حکومت ولایی فقیه در اندیشه امام خمینی
حجةالاسلام والمسلمین علی آل اسحق خوئینی
نویسنده پس از بیان معنای لغوی و اصطلاحی ولایت، فقه و فقیه و حقیقت ولایت مطلقه فقیه و دلایل آن، به ضروری و بدیهی بودن ولایت فقیه در اندیشۀ امام پرداخته، معتقد است به تعبیر امام، ولایت فقیه از موضوعاتی است که تصور آن موجب تصدیق اش می شود و هر کس عقاید و احکام اسلام را حتی اجمالاً دریافته باشد، چون به ولایت فقیه برسد و آن را به تصور آورد، بی درنگ تصدیق خواهد کرد. اما هم چنان که در بیان امام آمده است. این امر بدیهی در طول تاریخ شیعه از سوی مستبدان و مستکبران مورد هجمه قرار گرفته و در نتیجه مورد کم توجّهی واقع شده است.
از نظر نویسنده مقاله امام برای اثبات ضرورت چنین حکومتی، ابتدا ضرورت لزوم تشکیلات اداری و اجرایی را از دید عقل و شرع مطرح ساخته و آن گاه ضرورت اسلامی بودن نظام و لزوم تشکیل حکومت اسلامی را از نظر عقل و شرع ثابت کرده اند.
شکل حکومت اسلامی مورد نظر امام مطابق هیچ یک از اشکال حکومتی موجود در جهان نیست. حکومت اسلامی از نظر ایشان، خدا و قانون خدا است. بنابراین، زمام دار آن باید عالم به قوانین الهی بوده، از عدالت و کمال اعتقادی و اخلاقی برخوردار باشد. این زمام داران در عصر غیبت، همان فقهای جامع شرایط که از سوی خدا و رسول و امامان معصوم ولایت یافته اند. حکومت ولایی فقها از نظر امام بر دو رکن اساسی، یعنی ایمان به خدا و اعتماد به مردم استوار است و برای دست یافتن به آن، فقها موظف اند به توسعۀ دایرۀ فقه و تفقه و معرفی اسلام ناب محمدی(ص) و تطبیق دین و اقامه حکومت اقدام کنند.
با چنین تفسیری از حکومت ولایی، در پایان به برخی از برداشت های ناروا از ولایت مطلقه پاسخ داده شده است.
کتابچکیده مقالات کنگره امام خمینی(س) و اندیشه حکومت اسلامیصفحه 113