهه - متفاوت است یا متکامل؟
برای یافتن پاسخ های صواب و صائب برای پرسش های فوق باید با تکیه بر آرای ایشان در مقاطع مختلف و در نظر گرفتن مقتضای حال و قرائن زمانی و مکانی به تأمّل پرداخت و با دریافتن محکماتِ نظریات ایشان و ارجاع متشابهات به آن، به تفسیری علمی از اندیشۀ آن یگانۀ دوران دست یافت.
کتابچکیده مقالات کنگره امام خمینی(س) و اندیشه حکومت اسلامیصفحه 134
کتابچکیده مقالات کنگره امام خمینی(س) و اندیشه حکومت اسلامیصفحه 135