اتحاد صفات با یکدیگر
بعد از آنکه ثابت شد که اوصاف حقیقیۀ محضه و اوصاف حقیقیۀ ذات الاضافه عین ذات است، دیگر احتیاجی به اثبات این مطلب که تمام اوصاف با یکدیگر متحدند نیست؛ زیرا چنانکه گفتیم ذات بسیط است و هر وصفی که با ذات متحد گشته و عین او باشد، با وصف دیگری که او نیز با ذات متحد بوده و عین اوست، متحد خواهد بود و این معنی مناط انتاج شکل اول است که باید حد وسط وصفی باشد که برای اصغر ثابت باشد و همان وصف برای اکبر هم ثابت باشد. قهراً وصفی که برای دو موصوف ثابت باشد آن دو موصوف نیز برای یکدیگر ثابت خواهند بود این است که در منطق گفته اند: «زمانی که حد وسط با اصغر تلاقی کرد و همچنین برای اکبر ثابت شد، پس اکبر با اصغر تلاقی خواهد کرد».
و بالجمله: بعد از بیان اینکه اوصاف در مصداق عین ذات می باشند، همچنین اوصاف در مصداق عین یکدیگر خواهند شد و هر یک با دیگری متحد خواهد گردید، دیگر این بحث محتاج شرح و بیان و اقامۀ برهان نیست، ولی چون در اینجا نکته ای بود، حاجی متکفل بیان این بحث گردید.
تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 2)صفحه 127