عدم تناهی جهات
جهت بر شش گونه است، ولی در آن منحصر نیست و غیر متناهی است؛ زیرا جهت طرف امتداد است و در هر جسمی ممکن است امتدادات غیر متناهیه فرض شود، بنابراین طرف هر امتدادی در جسم جهتی است که جسم دیگری به سوی آن حرکت می کند و او نیز به سوی جهات قائمه به جسم دیگر، حرکت می نماید.
والحاصل: جهت عبارت از مقصد وصول متحرک به آن است، مثلاً اگر مکعبی ثابت باشد و مکعب دیگری به سوی آن حرکت کند مقصد نقطۀ این، نقطۀ آن و مقصد اضلاع این، اضلاع آن و مقصد سطوح این، سطوح آن است و هر امتدادی که در جسم فرض شود ممکن است طرف امتداد و مقصد تحرک جسم دیگر، همان باشد و چون طرف امتداد مفروض در جسم، غیر متناهی است جهات نیز غیر متناهی خواهد بود.
ششگانه بودن جهات به خاطر دو جهت و دو تقریب است.
یک تقریب خاصی است؛ خواص قضیۀ ششگانه بودن جهات را به این نحو
تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 2)صفحه 532 تقریب می نمایند که در هر جسمی ممکن است ابعاد ثلاثۀ متقاطعه بر زوایای قوائم فرض شود و برای هر بُعدی دو طرف است. بنابراین برای هر جسمی شش جهت خواهد بود.
لیکن مخفی نماند که چنین نیست که باید ابعاد ثلاثۀ متقاطعه را در یک جای معین از جسم فرض کرد، بلکه درهمه جا می توان خطوط مذکوره را فرض نمود.
تقریب دیگر تقریب عامی است؛ عوام جهات را به محاذات اجزاء مختلفه در انسان از قبیل رأس و قدم و ظهر و بطن و جَنبین، شش جهت می دانند و محاذی رأس را فوق و محاذی پا را تحت و محاذی بطن و سینه را قدّام و محاذی ظَهر را خلف و محاذی اعضای قویه را یمین و محاذی اعضای ضعیفه را یسار گویند.
تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 2)صفحه 533