شیوه های بسیج روحانیت در صحنۀ مبارزه از دیدگاه حضرت امام خمینی(ره)
دکتر منوچهر اکبری
نویسنده روحانیت را به سه طیف دسته بندی می کند: طیف اول را اصلاً نباید روحانی دانست و زیباترین تعبیر امام دربارۀ آنان «آخوندهای درباری» است؛ طیف دوم زیر بار مسئولیت تبلیغ و ترویج و پاس داری از احکام رفته اند، نه تطمیع شده اند و نه از صحنه خارج گشته اند و آنان را می توان با اطمینان روحانی دانست؛ طیف سوم از سیاست و خیر و شر اجتماع جدا بوده و اگر زاهد بودند، زهدشان حماسی نبود. اینان گرچه در روشن نگه داشتن چراغ حوزه ها هر چند کم سو مؤثر بودند، برای حکومت پهلوی و امثال آن خطری نداشتند.
نویسنده با ترسیم گذرا و محدود از گشته ایران و جایگاه و شرایط روحانیت به شرایط سخت و شکننده برای حضرت امام(ره) در خارج کردن روحانیت از آن فضا اشاره می کند و به نقش ایشان در سامان دهی این حرکت عظیم و همگام نمودن روحانیت می پردازد. وی در بخش دیگر مقاله به نگرش فراگیر امام به حوزه های بزرگ جهان اسلام اشاره می کند و آن را حاکی از دیدگاه کلان و عظمت اسلام در سراسر عالم می داند.
نویسنده استدلال می کند که امام(ره) در بسیج روحانیت در صحنه سیاست نه تنها
کتابچکیده مقالات کنگره امام خمینی(س) و اندیشه حکومت اسلامیصفحه 318
دوری آن ها را از دستگاه حکومتی موجه و اسلامی رد می کرد. وی می گوید امام با تیز بینی خاص خود دریافته بود که یکی از راه های استعمار جدا کردن مردم از روحانیت است، و استعمار نیز به خوبی می دانست که اگر روحانیت با شرایطی که امام تعریف می کرد و قائل بود بین مردم باشند پای او هرگز به آن مجامع باز نخواهد شد.
از جمله نکات مهم دیگر در شناخت خط و اصول مبارزاتی امام در بسیج حوزه ها و روحانیت، اهمیت دادن به نسل جوان است، وی می گوید: امام می دانست که در آینده، حیات، سرنوشت و ثمرات حوزه ها وابسته به همین جوانان است.
ابجاد خودباوری در روحانیت یکی دیگر از کارهایی بود که حضرت امام برای بسیج روحانیت در صحنه مبارزه انجام داده بود. دعوت امام از روشن فکران اسلامی برای همراهی با علمای اعلام و مراجع عظام و اسلام شناسان خبره در اصلاح و تکمیل پیش نویس قانون اساسی نیز از جمله اموری است که در کنار روزآمد کردن حوزه ها و دفاع از روحانیت و اصلاح تحریف ها و شناخت خط و اصول امام در بسیج روحانیت قابل طرح می باشد.
نگارنده پس از تبیین موارد یاد شده، پایان مقاله خود را به انتخاب تعاریف و تعابیری چند از امام در توصیف و معرفی روحانیون نستوه اختصاص داده که به راستی عارفانه، ادیبانه، عالمانه، پرمحتوا و نشئت گرفته از روح الهی است.
کتابچکیده مقالات کنگره امام خمینی(س) و اندیشه حکومت اسلامیصفحه 319