شرط اعلمیت در ولیّ فقیه از نظر امام خمینی(ره)
حجةالاسلام والمسلمین علی اکبر ذاکری
این مقاله ضمن تعریف اعلم در مفتی و مرجع، به شأن ولیّ فقیه از دیدگاه امام خمینی می پردازد و با تبیین دیدگاه های فقها درباره شرط اعلمیت، دیدگاه حضرت امام را بررسی و نتیجه می گیرد که ایشان مجتهدِ عادلِ شیعه مذهب را شایستۀ به دست گیری
کتابچکیده مقالات کنگره امام خمینی(س) و اندیشه حکومت اسلامیصفحه 186
امر ولایت امت می داند و اعلمیت را برای تصدی این مقام ضروری نمی داند و این نظر قبل و بعد از انقلاب یک سان بوده است. حضرت امام شرایط زمام دار اسلامی را عدالت و علم به قانون می شمارد و معتقد است که او همۀ اختیارات پیامبر و معصومین(ع) در دوران غیبت را دارا است.
مؤلف نتیجه می گیرد که قیام برای حکومت و تشکیل دولت اسلامی برای همۀ فقهای عادل واجب کفایی است. وی در ادامه دیدگاه حضرت امام را از منظر روایات نقل می کند و معتقد است روایاتی که از اهمیت امامت سخن گفته، ویژۀ امام معصوم(ع) و مختص به زمان حضور است، از این رو اعلمیت و افضلیت را برای امام شرط دانسته. امّا روایاتی را که از ویژگی های والی یا فقیه یا خلفاء سخن گفته مربوط به دوران ولی فقیه، و ذکر نکردن شرط اعلمیت را معلول این امر می داند.
نویسنده در پایان به دیگر شرایط ولی فقیه از دیدگاه حضرت امام اشاره می کند که ایشان علاوه بر عدالت و فقاهت کفایت را جزء شرایط دانسته و بر بینش سیاسی و اجتماعی رهبر تأکید کرده اند.
کتابچکیده مقالات کنگره امام خمینی(س) و اندیشه حکومت اسلامیصفحه 187