آسیب شناسی نظام های سیاسی مقایسه آرا و افکار امام خمینی و محقق سبزواری
حجةالإسلام نجف لک زائی
هدف این مقاله تحلیل آسب شناسی نظام سیاسی سلطنتی صفویه از دیدگاه محقق سبزواری (1017 – 1090 هـ ق.) و تحلیل آسیب شناسی نظام سیاسی سلطنتی پهلوی از دیدگاه امام خمینی و مقایسه این دو دیدگاه و تعیین نقاط اشتراک و افتراق و تحلیل علت اختلاف این دو دیدگاه است.
به عقیده مؤلف، حکومت صفویه، حکومتی مستقل و متکی به نیروی بومی و داخلی بوده است و نیز از طریق دیگر، مدعی دینداری و حمایت از دین و پیروی از علمای دین بوده است. همین مسئله سبب شد تا تفکر سیاسی سبزواری تفکری باشد که متوجه اصلاح وضعیت سلطنت و نیز رفتار شخصی شاه باشد. البته این به معنای مشروع
کتابچکیده مقالات کنگره امام خمینی(س) و اندیشه حکومت اسلامیصفحه 99
دانستن، سلطنت صفوی از سوی محقق نبوده است، بلکه او از موضع یک حکیم مجتهد به شاه دستور می دهد تا اصلاحات مورد نظر او را انجام دهد، چرا که سبزواری معتقد بود «که خلیفه و مقتدا و امام و متبَّع باید که اعلم باشد» و نیز «بر همه کس واجب است که از مجتهد زنده تقلید نمایند». بنابراین، وی خود را «اعلم» و همان مجتهد زنده ای می دانست که شاه عباس دوم می بایست به پیروی از او مملکت را اداره کند.
حکومت پهلوی، حکومتی وابسته به انگلیس و سپس امریکا بود که مشروعیتی در میان نیروهای داخلی نداشت. وابستگی او به دول بیگانه، سبب شده بود تا دست به اقداماتی ضد دینی زند. این ویژگی ها سبب شد تا امام خمینی وارد گفتمان انقلاب شود و طرح سرنگونی رژیم سلطنت را در ایران مطرح کند.
آن چه ذکر شد به نوعی مورد تأیید نظریه نظام جهانی «والرستین» است. به نظر وی، ایران در عصر صفویه در ردیف کشورهای مستقل و مرکز در سطح جهانی قرار داشت و از عصر قاجاریه به این سو به سمت حاشیه در حرکت بود. تا این که در عصر پهلوی به طور کامل در ردیف کشورهای حاشیه و وابسته به کشورهای مرکز و نیمه حاشیه قرار گرفت و محمدرضا شاه سعی می کرد ایران را وارد عرصه نیمه حاشیه ای کند که موفق نشد.
کتابچکیده مقالات کنگره امام خمینی(س) و اندیشه حکومت اسلامیصفحه 100