باب هفتم احوال نفس ناطقه و نسبت آن به عالم طبیعت
فصل دوم حدوث نفس بشری
‏‏بیان آراء در حدوث و قدم نفس
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

نوع ماده: کتاب فارسی

پدیدآورنده : آیت الله سید عیدالغنی اردبیلی

محل نشر : تهران

ناشر: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)

زمان (شمسی) : 1392

زبان اثر : فارسی

‏‏بیان آراء در حدوث و قدم نفس

بیان آراء در حدوث و قدم نفس

‏اندیشمندان در حدوث نفس اختلاف کرده اند:‏

‏افلاطون و تابعین او نفوس را قدیم می دانند.‏

‏دستۀ عمده ای از محققین و محدثین ما قائل شده اند به اینکه: نفوس قدیم نیستند،‏‎ ‎‏بلکه حادثند، ولی آنها قبل از حدوث بدن، حادث بوده اند.‏‎[2]‎‏ و این قول را به گردن‏‎ ‎‏روایات مانند روایت ‏‏«خلقت الأرواح قبل الأجساد بألفی عام»‏‎[3]‎‏ و روایت ‏‏«الأرواح‏‎ ‎‏جنود مجنّدة»‏‎[4]‎‏ می گذارند.‏

‏قول دیگر، قول ارسطو است که می گوید: نفس حادث است و هنگام حدوث بدن‏‎ ‎‏حادث می شود و هر وقت صورت جنینی قابل روح، حادث شده در همان موقع و‏‎ ‎‏زمان، نفس حادث می شود که آن را از عالم بالا می آورند و داخل در بدن می کنند.‏

‏قول دیگر، قول خود آخوند است که بر اساس حرکت جوهریه به آن قائل است و‏‎ ‎‏می گوید: با استحالات در جسم، روح حاصل می شود و با ترقی طبیعی، همان بذر‏

تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 3)صفحه 79

‏طبیعی رو به بالا رفته و یک موجودی می شود که اسمش «نفس» است.‏

‏پس در نفس چهار قول داریم ولیکن فعلاً ما در مقابل دو فیلسوف عظیم قرار‏‎ ‎‏داریم و صحبت و حکومت می کنیم.‏

‏یکی می گوید: نفس قبل از بدن بوده است.‏

‏دیگری می گوید: نفس با حدوث بدن حادث شده است.‏

‏منتها قول محدثین را که می گویند: نفس قبل از بدن حادث است، از شعب قول اول‏‎ ‎‏حساب می کنیم، چون قول اول این بود که نفس قبل از بدن و قدیم است، و قول‏‎ ‎‏محدث این است که قبل از بدن بوده ولی حادث است.‏

‏و بالجمله: حاصل وجامع بین این سه قول این است که نفس را بعد از آنکه در‏‎ ‎‏جای دیگر بوده، به این بدن داخل کرده اند.‏

تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 3)صفحه 80

  • )) رجوع کنید به: بحار الانوار، ج 58، ص 141.
  • )) معانی الاخبار، ص 108، حدیث 1.
  • )) عوالی اللئالی، ج 1، ص 288، حدیث 142.