مردی فراتر از تاریخ
حجةالاسلام والمسلمین محمدتقی شریعتی سبزواری
نویسنده در این مقاله به ابعادی از شخصیت امام خمینی که خود از نزدیک از سلوک عملی ایشان بهره برده است، اشاره می کند و از جمله می نویسد: آیت الله شیخ مرتضی حائری به من گفته بود که متخصصان فلسفه و عرفان عقیده دارند که حکمت صدرایی و عرفان ابن عربی را فقط آقا روح الله خوب فهمیده است.
امام خمینی در دوران جوانی آثاری در مباحث عرفانی نگاشته است که هنوز هم برای عده ای غیرقابل فهم است. تزکیه و تهذیب دومین وادی حضور امام است. ایشان
کتابچکیده مقالات کنگره امام خمینی(س) و اندیشه حکومت اسلامیصفحه 339
نزدیک به سی سال در تهذیب نفس کوشید و تمام ابواب شهرت، ریاست، مرجعیت را به روی خود بست. ایشان همواره از دیدار با علمای مشهور حذر می کرد و در سفرها به زیارت گمنامان همت می گمارد. از شرکت در مراسمی که از او تجلیل می شد، دوری می جست. از زمینه سازی برای پیدا کردن مسجد و محراب، گریزان بود و شخصاً در نماز جماعت آیت الله زنجانی و اراکی شرکت می کرد. به هنگام راه رفتن، اجازه نمی داد کسی پشت سرش به راه افتد. تا زمانی که از پدرش، مبلغی به ارث نرسید، به مکه مشرف نشد و از پول بیت المال جهت زیارت خانه خدا استفاده نکرد. در امر به معروف و نهی از منکر، روشی ویژه داشت و با نگاه های تند و خیره کننده اش، مانع از منکر و آمر به معروف می شد. منکر در دیدگاه ایشان تنها گناهان معروف رایج نبود. حتی اگر کسی مبالغه می کرد او را نهی می نمود و همواره از کسانی که در محضرش، به تمجید و مدیحه سرائی می پرداختند گله می کرد. با این که فیلسوف بود، با دانسته های فلسفی خود، به تفسیر فقه نمی پرداخت و در فقه فهم عرفی خود را معیار قرار می داد. برخلاف بیش تر فقها، بر شعر فارسی مسلط بود و اشعاری به بلندای اشعار حافظ و سعدی می سرود. سایر نوشته هایش روان و همه فهم بود، از همان ابتدای جوانی می نوشت و منتشر می کرد. او همواره ساکت بود و جز به هنگام تدریس، سخنرانی و گفتن درس اخلاق، در زمانی دیگر حرف نمی زد. در طول نهضت به عالمانی که مخالف نهضت بودند، احترام می گذاشت، اما به بدعت گذاران و متحجرین بسیار بی اعتنا بود.
کتابچکیده مقالات کنگره امام خمینی(س) و اندیشه حکومت اسلامیصفحه 340