مقصد سوم الهیات
غرر فی ردّ حجّة المشائین علی کون علمه تعالی بالارتسام
رد مختار مشائین در علم باری
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

رد مختار مشائین در علم باری

فریده دوم احکام صفات واجب

نوع ماده: کتاب فارسی

پدیدآورنده : اردبیلی، سید عیدالغنی

محل نشر : تهران

ناشر: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)

زمان (شمسی) : 1392

زبان اثر : فارسی

رد مختار مشائین در علم باری

رد مختار مشائین در علم باری

‏ ‏

‏مشائین دلیلی بر اثبات مدعای خود اقامه نکرده اند، بلکه فقط مذاهب دیگران را‏‎ ‎‏ابطال نموده اند و چون قضیه را منحصر دانسته اند و شش احتمال در وجه علم ذات‏‎ ‎‏اقدس به اشیاء داده اند، قهراً نتیجه گرفته اند که مذهب ایشان در واقع صحیح است.‏‎[1]‎

‏تفصیل احتمالات این است که علم حق به اشیاء در ازل یا به این است که برای‏‎ ‎‏اشیاء ماهیت و وجود نبوده، در این صورت تمیّز در عدم مطلق لازم می آید؛ زیرا فرضاً‏‎ ‎‏برای اشیاء نه ماهیت و نه وجود بوده و از آنها هیچ چیزی نبوده است و در عدم مطلق‏‎ ‎‏تمیزی نیست، پس لازمۀ این صورت این است که علم به خلق و تمیز آنها برای واجب‏‎ ‎‏حاصل نشود.‏

‏و یا اینکه برای اشیاء فقط شیئیت ماهیت بوده است و این مناط علم خدا به اشیاء‏‎ ‎‏در ازل باشد، تالی فاسد این احتمال این است که لازم می آید ماهیت منفک از کافۀ‏‎ ‎‏وجودات تحقق داشته باشد.‏

‏و یا اینکه برای اشیاء شیئیت وجود بوده است و وجود هم یا ذهنی و یا عینی است‏‎ ‎‏و ذهنی هم یا به نحو ارتسام است، فهو المطلوب و یا به نحو اتحاد است.‏

‏اگر وجود ذهنی به نحو اتحاد باشد لازمه اش اتحاد عاقل و معقول است و آن‏‎ ‎‏به نظر مشائین باطل بوده، بلکه در نظر ایشان اتحاد عاقل و معقول از اقبح‏

تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 2)صفحه 276

‏وجوه و مستحیل ترین اوجه است.‏‎[2]‎

‏و اگر وجود، وجود عینی باشد؛ وجود عینی یا تجردی است که تالی فاسد این‏‎ ‎‏صورت این است که مُثُل افلاطونی درست باشد، و یا وجود مادی که در این صورت‏‎ ‎‏لازم می آید خلق ازلی و قدیم باشد.‏

‏و بالجمله: مشائین به نحو قیاس استثنایی که نوعی از قیاس است برهان اقامه‏‎ ‎‏نموده و چنین گفته اند: مناط علم باری به اشیاء به حصر عقلی یکی از وجوه ششگانه‏‎ ‎‏است و چون پنج احتمال را ابطال نموده اند، حقانیت مذهب خود را نتیجه گرفته اند.‏

‏اما جواب دلیل مشائین این است که اولاً بعضی از توالی فاسده ای که برای پنج‏‎ ‎‏احتمال ذکر کرده اند، درست نیست گرچه بعضی از آنها درست است.‏

‏مثلاً اینکه گفته اند: اگر برای اشیاء شیئیت ماهیت و وجود نباشد تمیز در عدم مطلق‏‎ ‎‏لازم می آید و آن محال است، این سخن درستی است.‏

‏و یا اینکه: اگر برای اشیاء شیئیت ماهیت باشد، تقرر ماهیت منفک از کافۀ وجودات‏‎ ‎‏لازم می آید، این نیز درست است.‏

‏و همچنین اینکه: اگر وجود عینی، مادی باشد لازم می آید موجودات ازلی و قدیم‏‎ ‎‏باشند، این هم درست است.‏

‏و اما اینکه: اگر وجود ذهنی به نحو اتحاد باشد، مستلزم اتحاد عاقل و معقول‏‎ ‎‏است، هیچ مانعی ندارد، بلکه اتحاد عاقل و معقول را اثبات نموده اند‏‎[3]‎‏ و اثبات‏‎ ‎‏هم خواهد شد.‏

‏و همچنین اینکه اگر وجود عینی تجردی باشد قول به مُثُل افلاطونی لازم‏‎ ‎‏می آید، هیچ مانعی ندارد، بلکه قول به مُثُل افلاطونی و صحت آن قول، موافق با‏‎ ‎‏تحقیق است.‏‎[4]‎


تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 2)صفحه 277

‏و بالجمله: چون این توالی در نظر مشائین فاسد می نموده، ایشان صحت قول خود‏‎ ‎‏را تخیل نموده اند و حال آنکه این صرف توهم است؛ زیرا بعضی از توالی فاسد نیست.‏‎ ‎‏بلی، با اینکه بعضی از توالی فاسد نیست، پس چرا مقدمها و ملزومهای آنها مناط علم‏‎ ‎‏حضرت حق نیست؟‏

‏جواب آن بیانی است که ما در کیفیت علم تفصیلی در مرتبۀ ذات و در مرتبۀ فعل‏‎ ‎‏داشتیم:‏

‏اشیاء به دو وجه برای حضرت حق معلوم می باشند؛ یکی به علم اجمالی در مرتبۀ‏‎ ‎‏ذات به عقیدۀ دیگران ـ مشائین و اشراقیین ـ و علم تفصیلی در مرتبۀ ذات به عقیدۀ ما‏‎ ‎‏و دیگر به علم فعلی تفصیلی به نظر ما و اشراقیین که عبارت از فیض مقدس و وجود‏‎ ‎‏منبسط می باشد که تظاهر ماهیات از این نور حقیقی و مستشرق از مبدأ است و این‏‎ ‎‏علم به یک معنی بر اشیاء مقدم است و به یک معنی عین آنهاست.‏

‏این دلیل مشائین علاوه بر عدم فساد همۀ توالیِ ذکر شده در آن به مثل قدرت و‏‎ ‎‏غیر آن منتقض می باشد. مرحوم حاجی دو جواب از دلیل ایشان یکی نقضی و دیگری‏‎ ‎‏حلی فرموده است:‏

تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 2)صفحه 278

  • )) شفا، بخش الهیات، ص 502؛ اسفار، ج 6، ص 190؛ شوارق الالهام، ص 520 و 526.
  • )) رجوع کنید به: شفا، بخش طبیعیات، ص 359؛ شرح اشارات، ج 3، ص 292 ـ 298.
  • )) اسفار، ج 3، ص 312 ـ 335.
  • )) اسفار، ج 2، ص 46 ـ 79؛ شواهد ربوبیه، ص 154 ـ 178.