تساهل و تسامح در اندیشه حکومتی امام خمینی
حجةالاسلام والمسلمین علی اصغر مرادی
نویسنده مقاله برای بررسی تسامح و تساهل در اندیشه امام خمینی(ره) ابتدا پیشینه تاریخی آن را در غرب بررسی کرده و معتقدات این اندیشه در غرب ناشی از وضعیت درگیری و کشاکش فرقه های مذهبی بوده است تا محصول تراوشات ذهنی متفکران.
بنابراین، تساهل نه به معنای بی تفاوتی و شکاکیت، بلکه به معنای آزادی فرد در گزینشِ اختیاری مذهب بوده است و بعدها در زمینه های سیاسی، اجتماعی و... نیز طرح شده است. وی ضمن تعریف تساهل به پذیرش آن چه که قبول نداریم به صورت جمع بین اعتراض و پذیرش، به اقسام تساهل و تسامح اشاره کرده و آن را در عقیده و
کتابچکیده مقالات کنگره امام خمینی(س) و اندیشه حکومت اسلامیصفحه 268
به اعتقاد وی تعابیر گوناگونی از این اندیشه در گستره اسالمی نیز مطرح گردیده و برخی تساهل و تسامح را عامل پویایی و برخی نفی کننده عسر و حرج، برخی به معنای سعه صدر و نداشتن تعصب، و برخی به معنای تحمّل عقیده دیگران یا پذیرش عقاید مخالف در درون دین، دانسته اند.
وی مبانی تساهل و تسامح در غرب را در مواردی چون لازمه ذاتی بودن آن در انسان، و اعتقاد به دست نیافتنی بودن حقیقت و هدف بودنِ سعادت انسان در مذاهب و مجاز نبودن دولت به دخالت در عقیده و ایمان مردم، دانسته، آن گاه به نظریات مختلف دانشمندان غربی درباره تساهل و تسامح پرداخته است. نویسنده مبانی این اندیشه در میان اندیشمندان اسلامی در مواردی، چون: مبنا بودن ایمان واقعی و قلبی نه ریایی، تأکید بر اشتباه ما و یا آن، در تنگنای زبانی و فرهنگی بودن فهم دینی، فطری بودن دین و گرایش همه انسان ها به دین و پسندیده بودن تسامح در مسائل عرفی و عبادی و زندگی شخصی نزد خداوند معادل دانسته و با توجه به مبانی مذکور به دو نظریه عمده در میان اندیشمندان اسلامی اشاره کرده و معتقد است: براساس نظریه اول تسامح عامل پویایی اندیشه ها و بر اساس نظریه دوّم عامل تکثرگرایی و قبول نسبیت و تزلزل در افکار و عقاید می باشد.
وی سپس به مستندات قرآنی و روایی تسامح و تساهل پرداخته و به نمونه هایی از آن در صدر اسلام اشاره کرده است.
نویسنده برای تبیین دیدگاه های امام دربارۀ تسامح و تساهل، ابتدا، به موضوع آزادی پرداخته و بیان داشته اند که امام زندگی منهای آزادی را فاقد ارزش دانسته و آن را از حقوق اولیه و فطری بشر معرفی کرده اند و حدود آن را در چارچوب مقررات اسامی می دانستند و در این چارچوب بر آزادی عقیده، بیان و قلم تأکید کرده اند. وی دعوت امام به عفو و رحمت درباره زندانیان و افراد رژیم سابق و گروه هایی که محارب نباشند، و انتقادپذیری و تأکید بر مطلق نپنداشتن انسان و عدم جواز تفتیش و جاسوسی را از
کتابچکیده مقالات کنگره امام خمینی(س) و اندیشه حکومت اسلامیصفحه 269
تأکید ایشان بر احترام متقابل دولت ها، و خلع سلاح های کشتار جمعی، مبارزه و مقابله با نژادپرستی و احترام به حقوق اقلیت های مذهبی نیز از نظر نویسنده از جمله مؤلفه های اندیشه تسامح و تساهل امام در زمینه سیاست خارجی می باشد. هم چنین از نظر نویسنده تأکید امام بر احکام ثانوی نمادی از اندیشه تساهل و تسامح امام بوده است.
کتابچکیده مقالات کنگره امام خمینی(س) و اندیشه حکومت اسلامیصفحه 270