توحید واجب تعالی
بعد از آنکه از مقام اول، یعنی مقام اثبات ذات واجب فارغ شدیم، کلام در اوصاف ذات احدیت واقع می شود.
فصل اول در این مقام در توحید اوست و کلام در توحید هم در سه مرتبه است: توحید در ذات، توحید در صفات، و توحید در فعل که در ضمن مباحث واقع شده و به آن توحید فعل گویند.
و به عبارت دیگر: خداوند عالم در مرتبۀ ذات واحد بوده و ذات اقدس او واحد من جمیع الجهات است.
و توحید در صفات، یعنی با اینکه برای ذات اقدس وی اوصافی اثبات می نماییم، کثرت اوصاف موجب کثرت در ذات نمی شود و این طور نیست که ذاتی وجود داشته باشد و مبادی این اوصاف در مقابل اصل ذات قرار گرفته باشد، بلکه در عین حالی که برای وی اوصاف کثیره ای اثبات می نماییم، بدون اینکه مرجع وصف، وصف دیگری باشد، الله ـ جل جلاله ـ در کمال بساطت و واحد من جمیع الجهات و بسیط من جمیع الجهات است.
و مرتبۀ ثالثه از توحید که در ضمن توحید ذات و توحید صفات معلوم خواهد شد، توحید در افعال بوده که خداوند احدیت بما انّه الله یک فعل الهی دارد.
اما مرتبۀ توحید در ذات: برای توحید در ذات از چند راه می توان استدلال کرد.
تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 2)صفحه 60