عنوان فقهی حکومت از منظر امام خمینی
حجةالاسلام محمدعلی رستمیان
از دیرباز مسئلۀ حکومت در دوران غیبت، واکنش های چندی در میان علمای فقه پدید آورده است که بررسی آن، سبب می شود تا بتوان بهتر و دقیق تر به جایگاه اندیشه حکومت اسلامی پی برد. محورهای سه گانۀ حرمت، جواز و وجوب، در تحقیق حاضر نمایش گر آرای فقهی امام خمینی و دیگر فقیهان شیعه، است.
نظرگاه حرمتِ تشکیل حکومت در عصر غیبت، به طور ضمنی، وجوب حکومت را نشان می دهد، نویسندۀ مقاله در این باره می گوید، "در زمان غیبت، عنوان آن عمل واجب (تشکیل حکومت اسلامی) تغییر کرده و عنوان دیگری یافته که به واسطه این عنوان دوم، حکم وجوب به حرمت تبدیل شده است...حکم حرمت برای این وجوب شرعی از جهت غضب حق معصوم به وجود می آید."
کتابچکیده مقالات کنگره امام خمینی(س) و اندیشه حکومت اسلامیصفحه 246
حکومت را برای جامعه می پذیرند حکومت عدل را دارای خصیصه ای می دانند که باید معصوم در رأس هرم آن قرار گرفته باشد و در زمان غیبت، الزامی برای تشکیل حکومت توسط نایبان عام امام زمان نمی بینند."
فقهای طرف دار وجوب تشکیل حکومت به طرح ضرورت های عقلی و شرعی آن پرداخته اند، که نمونه بارز آن، رهبر فقید انقلاب اسلامی است. امام خمینی در سه مرحله به اثبات وجوب تشکیل حکومت پرداخته اند: 1) نفی تفکر جدایی دین از سیاست، 2) تصویر نهاد حکومت برای تحقق بخشیدن به اهداف و احکام سیاسی اسلام، 3) تشکیل حکومت اسلامی را، جزئی از ولایت تلقی کردن.
نویسنده برتری نظری فقهی امام راحل را چنین می نمایاند: "امام خمینی به خاطر بینش عمیق خویش از اسلام و سیرۀ رسول خدا و ائمۀ – علیهم السلام – پدید آورندۀ این نظریه این است که: نباید برای تشکیل حکومت اسلامی منتظر فراهم آمدن شرایط شد، بلکه واجب است که فقیه، خود اقدام نماید و شرایط را آماده کند" بخش پایانی مقاله "به حکم حکومتی" و "احکام شرعی" و "عصیان احکام حکومتی" اختصاص دارد.
کتابچکیده مقالات کنگره امام خمینی(س) و اندیشه حکومت اسلامیصفحه 247