مقصد سوم الهیات
نظریه عرفا
فرق بین تصوف و عرفان‌
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

فرق بین تصوف و عرفان‌

فریده دوم احکام صفات واجب / غرر فی ذکر الأقوال فی العلم و وجه الضبط لها / بیان اقوال مختلف در علم باری

نوع ماده: کتاب فارسی

پدیدآورنده : اردبیلی، سید عیدالغنی

محل نشر : تهران

ناشر: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)

زمان (شمسی) : 1392

زبان اثر : فارسی

فرق بین تصوف و عرفان‌

فرق بین تصوف و عرفان

‏فائدة اصطلاحیه: صوفیه و عرفا، و تصوف و عرفان که کثیراً ما زبانزد ماست، بسا‏‎ ‎‏فرق بین موارد استعمال آنها رعایت نمی شود، با اینکه تفاوت هست؛ چون عرفان به‏‎ ‎‏علمی گفته می شود که به مراتب احدیت و واحدیت و تجلیات به گونه ای که ذوق‏‎ ‎‏عرفانی مقتضی آن است، پرداخته و از اینکه عالم و نظام سلسلۀ موجودات، جمال‏‎ ‎‏جمیل مطلق و ذات باری است بحث می نماید و هر کسی که این علم را بداند به او‏‎ ‎‏عارف گویند.‏

‏کسی که این علم را عملی نموده، و آن را از مرتبۀ عقل به مرتبۀ قلب آورده و در‏‎ ‎‏قلب داخل نموده است، به او صوفی گویند، مانند علم اخلاق، و اخلاق عملی که‏‎ ‎‏ممکن است کسی علم اخلاق را کاملاً بداند و مفاسد و مصالح اخلاقی را تشریح‏‎ ‎‏نماید، ولی خودش تمام اخلاق فاسده را دارا باشد به خلاف کسی که اخلاق علمی را‏‎ ‎‏در خود عملی کرده باشد.‏

‏لذا اهل این فن به محیی الدین عربی محقق گویند و محقق گفتن آنها به او، مثل‏‎ ‎‏محقق گفتن ما به صاحب‏‏ شرایع‏‎[1]‎‏ نیست که معنایش این باشد که مطالب علمی فقهی‏‎ ‎

تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 2)صفحه 156

‏را تحقیق نموده است، بلکه مراد آنها از اطلاق محقق بر محیی الدین، این است که او‏‎ ‎‏شرایط خلوات و تجلیات و آن رشته سخنانی را که دارند از مقام عقلانی به مرتبۀ قلب‏‎ ‎‏تنزل داده و در نفس خود به حقیقت رسانده است.‏

‏قائلین به انفصال و اتصال در علم خداوند به گروههایی تقسیم شده اند:‏

‎ ‎

تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 2)صفحه 157

  • )) فقیه جلیل و عالم نبیل ابوالقاسم نجم الدین جعفر بن حسن بن یحیی بن سعید هذلی حلّی، معروف به محقق حلی یکی از بزرگ ترین فقهای امامیه است. وی نخستین کسی است که فقه را به عبادات، عقود، ایقاعات و احکام تقسیم نمود و فقه را از طهارت تا دیات در 52 کتاب مرتب ساخت. او در شرائع الاسلام خویش فقه را از زواید پیراست و فروع متفرق را در آن گرد آورد. سپس آن را به نام مختصر النافع تلخیص و آن گاه به نام المعتبر فی شرح المختصر شرح نمود. از جمله شاگردان وی، علامۀ حلی، ابن داود حلی، شیخ رضی الدین علی حلی، سید بن طاوس و سید غیاث الدین و سید جلال الدین بن علی بن طاوس حسنی می باشند.     از تألیفات او به غیر از آنچه ذکر شد، معارج الاصول، نکت النهایه، المسلک فی اصول الدین می باشد.     وی در سال 676 ق. درگذشت و قبر او در حلّه مزار شیعیان است.