تعداد ثوابت
کواکب ثوابتی که رصد شده و مواضع آنها تعیین شده است هزار و بیست و دوتاست و همۀ آنها را در یک شب نمی توانسته اند رصد کنند؛ زیرا یک قسمت از آنها در آن شب در بالای سر بوده و قسمت دیگر تحت ارض و از دید مخفی بوده است؛ لذا برای اینکه بتوانند آنها را شمرده و رصد نمایند از اجتماع کواکب در تمام آسمان صورتی از صور موجودات توهم نموده و سپس آنها را می شمرده اند. به این نحو که فلان کوکب در شکم و فلان کوکب در ذنب است و ذنب فلان شکل چقدر است و سر آن چه اندازه است؟
چهل و هشت صورت در تمام آسمان تخیل نموده بودند که بیست و یک عدد از آنها در طرف شمال از منطقة البروج و پانزده عدد از آنها در طرف جنوب آن و دوازده عدد از آنها هم مانند حَمَل و غیر آن روی خود دایرۀ منطقه واقع می باشند.
حاجی می فرماید: ممکن است لفظ «حٰم» در قرآن کریم قسم به آنها باشد، چنانکه زبر و بینات آن قسم به اسماء نود و نه گانه می باشد که هرکس آنها را بشمارد داخل جنت می شود.
زبر هر حرف عبارت از حرف اول ملفوظ و حرف مکتوب آن است و بینات غیر آن است مثلاً حرف «س» در کتابت به صورتی که ذکر شد نوشته می شود ولی در تلفظ
تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 2)صفحه 564 «سین» که مرکب از سه حرف مکتوب «س» و «ی» و «ن» است خوانده می شود، بنابراین زبر آن حرف «س» است و بینات آن حروف «ی» و «ن» است.
و بالجمله: چنانکه اعداد «حم» به آن چهل و هشت صورت اشاره است، همچنین حرفهای هجا به منازل بیست و هشتگانه اشاره است که یکی از آنها را به نام شُرْطَیْن و دیگری را به نام بُطَیْن و هر کدام را به نام یکی از کواکبی که در آن است نام گذاری نموده اند. البته در دو منزل هم اصلاً کوکب نیست.
کلمۀ توحید نیز به حساب ابجد به بروج دوازده گانه اشاره است.
ادراج این همه آیات در فلک نشان تعظیم آن است.
تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 2)صفحه 565