موقعیت سرحدی امام خمینی(ره)
دکتر حاتم قادری
منظور از موقعیت سرحدی رهبر، موقعیتی است که در آن رهبر به شکل پیچیده و در هم تنیده ای در میان دو اقلیم محسوس واقعی و زمینی و در یک کلام، این جهانی از یک سو و آرمانی و رؤیایی و آن جهان از سوی دیگر، به سر برده و به شکل طبیعی با استفاده از ظرافت های شخصی و با پذیرش های آموزه ای، تلفیق چند وجهی از این دو اقلیم ایجاد کند؛ به گونه ای که بتوان از مزایای هر دو سرزمین سود جست.
با توجه به این معنا نویسنده به دنبال آن است تا موقعیت سرحدی امام خمینی(ره) را در آستانه انقلاب اسلامی ایران بررسی کند. به اعتقاد وی این موقعیت امام در وجه قالبی و محتوایی قابل طرح می باشد:
1) موقعیت سرحدی قالبی امام(ره): یعنی خصایص فیزیکی – ظاهری متبلور در شخص امام که ایشان را در معرض نگاه و احساس مخاطبان قرار می داد که به نظر نویسنده مهم ترین جلوه های آن در سن، شکل و زبان خلاصه می شود.
با توجه به باورهای فرهنگی ایرانیان، سن امام (80 سالگی) منبع خرد پیری بود و ریشه در اعماقی داشت که می توانست تجربۀ حضور نزدیک ترین را با آستانه خلقت برقرار کند. این سن برای آن ها اطمینان بخش بود و نوعی نقش پدری برایشان ایفا می کرد، لذا امام را در موقعیتی قرار می داد که با وجود زندگی در این دنیا، یادآور دنیای
کتابچکیده مقالات کنگره امام خمینی(س) و اندیشه حکومت اسلامیصفحه 346
دیگر هم بود. هم چنین امام با داشتن چهره ای جذّاب، سکنات باوقار و نگاه نزدیک به جاذبه های کاریزماتیک، تأثیر خوش آیند، آرام بخش و جذابی برای مخاطبان انبوه خود داشت و اساساً حالتِ نه چندان جسمانی و این جهان که فاقد الهامات و بارقه های معنوی به نظر آید، و نه چندان به دور از مظاهر حیاتی و زندگانی که تبدیل به پیری فرتوت و رقت آور گردد، موقعیت سرحدی شکل و ظاهری امام را رقم می زد.
زبان گفتاری امام نیز در انبوه مخاطبانی که مایه های نارضایتی و اعتراض نسبت به رژیم شاه داشتند، قدرت جذب فراوانی دارا است. نحوه نوشتاری ایشان نیز در اعلامیه ها و مکتوبات و... نحوه بیان خودی و مردمی ایشان را که متکی به پشتوانه فرهنگ و اطلاعات ادبی بود و توانایی های کیفی ایشان در پردازش کلام را نشان داد و در کل آمیزه ای از اقلیم گفتاری مردمی و جلوه هایی از درخشش های ادیبانه را به وجود آورد.
2) موقعیت سرحدی محتوایی امام(ره): به اعتقاد نویسنده کاربری عنوان امام برای ایشان در این زمینه بیان گر همه چیز است، زیرا این عنوان انتظارهای پیشوایی و زعامتی مردم ایران را برآورده می کرد و به آن ها کمک می کرد تا در حول چنین وضعیتی بسیج شوند. این عنوان بیان گر ایهام ترکیب انقلابی سنت گرا شد. بخش انقلابی آن بیان گر برهم زدن وضعیت موجود مخالفت با رژیم مستقر و وعده آینده روشن بود و بخش سنت گرایانه آن به حفظ سنت ها، ارزش های مذهی و خویشتن طلایی در گذشته تأکید می کرد. از این رو انقلابی گری امام متفاوت از افرادی چون لنین و روبیسپر بود. امام در یک کلام، به مردم هویتی را ارائه می کرد که دنیا و آخرت را با هم برای آن ها تضمین می کرد. امام در این هویت بخشی به مردم، آن ها را به دست شستن از نظام این جهان فرا نمی خواند، بلکه به پیرایش و بهینه کردن آن تشویق می کرد، لذا این موقعیت سرحدی ترکیبی امام در میان مردم جذابیت یافت.
به نظر نویسنده، ترکیب این موقعیت سرحدی امام در کنار دلایل و عوامل دیگر شکل گیری انقلاب، ضامن موفقیت و پیروزی انقلاب در سال 1357 بود.
کتابچکیده مقالات کنگره امام خمینی(س) و اندیشه حکومت اسلامیصفحه 347