قلمرو وظایف و اختیارات رهبری
نسرین هاشمی
براساس آن چه در این مقاله آمده، حکومت اسلامی از احکام اولیّه اسلام است و پیامبر علاوه بر منصب فتوا و قضا، منصب حکومت نیز داشته و جانشینان او نیز چنین منصبی را دارا هستند. که از آن به ولایت، یعنی حق تدبیر و تصرف عملی در امور اجتماعی مردم یاد می شود.
نویسنده با بیان دلایل ضرورت تشکیل حکومت اسلامی، یعنی ماهیت احکام اسلامی و وجود نصوص دینی منشأ مشروعیت آن را حکم الهی دانسته و معتقد است: تنها کسی که خدا او را برای اجرای احکام الهی معین کرده حق حاکمیت دارد و اطاعت از او نیز بر مردم لازم می شود و حکومت پیامبر و جانشینان ایشان از آن جا که به نصب الهی بوده از چنین مشروعیتی برخوردار است حکومت فقهی نیز در عصر غیبت به دلیل نصب عام از سوی امام(ع) از چنین مشروعیتی برخوردار خواهد بود. به اعتقاد وی مردم در مشروعیت بخشی حکومت اسلامی نقشی ندارند و تنها به تحقق حکومت اسلامی دخالت دارند.
به اعتقاد نویسنده در عصر غیبت فقهایی که دارای صفات علم و اجتهاد، تقوا و عدالت، آگاهی و اهتمام به مصالح اجتماعی و حسن تدبیر بوده باشند، از سوی امام معصوم برای حاکمیت جامعه اسلامی منصوب شده اند و تمامی اختیارات او را دارند، مگر جهاد ابتدایی. ولایت آن ها نیز مانند ولایت معصوم مطلق است و در تمامی موارد مورد نیاز جامعه حق تصرف دارند و حتی می توانند برخی از احکام اسلامی را به دلیل رعایت مصلحت کل جامعه تعطیل و متوقف سازند.
در صورت حاکمیت فقیه جامع الشرایط، دیگر فقها نیز باید از دخالت در امور ولایی
کتابچکیده مقالات کنگره امام خمینی(س) و اندیشه حکومت اسلامیصفحه 201
بپرهیزند لذا در صورت تزاحم فتاوای دیگران با ولیّ فقیه در مسائل اجتماعی، فتوای او بر دیگران مقدم است. در پایان مقاله، نویسنده به حق انتقاد مردم از رهبری به شرط رعایت موازین اخلاقی، چگونگی نخبه شناسی نمایندگان خبرگان، برخی از اصول مرتبط با ولایت فقیه و رهبری در قانون اساسی، محدود نبودن وظایف رهبری به موارد مذکور در قانون اساسی، برخی از قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی و شورای انقلاب و مجمع تشخیص مصلحت درباره رهبری پرداخته است.
کتابچکیده مقالات کنگره امام خمینی(س) و اندیشه حکومت اسلامیصفحه 202