صفات سلبیه عین ذات نیستند
قبلاً گفتیم آن قسم از اقسام اربعۀ صفات که سلبی است و معنای عدمی دارد، نمی تواند عین ذات حضرت حق باشد؛ زیرا اگر معنای عدمی یا سلبی جزء ذات او باشد، حتماً در ذات جهت عدمی پیدا می شود در صورتی که واجب الوجود من جمیع الجهات کامل بوده و وجود شدید غیر محدود و غیرمتناهی است.
و اما مفاهیم هم با تکثری که دارند عین ذات نبوده، بلکه یک هویت بسیطۀ مطلق و صرف الوجود هست بدون اینکه حیثیات متخالفۀ متکثره در او باشد؛ زیرا بنابر اصالة الوجود در دار تحقق بیش از این حقیقت صرفه نیست، و هرچه هست از کمالات وجود است و الوجود کل الکمال و الکمال کل الوجود.
و بعبارة اخری: الکمال کله الوجود و الوجود کله الکمال و چون ما هو المتحقق فی الخارج صرف الوجود است، عقل به این اعتبار صفت «انّه موجود» را انتزاع می نماید و چون علم عبارت از انکشاف اشیاء نزد عالم بوده و این هویت به همان حقیقت صرفۀ خویش، اشیاء نزد او منکشف است پس این هویت کل العلم است و همچنین عقل از آن حقیقت صرفه به اعتبار هویت متحقق در خارج آن، «انّه ثابت» و «انّه حیّ» را انتزاع می کند و مفاهیم کمالیه بکثرتها و بحیثیاتها المختلفه برای او ثابت می باشند.
البته ثبوت مفاهیم کمالیه برای آن حقیقت صرفه به گونه ای نیست که زاید بر ذات او باشند ولکن ثبوت آنها برای او به نحو تعارف نیست، بلکه به نحو حقیقت است به
تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 2)صفحه 115 طوری که بیان شد. و همچنین ثبوت آنها برای وی به نحو ترادف نیز نیست، بلکه با حفظ مغایرت مفهومی، مصداق همۀ آنها یک هویت مطلقۀ بسیطه و صرف الکمال و کل الکمال و صرف الوجود است.
و اوصاف اضافیۀ محضه، مانند ابوّت و بنوّت که صرف اعتبار می باشند برای او ثابت نیستند؛ نه به گونه ای که عین ذات باشند و نه به طوری که خارج از ذات باشند.
تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 2)صفحه 116