باب هشتم ابطال تناسخ نفوس و ارواح و رد ادله قائلین به تناسخ
فصل سوم رد سایر شبهات اصحاب تناسخ
جواب از استدلال قائلین به تناسخ
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

نوع ماده: کتاب فارسی

پدیدآورنده : آیت الله سید عیدالغنی اردبیلی

محل نشر : تهران

ناشر: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)

زمان (شمسی) : 1392

زبان اثر : فارسی

جواب از استدلال قائلین به تناسخ

جواب از استدلال قائلین به تناسخ

‏ولی جواب حرفهای اهل تناسخ و دیگران این است که سرتاسر قرآن و اخبار که‏‎ ‎‏حکایت از هول و اهوال آخرت می کند غیر از اینهاست و هیچ مناسب با این عالم دنیا‏‎ ‎‏نیست، و اصفی و الطف بودن عالمی مؤکد عذاب و مؤکد عقاب است نه اینکه با آن‏‎ ‎‏مناسب نباشد، صرف اصفائیت دلیل بر عدم تناسب نیست؛ چنانکه صرف اظلمیت و‏‎ ‎‏اکدریت دلیل بر تناسب نیست؛ زیرا چند چیز باعث آکدیت و اشدیت عذاب است که‏‎ ‎‏اگر آنها نباشد عذاب ضعیف و تأ لم کم می شود و همۀ آنها متعلق به عالمی فوق این‏‎ ‎‏عالم است و در این عالم عذاب ضعیف است وشدت عذاب ممکن نیست، خصوصاً‏‎ ‎‏اینکه مگر انسان به واسطۀ تناسخ به ابدان حیوانات معذّب می شود؟ اگر مثلاً الاغ‏‎ ‎‏شد چه عذابی دارد، آیا غیر از بار بردن عذاب دیگری دارد؟ با اینکه از عذابها و‏‎ ‎‏غم و غصه ها می رهد و همۀ غصه و درد و غمش از کاه و جو و طویله و‏‎ ‎‏حتی دردسرش به گردن صاحبش که انسان است می افتد. و اگر مثلاً  گربه شد چه‏‎ ‎‏عذابی دارد؟‏

‏غایة ما فی الباب این است که «ترتّب» بلد نیست که خود از عذاب رستن است، و‏‎ ‎‏اینها عذاب نیست، کسی که از اطاعت خدا بیرون رود و یا جاحد و منکر او شود مگر‏‎ ‎‏مستحق این عذابهاست؟ بلکه مافوق اینها را باید ببیند.‏

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

 

تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 3)صفحه 218