مقصد سوم الهیات
بیان اینکه علم واجب اضافه اشراقیه است
تقریب فلسفی برهان
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

تقریب فلسفی برهان

فریده دوم احکام صفات واجب / غرر فی أنّ علمه بالأشیاء بالعقل البسیط و الإضافة الإشراقیة

نوع ماده: کتاب فارسی

پدیدآورنده : اردبیلی، سید عیدالغنی

محل نشر : تهران

ناشر: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)

زمان (شمسی) : 1392

زبان اثر : فارسی

تقریب فلسفی برهان

تقریب فلسفی برهان

‏ ‏

‏فلاسفه به ترتب عالم قائل می باشند که یک نظام مترتبه به نحو علیت و معلولیت از‏‎ ‎‏عقل اول شروع شده و بعد از تمامیت عالم عقل، عالم ملکوت و بعد از آن، عالم‏‎ ‎‏طبیعت محقق شده و در طبیعت هم موجودات عرضیه ای است که همه روی هیولای‏‎ ‎‏اُولی قرار گرفته اند. اینک مطلب را بر اساس حکمت و فلسفه تتمیم می نماییم:‏

‏آیا در قیاسات، قضایا علت علم به نتیجه است یا هیچ علیتی نسبت به آن ندارند،‏‎ ‎‏بلکه عادة الله بر این جاری شده که هنگام علم به مقدمات ـ صغری و کبری ـ علم به‏‎ ‎‏نتیجه از مبدأ فیض رأساً و مستقلاً و بلاواسطه افاضه شود؟‏

‏این بحث از شعب مسألۀ جبر و تفویض است که اشاعره و معتزله به آنها قائل‏‎ ‎‏شده اند.‏

‎ ‎

تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 2)صفحه 193