مردم در نظام ولایت فقیه از دیدگاه امام(ره)
مسلم آخوندی
امام(ره) در وصیت نامه خود در انتخاب خبرگان به مردم تأکید کرده اند تا اسلام و حکومت اسلامی با انتخاب ناصحیح حاکم، تباه نشود و فراتر از همۀ این امور، اختیارات ولی فقیه در باب تشخیص احکام ثانویه و تطبیق موازین و هم چنین مصالح نظام بر عهده ارگان هایی چون مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام گذارده شود که همگی نمایندگان مردم هستند.
در جامعه اسلامی مشروع بودن ارکان و نهادهای دولتی و حکومتی و عملکرد آن ها بر مبنای شریعت، مقدم بر همه چیز است و در نظام جمهوری اسلامی، مردم در انتخاب خود، این تشخیص و اختیار را به ولی فقیه واگذار کرده اند.
از نظر دینی هر نظامی با اذن خداوند متعال مشروع و با عنایت مردم مقبول می افتد و به واسطه علمای دیندار اجرای احکام الهی استمرار می یابد و با تلاش همه مردم امکان استقرار حکومت میسر می گردد.
هیچ حکومتی نیست که برای خود حق حاکمیت قائل نباشد و به توجیه مقبولیت خود نپردازد. با این حال کم تر حکومتی است که برای عرضه مشروعیت و مقبولیت خود مجاری متفاوت قائل شده باشد و عمدتاً جلوۀ مشروعیت خود را تحت کسوت حقانیت
کتابچکیده مقالات کنگره امام خمینی(س) و اندیشه حکومت اسلامیصفحه 25
و مقلبولیت مخفی کند.
مهمّ ترین دلیل این موضوع، جلوۀ ناصواب حکومت های دینی کلیسایی بوده که حق حاکمیت ملی را به کلی نادیده انگاشته و تحت لوای شرعیت به تضعیف حق مردم و توجیه عملکردهای نادرست خود بپردازند. چنین تصوری از سابقه حکومت دینی سلب شده است تا حق مردمی در جلوه نظام های دموکراسی و جمهوری مغایر با داشتن هر نوع ایدئولوژی و پندار مکتبی قلمداد گردد.
از آن پس تاکنون هر چند هر حکومتی – ولو دموکراسی – فارغ از ایدئولوژی ساختگی یا ساختاری برای حاکمیت نبوده است، با این حال دیدگاه مردم پسند حتی اندیشمندان را هم متأثر ساخت و مشروعیت با غلبه بر مقبولیت و حقانیت مردمی تحت الشعاع قرار گرفت و این دو تعبیر یگانه انگاشته شد.
امروزه با تحقق حکومت دینی در ایران برخی تلاش می کنند با تمسک به همان تعارض حق حاکمیت کلیسایی و مردمی، جمهوری اسلامی را متهم به تضعیف جمهوریت در پرتو تقویت اسلامیت آن کنند و برخی با اختلاط معانیِ مشروعیت الهی، و مقبولیت و حقانیت مردمی به همان نتیجه ای برسند که هدف گروه نخستین بوده است، لذا ولایت مطلقه فقیه را در قالب حق حاکمیت ملی قرار می دهند و نظریۀ امام(ره) را در این باب چنان توجیه و تأویل می کنند که نظیری برای حکومت استبدادی گردد. آن چه در این مقاله آمده توضیح موضوع یاد شده است که در قالب سه بحث: جایگاه مردم، گستره ولایت فقیه و در نهایت تبیین مشروعیت آن در حکومت اسلامی و اختلاط معانی پیرامون آن ارائه گشته و هدف از آن، تفکیک دو حیطه استحکام حکومت دینی، یعنی مشروعیت و حقانیت است که مجموعاً نظام واحدی را استوار می سازند. عمده مباحث این نوشتار با استناد به تعبیرها و دیدگاه های امام(ره) تحلیل شده است.
کتابچکیده مقالات کنگره امام خمینی(س) و اندیشه حکومت اسلامیصفحه 26