رمز بودن کلام فیثاغورس و توجیه آن
چون فیثاغورس از اعاظم حکمای متألهین و از اساطین حکمت بوده باید کلام او را بر محمل صحیحی حمل نمود. سخن شخص بزرگی چون او رمز است و چنانکه مشهور است نمی توان رمزیات را رد و انکار نمود؛ لذا باید عقدۀ رمز را گشود.
فیثاغورس از مبدأ المبادی به وحدت حقّه تعبیر نموده است و در مباحث وحدت و کثرت معلوم شد که وحدت حقیقیه عین وجود حقیقی است و مراد وی از وحداتی که قائم به خویشتن می باشند مراتب وجود و وجودات خاصه است و مقصود او از اینکه اعداد مبادی اند و اولین چیزی که از وحدت صادر شده اثنان است و سپس از اثنان ثلاثه و از ثلاثه اربعه صادر شده و آنها مبادی موجودات می باشند این است که: از واجب الوجود که فرد و وتر است و در آن دو چیز نیست عقل صادر گشته است و آن زوجی است که از وجود و ماهیت ترکیب یافته است، پس عقل اثنان است و وقوع آن در مرتبۀ دوم وجود، مقوم وجود اوست به نحوی که نمی تواند از آن مرتبه حرکت کند و گرنه باید ذات و هویت آن تغییر یابد و آن هم محال است، چنانکه در اعداد هیچ عددی نمی تواند به اندازۀ سرمویی از جای خود حرکت کند و مرتبه، مقوم ذات اوست.
سپس از واجب به واسطۀ عقل، نفس صادر شده است و نفس در مرتبۀ سوم وجود است؛ زیرا او علاوه بر ماهیت و وجود، تعلق تدبیری به مواد دارد، برخلاف عقل که به جهت ترفّعی که از ماده دارد توجهی به آن ندارد.
در مرتبۀ چهارم، طبع صادر شده است که او علاوه بر وجود و ماهیت و تعلق به مواد، انطباع و رسوخ در ماده نیز دارد؛ زیرا تعلق انطباعی طبع به ماده در ذهن به اصل توجه آن به ماده و رسوخ آن در ماده تحلیل می شود.
ضمناً وقوع در مرتبۀ سوم و مرتبۀ چهارم وجود هم به ترتیب مقوم وجود نفس و طبع است؛ چنانکه در عقل نیز گفتیم که وقوع آن در مرتبۀ دوم مقوم وجود اوست.
تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 2)صفحه 542