مصالح ملی؛ معیار سیاست خارجی و روابط برونمرزی دولت اسلامی
مهدی عباسی
دولت ها غالباً در روابط بین المللی و سیاست خارجی خویش جز به منافع ملی خود نمی نگرند و از آن جا که منافع ملی تعریف و حدود مورد توافقی ندارد، مفسّر آن، در مقام عمل خودِ دولت ها و سیاست گذاران هستند. بنابراین، طرح این پرسش جایی است که دولت اسلامی در رفتار و سیاست گذاری خارجی خود تابع چه ملاکی است؟
این مقاله با طرح این مطلب که سیاست خارجی دولت اسلامی هم چون سیاست داخلی آن دارای ویژگی هایی است لذا نمی تواند دنباله رو دیگران باشد، نخست به بیان مفاهیمی چون دولت اسلامی، سیاست خارجی آن، مصالح ملی و تفاوت آن با منافع
کتابچکیده مقالات کنگره امام خمینی(س) و اندیشه حکومت اسلامیصفحه 257
نگارنده بر آن است که با بهره گیری از سخنان علمای اسلام – به ویژه حضرت امام – نتیجه گیرد که سیاست خارجی دولت اسلامی تابع مصالح ملی است که فراتر از منابع ملی یک کشور است، چرا که مصالح ملی برگرفته از اصول و اهداف سیاست خارجی دولت اسلامی، و ناظر به مصالح اسلام، مسلمانان، بشر و نیازهای مادی و معنوی متقابل کشور اسلامی و دیگر ملل است. مؤلف مصالح را قابل تقدیر و سنجش، و مرجع این امر را عقل بشری، یعنی کارشناسان امور (عقلا) می داند و با تبیین نقش عقل، سیرۀ پیامبر(ص) و ائمه(ع) در این امر را کاملاً عقلانی و براساس مصالح قابل فهم – نه امور غیبی - می داند. و احکام شرع را در این گونه امور حاشیه بر احکام عقل معرفی می کند؛ بدین معنا که اگر رفتاری را اغلب کارشناسان (عقلا) غیر عقلانی دانستند، متشرع موضعی جز تأیید نمی تواند داشته باشد.
کتابچکیده مقالات کنگره امام خمینی(س) و اندیشه حکومت اسلامیصفحه 258